Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad bruger du af haglpatroner?
#1
Hej medlemmer.

Jeg er både nyjæger, og ny på forummet.

Jeg er interreset i at spørge om, hvad I bruger af haglpatroner, hvorfor I har valgt pågældende patron, samt hvad i ligger vægt på ved valg af patron.

Jeg har disse patroner til fasan jagter o.lign; Lyalvale Game Steel (28g/5 - 500m/sek), samt Eley Grand Prix Steel (32g/5 400m/sek. Jeg har egentlig ikke en særlig god argumentation, for brug af disse to forskellige patroner. Jeg har læst en del om, at fart dræber - men også at, fart spreder haglene mere. Derf or har jeg også en langsommere patron i skabet. Jeg har ikke testet disse to patroner endnu. Men jeg håber snart, at kunne udføre en god test af disse to patroner, samt nogle flere - ved brug af Oberfell og Thompson metoden.

Glædelig jul,
Rasm
Svar
#2
Citat:quote:

Hvad bruger du af haglpatroner?


Forrige år ingen, sidste år 3 stk. i år 2 stk......

Iøvrigt velkommen til forumet[8D]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Hej Rasm, og velkomen til[Smile]

Jeg har brugt Kent fasteel 12-70 str 5 og 3 de sidste par år, også lidt Eley skovpatroner når de er påkrævet.
Kent patronerne, virker super fint i mine våben, har dog ikke testet dem på papirskiver.
På havet bruger jeg de billigste str 1 hagl, jeg kan finde[Wink]

Vildsvin i Danmark, JA Tak
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#4
Prøv evt. at kikke lidt på denne side. Der er lidt tests af div. hagl patroner.
http://www.patrontest.dk/

Vildsvin i Danmark, JA Tak
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
GT skrev Forrige år ingen, sidste år 3 stk. i �r 2 stk......

[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Bortset fra det bruger jeg udelukkende skræddesyet hjemmeladet til jagt.

38,7 gramm stål i halvautomaten, med en patternmaster chokes.

33,2 i O/U med Briley chokes.

Det er nok mere religion, end det har praktisk betydning.
Men det virker[:p]

Velkommen til forummet[8D]

I didn't come this far to miss!
I didn't come this far to miss!
Svar
#6
Kent Tungsten 3'er og Stål 3'er.

Tungsten fordi tungsten er den bedste skovpatron til råvildt, bismuth og tind er noget [xx(] til råvildt

Stål 3 fordi både kan nedlægge et stykke råvildt og en fasan også er det langt billigere end alternative, når det er tilladt

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#7
Rkn
Jeg har kigget lidt med på hjemmesiden.
Men desværre, er det et ret "sløvt" forum. Men helt sikkert, indimellem kan man finde nogle guldkorn.

Annanias HUNT
Hvor er grunden til du udelukket bruger hjemmeladet haglpatroner?
Hvor mange m/sek går haglene?

Tak hvor velkomsten.

Skovfogedelev Christensen
Hvad er grunden til, du ikke finder bismuth velegnet til råvildt?

Jeg har læst om, der kan forekomme fragmentation. Har dog ikke selv oplevet det, eller mødt en jæger, der har været ude for det.

I min egen lille test, vil jeg teste patroner der koster ca. 1,5kr-20kr stykket.
Jeg har læst mig lidt varm på nogle af Remingtons patroner (ca. 20kr stk.) - det kan blive dyrt, hvis de sætter et sk*** godt skudbillede [Wink].
Svar
#8
Hej Rasmus

Velkommen til dette sløve selvskab.

Det er jo lidt smag og behag og op til hva du har tænkt dig at jage og hvilken bøsse du bruger og 100 andre parameter.

...hvor ingen hegner, kun torne gro!

Fattigdom - det er en sindstilstand

[center][Image: logo05.jpg][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Rasm

Skovfogedelev Christensen
Hvad er grunden til, du ikke finder bismuth velegnet til råvildt?

Jeg har læst om, der kan forekomme fragmentation. Har dog ikke selv oplevet det, eller mødt en jæger, der har været ude for det.[/font=Arial]



I praksis har det vist sig de slår dårligere ihjel. Jeg nedligger for lidt råvildt med hagl til at have et statistisk grundlag på det jeg selv nedlægger. Min mening bygger på udtalelser fra Schwiesshundefører, samt de observation jeg har gjort af andre folka resultater, med diverse hagltyper.

Hvis du laver en test på hvor god gennemtrægningsevne der er på de forskellige typer hagl, slår tungsten både tin og bismuth. Mit umiddelbare gæt vil derfor være at tungsteens bedre evne til at slå ihjel skyldes en højere massefylde.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#10
Tikka4ever
Vi er helt enige. Den patron, der passer til din bøsse, sætter nødvendigvis ikke et godt billede i min.

Der er så mange patron mærker derude, samt forskellige "modeller" indenfor hvert mærke. Èn af tankerne bag denne tråd, var at høre om nogle patroner fra nogle forskellige mærker.
Jeg kender langt fra alle patroner mærker man kan få i de danske jagtforretninger. Men, jeg kan måske lære nogle nye mærker, samt typer at kende i denne tråd.

Skovfogedelev Christensen
Okay.

Som jeg læser det, så undlader du, at skyde til råvildt med bismuth pga. manglende gennemslagskraft (vægtfylde). Men, du skyder til råvildt med stål - stål har mindre vægtfylde end bismuth.
- Jeg har læst, du ikke skyder til ganske få stykker råvildt. Samt er der ingen problemer i, at bruge str. 3 i stål til råvildt - men du modsagde dog lidt dig selv. [Smile]

Meningen med denne tråd er bla. også, at få kendskab til andre patronmærker, end lige dem jeg skyder med - samtidig høre om hvilken patron I fortrækker til forskellige jagter.
Jeg bruger, som sagt, str. 5 (både stål, og bismuht når det kræves) til "alm." landjagt. Her vil det være fasaner, ænder, samt hare der vil kunne ligge på paraden.
På duetræk bruger jeg flugtskydningspatroner (str. 7 28g, RIO). Da jeg har muligheden for, at få kortere skudafstande, samt flere hagl (bedre dækning).
Svar
#11
Har også læst spændende artikler, om at Bismuth hagl, bliver til pulver, når de rammer dyret.
Havde indtil fornylig, ikke nedlagt dyr med bismuth hagl, så jeg tænkte da også lidt på det. Men det blev altså, til en fin stor rå, på 20 meters afstand, skudt med bismuth str engelsk 4. Og de hagl som jeg fandt i den, var hele, runde og fine.[Smile]
Prøvede dog at tage et par hagl, som jeg fandt i dyret, og de fik et slag fra en hammer, ned på mit store skruestik. De blev sku total pulver agtige. Så jeg aner stadig ikke hvad man skal mene om de bismuth/pulver hagl.[B)]

Vildsvin i Danmark, JA Tak
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Rasm
Skovfogedelev Christensen
Okay.

Som jeg læser det, så undlader du, at skyde til råvildt med bismuth pga. manglende gennemslagskraft (vægtfylde). Men, du skyder til råvildt med stål - stål har mindre vægtfylde end bismuth.
- Jeg har læst, du ikke skyder til ganske få stykker råvildt. Samt er der ingen problemer i, at bruge str. 3 i stål til råvildt - men du modsagde dog lidt dig selv. [Smile]



Du forstår hvad jeg skriver omvendt. Jeg skriver at jeg ikke skyder råvildt med bismuth og tin fordi det i praksis har vist det fungere dårligere end med tungsten, stål har vist sig at fungere fint. Vægtfylden var en efter rationalisering af hvordan verden fungere. Det var min bedste forklaring. Om min forklaring passer eller ej er egentligt også ligegyldigt, det ændre ikke på hvordan verden er skruet sammen.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Har også læst spændende artikler, om at Bismuth hagl, bliver til pulver, når de rammer dyret.
Havde indtil fornylig, ikke nedlagt dyr med bismuth hagl, så jeg tænkte da også lidt på det. Men det blev altså, til en fin stor rå, på 20 meters afstand, skudt med bismuth str engelsk 4. Og de hagl som jeg fandt i den, var hele, runde og fine.[Smile]


Hvordan hagl virker i en enkelt situation fortæller desværre noget om hvordan hagl typen virker generelt.

Citat:quote:

Prøvede dog at tage et par hagl, som jeg fandt i dyret, og de fik et slag fra en hammer, ned på mit store skruestik. De blev sku total pulver agtige. Så jeg aner stadig ikke hvad man skal mene om de bismuth/pulver hagl.[B)]

Vildsvin i Danmark, JA Tak



Har forlagt råvildt hvor der sad helt skud i en kølle(ikke mig selv der skudt). Tungsten holder heller ikke sammen, der lå en klump af mere eller mindre smadrede tungsteens hagl ved knoglen. Kender ikke tin.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#14
Rkn
Din oplevelse er meget lig det jeg har læst. Mangler bare selv, at opleve det. Dog virker det underligt, at det først er nu man har opdaget dette - altså haglet kan fragmentere, og ikke istarten da man indførte disse "skovpatroner".

Skovfogedelev Christensen
Jeg er med.
Svar
#15
Jeg byggede et hurtigt stativ ud af nogle trærester jeg havde liggende. Ikke et specielt flot stativ, men brugbart indtil videre.

Navn: Eley "Grand Prix Steel".
Haglstørelse: 5 (3mm).
Haglladning: 32gr.
Max antal hagl: 270.
Opgivet hastighed: 400m/sek.
Pris: 84 kr pr. æske ~ 3,36,- stk.
Tranboring: Kvart (Faste boringer).
Hagl i skiven 35m (Ø75): 113.
Antal "lufthuller" (Ø12): 9.
Dækningsprocent (35m): 113*100/270 = 41,85%.

Samlet restultat i tabel: Middel.

Nogle der har erfaringer med følgende patroner?:
  • Navn: Wild Game "Express Supreme".
    Haglladning: 32gr.
    Haglstørrelse: 5

    Navn: Rottweil "Steel Game HV"
    Haglladning: 32 gr.
    Haglstørrelse: 5.

    Navn: Gyttorp "High Performance"
    Haglladning: 32gr.
    Haglsørrelse: 5.

    Navn: Mirage "T4 Pro Ekstra Steel Shot"
    Haglladning: 28gr.
    Haglstørrelse: 7.
De tre første patroner er tiltænkt "alm." landjagt (minus rådyr).
Sidst nævnte, tiltænkt duetræk.
Svar
#16
Til valg af haglstørrelse og hastighed til de forskellige arter er der en fin tabel her http://www.patrontest.dk/article_read.asp?id=48

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#17
Explorer
Interessant artikel!

I min jæger-omgangskreds, har det altid været haglstørrelse 5, der er blevet brugt og anbefalet.
Men efter, at have læst denne artikel vil jeg nok skifte én haglstørrelse op. Ved dette får man ydligere 5-10m effiktiv skudafstand! - hvilket er en stor forskel, hvis man skal skulle fejlbedømme afstanden, eller afslutte anskydningen med andet skud.

Tak for linket.
Svar
#18
Hej Rasm,havde du en telefonbog bag ved skiven da du prøveskød?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#19
ULG
Nej, det havde jeg ikke. Men hvis jeg gør dette, hvor mange sider bør haglene gå ind?
Svar
#20
Hvis du skyder på standart-afstanden(40 yards) så skal du ind til side 350-400,eller deromkring.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)