Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Virker en S&L ikke i frostvejr??
#1
Jeg havde min Shultz&Larsen Classic med på trykjagt i weekenden.
Det sneede lidt først på dagen og var frostvejr.
Riflen lå på siden hen over mine knæ,og det er muligt at der er kommet lidt sne ind gennem de tre huller, i siden på bundstykket.
Nå, men et dyr kommer for, op med riflen og -click.
Jeg afprøver riflen, et par gange, uden patroner i,og synes også at clikket lyder lidt fesent.
Under vores frokost står riflen i en opvarmet bil,men inden jagten genoptages vil jeg lige afprøve den,og da er der ingen problemer-den kan skyde.
Om eftermiddagen gentager det samme sig.Dyr for-riffel op, og CLICK.
Sat%¤# og hel%"#¤.
Patronen er slået an ,men kun lidt.
Hjemme i varmen lyder den som den skal.
Har i andre oplevet noget i samme stil?

Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#2
Det lyder som om du har faaet en ikke frostsikker olie ind omkring de bevaegelige dele. Jeg har brugt min S&L DL97 i 20 graders frost uden problemer.
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Nej, men tag slagsiften ud og rens hullet i bundstykket. Giv slagstift og bundstykke en meget tyndt lag tynd olie og saml den igen.

Slagstiften tages ud ved at du samtidig trykker hårdt sammen på begge ender af bundstykket og drejer derefter sluthovedet modsatte vej som rampen. Når den er drejet nok, frigøres fjederpresset og du kan tage den fra hinanden. 2 dele ialt.

Samles igen ved at sætte slagstiften ind i bundstykket således at en lille tap eller kant passer ind i et hak. Pres mod fjedertrykket og drej tilbage på plads så slagstykket falder i hakket lige før det rutsher ned ad rampen.

Det gøres i et snuptag og tager 1½ sekund

mvh
Svar
#4
http://www.schultzlarsen.com/S&L%20slagstift.wmv

Lille film, med adskildelse af bundstykket.

Vildsvin i Danmark, JA Tak
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
Jo tak for det,men bundstykket har jeg haft skilt flere gange, og alt er som nyt.
Altid smurt med tynd våbenolie.(men om det er frostsikker ved jeg ikke)

Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#6
hej skytmar
jeg har oplevet det samme med min gl.carl gustav jeg købte noget olie med jeg mener det var teflon det var i hvertfald frostsikker til ca -20 grader, jeg mener at have hørt at sirius patruljen ikke
bruger/brugt olie i deres våben

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by koelj

hej skytmar
jeg har oplevet det samme med min gl.carl gustav jeg købte noget olie med jeg mener det var teflon det var i hvertfald frostsikker til ca -20 grader, jeg mener at have hørt at sirius patruljen ikke
bruger/brugt olie i deres våben

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned



Rigtigt.. Det giver kun problemer... Samme i Afrika pga støv / fint sand. Der fjerner jeg også al olie..
Svar
#8
Hej.
Jeg prøvede det samme med min Steyr i Januar i Sverige,men her kom skuddet efter ca 5 sekunder,det var en ubehagelig oplevelse.
MVH
LØVIG
Svar
#9
Kog bundstykket, så det er fuldstændigt tørlagt, det fif er blevet brugt med den gamle 53/17 på Grønland.

Det er den gamle vandre historie med ham der får en klikker på en isbjøn - kører slæden et par kilometer nedenvinds - koger bundstykket over primussen - kører tilbage til isbjørnen - et klik mere - tilbage igen og koge forfra - tredje gang - bang og død isbjørn. Hvordan han fik hundene til at holde kæft medens alt dette stod på melder historien ikke noget om, men god er den[Smile]

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#10
Hæ hæ.

Jeg kan en historie der til gengæld er sand. En af mine kammerater var på isbjørnejagt på østkysten. Det foregik på havisen, og de sporede bjørnen til en klynge indefrosne isbjerge midt i fjorden.

Min kammerat skulle "gå igennem" og hans makker kørte slæden om på den anden side for at skyde bjørnen hvis den stak af.

Nu var problemet bare, at hans 30-06 klikkede ca. hveranden gang, men hans Sako i .222Rem virkede hver gang, so what to do ? Han valgte Sakoen, og da han mødte bjørnen fik han den tirret til at rejse sig på bagbenene. Så skød han bjørnen i halsen med et enkelt skud, og det døde bjørnen af på stedet.

Han er ellers en stille og rolig mand, men jeg bedømmer ham til at være temmelig modig [:0].

P.S. mener at have hørt, at man kan smøre med grafitpulver i streng frost. Det fryser ikke som olien kan. Har ikke prøvet det, men hvis man har behovet kan man da forsøge.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by løvig

Hej.
Jeg prøvede det samme med min Steyr i Januar i Sverige,men her kom skuddet efter ca 5 sekunder,det var en ubehagelig oplevelse.
MVH
LØVIG



Det er nok mere et fænghætteproblem end det er slagstift!

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#12
Enig - fænghætte/for lidt/for langsomt krudt ! men 5 sekunder det lyder af meget.

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by AB

Enig - fænghætte/for lidt/for langsomt krudt ! men 5 sekunder det lyder af meget.

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2



Det var en sløv fænghætte i kombination med extrem langsomt krudt[Big Grin]

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#14
Man skal ikke prikke til nogen, der sover middagssøvn ;-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#15
Et meget tyndt lag SuperLupe fedt skulle også være godt i frost.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#16
Jamen det er da muligt, at det har noget med smørelsen at gøre.
Min egen teori var, at den sne, der var landet på bundstykket, var smeltet og løbet ind i bundstykket, og derefter frosset til is, efterhånden som temperaturen faldt på riflen.

Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Et meget tyndt lag SuperLupe fedt skulle også være godt i frost.


Deres Syncopen skulle være god når det er slædehundekoldt [:I]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#18
Ellers kig på Eezox, virker fra -95F(-70C) til +450F(232C)

http://www.eezox.com/gun-care.html

mener også det er et af de bedste til rustbeskyttelse

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#19
Ja, i har nok desværre ret med hensyn til olien[^]
Inden i "brudstykket"var der et sted jeg havde overset,og der fandt jeg noget ret fed olie(det er ikke noget jeg har påført).
Det var omkring den bagerste føring af slagstiften.
Nu er det ligesom at der er mere "goddav" i den, når jeg klikker den af.

Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#20
Det var da dejligt at problemet ikke var større, så nu er du klar igen...
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)