Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fodring netop nu
#1
Ikke for at støde nogen, men jeg har i dag været ude at køre en laaaang tur i det flotte vejr på Djursland.
Det der slog mig var, at flere steder, nej faktisk mange steder kan man se at der ikke er noget i fodertønderne, ingen spor fra mennesker, og ingen spor omkring tønderne af vildt, hvilket betyder at der ikke er noget i tønderne [Sad]
Vi skal huske at det netop er nu der er brug for maden, og ikke kun når vi skal jage buk [:I]
På mine 130 tdl æder fugle og råvildst 3 td byg om ugen, plus 60 kg majs og store mængder af roer

Per T Nielsen

Short Action men Ultra Magnum
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#2
Du har helt ret, Per. Det er netop nu, at det er vigtigt.

På vores 125 tdl. på Djursland, har vi otte fodertønder, to hække og en foderplads. Vi kører hver sæson flere tons roer, gulerødder og affaldsfrugt derud. Men nu skal jo også fodre både fasaner, rådyr, dådyr og strejfende kronvildt. [Big Grin][:p][^]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako skal være en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#3
Har 2 tønder på jagten.

De er netop fyldt med 4 sække hvede og en sæk ærter. (Holder dem fyldte hele året.
Råvildtet æder alt, hvad jeg fodrer med.

Har for første gang prøvet 1 sæk gulerødder smidt på jorden/i sneen.

Ved i om råvildt gider æde gulerødder, og er det ok at smide dem på jorden ??

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by KGSAKO

Har 2 tønder på jagten.

De er netop fyldt med 4 sække hvede og en sæk ærter. (Holder dem fyldte hele året.
Råvildtet æder alt, hvad jeg fodrer med.

Har for første gang prøvet 1 sæk gulerødder smidt på jorden/i sneen.

Ved i om råvildt gider æde gulerødder, og er det ok at smide dem på jorden ??

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W


Smed en trailer ud på reviret sidsteår, har ikke indtryk af at de var særlig vilde med dem.
De fleste lå helt sorte og rådne om foråret.

Per T Nielsen

Short Action men Ultra Magnum
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#5
Prøvede sidste år at ligge roer ud, de lå til de var vildt ulækkere.
Og til sidst blev de spist, men det var krondyr som havde spist dem.

Vildsvin i Danmark, JA Tak
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#6
roer bliver spist hvis råvildtet har det i deres menu i dagligdagen ellers ikke.

Mine fine lucernemarker er dækket af 40 cm sne og jeg kan ikke endgang skrabe sne væk for at få grønne stængler frem. Den eneste vildtager der virker i år er fodermarvkål der har fået 150 kg N. Den er 150 cm høj og med brede blade. Desværre så er den ude på åben mark så råvildtet har ikke fundet den. Den ½ ha der er lavet nær skoven har jeg lige været ude og kigge på. Den er totalt spist væk på 3 uger. Og jeg bor i råvildt land, ingen dåvildt eller kronvildt.
Svar
#7
"Vores" rådyr gider heller ikke rigtigt gulerødder. Men de er glade for sukkerroer (det får de så også hele efteråret, så de er vant til dem nu).

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako skal være en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#8
Nu ved jeg ikke hvor I bor, men er fodring af rådyr ikke lidt kontroversielt nu i forhold til spredning af råvildtsyge. Der er vel ingen grund til ligefrem at opfordre dem til at slikke på de samme foderemner og samle dyr fra nær og fjern. Det lyder ihvertfalt ikke som en god idé på Sjælland.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Nu ved jeg ikke hvor I bor, men er fodring af rådyr ikke lidt kontroversielt nu i forhold til spredning af råvildtsyge. Der er vel ingen grund til ligefrem at opfordre dem til at slikke på de samme foderemner og samle dyr fra nær og fjern. Det lyder ihvertfalt ikke som en god idé på Sjælland.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Selvfølgelig ville det ikke være en god idé at "opfordre" rådyrene til at spise samme steder og derved få smittet spredt, hvis den skulle være til stede.
Men jeg fodre lige så meget, for ikke at sige mere, for at holde krondyr, fasaner, harer og agerhøns til. Og ja fodrer da også råvildtet når jeg fodrer de andre dyr. - kan jo ikke nægte dem afgang til føden.
Men råvildtet går generelt ikke meget til tønderne eller foddertrug her.

Derved vil jeg frem til, at selvfølgelig fodrer folk "deres" råvildt, men skal vi helt lade være med at fodre de andre dyr for ikke at sprede smitten?
- og ja der er anordninger såsom voliere hegn/net så det kun er fasaner der kommer ind.

Hvis smitten kommer til Aarhus, så skal jeg tage det op til overvejelse igen, men ellers bliver det ved med at være som nu [Smile]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Nu ved jeg ikke hvor I bor, men er fodring af rådyr ikke lidt kontroversielt nu i forhold til spredning af råvildtsyge. Der er vel ingen grund til ligefrem at opfordre dem til at slikke på de samme foderemner og samle dyr fra nær og fjern. Det lyder ihvertfalt ikke som en god idé på Sjælland.

Uffe



+1

For mig at se er der overhovedet ingen grund til at fodre rådyr med byg/hvede/roer osv. Vil man gavne råvildtet i sneen, så er det ud med motorsaven og skære eg/bøg ned, så rådyrene har nogle knopper i bidehøjde. Alternativt kan man (hvis der ikke er ALT for meget sne) skrabe nogle spor fri, så dyrene selv kan finde græs osv.

Kalle
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)