Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Smutter
#1
Med risiko for at udstille mig selv til spot og spe her på forummet, må jeg alligevel lige fortælle om en smutter her til aften.

Jeg havde ladet nogle 125 grains pistolkugler op til min 35 whelen, som et eksperiment. Det gik sådan set også fint de første 5 skud, men 6 skud resulterede i hvad jeg troede var en klikker. Efter den obligatoriske venten, åbnede jeg bundstykket for at opdage at fænghætten var gået af uden at antænde krudtet. Den havde dog formået at skubbe projektilet ud i riffelgangen, hvilket betød lidt arbejde med en rensestok for at få projektilet i bakgear.

Jeg går stærkt ud fra, at det der skete var at krudtet havde lagt sig længst fremme i hylstret og som følge heraf ikke blev antændt. Mit spørgsmål er så om hvilket materiale jeg kan bruge til at holde krudtet nær fænghætten (eks. vat, papir e.lign. ?) og om der er noget jeg skal holde mig langt væk fra?

mvh. Steen
Svar
#2
hvilken fænghætte brugte du?

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Hej Steen

Fortæl lidt mere om din ladning til den, det vil sige type og vægt og inkluder lige fænghætte typen nu vi er i gang [Smile]

Den beskrivelse du kommer med, får det til at lyde som om du udvikler en 'gardenload' (Børneladning) Til min 45/70 har undertegnede og doc leget lidt med en magnumhætte, og en mikrosmule meget hurtigtbrændende pulver. Magnumhætten for at sikre en bedre tænding, og en (i det her tilfælde) 12mm papskive trykket ned i bund - så der er kontakt med ildkanal i hylstret og pulver. At vi valgte at lave dem med papskiven, var ud fra betragtningen om at der skulle være sikkerhed for tænding hver gang. Jeg har dog i et stykke tid undgået papskiven, og skiftet til anden krudttype, med en meget større volumen...Magnumhætten er dog bevaret, da det stadigt er en lille krudtmængde. Jeg har tidligere set praktiseret at hylstret var fyldt op med en vattot...Ak ja, yndigt ser det ud [:X] (Det er den sikre måde at blive til grin på skydebanen..Især når det kun siger 'fluff' og vattet flyver et par meter ud [:I]) I dag til den slags ville jeg vælge hurtigt brændende riffelkrudt og en magnumhætte - Det virker fint med N110, og uden fyld.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#4
Ladningen var 41 grains Norma 202, 125 grains winchester hollow point, CCI 200 fænghætte. Derudover en anden "pistolladning": 45 grains Norma 202, 158 grains Hornady XTP projektil med CCI 200 fænghætte.

Sidstnævnte ladning er en tilnærmet udgave af en ladning fra Hornady's lademanual, hvor der dog er brugt IMR4895 krudt istedet for Norma 202. Den milde ladning er valgt for undgå risiko for at projektilerne går fra hinanden inden de når frem.

41 og 45 grains krudt fylder naturligvis ikke voldsomt i hylstret men alligevel så meget, jeg ikke anså det for nødvendigt med ekstra fyld. Noget tyder jo på at jeg tog fejl [:I]. Det er muligt en magnumfænghætte havde gjort tricket.

mvh Steen
Svar
#5
Norma 202 er et kraftigt "coated" riffelkrudt, derfor bøvlet med at få "tændt op"

En magnum hætte kan måske hjælpe lidt men generet er problemt for lavt arbejdstryk for krudtet.

Du skal nok over i noget krudt der tænder lettere.

Jeg har med fordel brugt VV N340 som er næsten helt uden "grafit coating" MEN! der er tale om et hurtigt pistol-krudt!

Lapua anvender ca. 11 grains N340 til en 200 grains .308 kugle som "Subsonic" load i .308Win hylstre
Jeg vil tro at man kan gå noget højere op i din Whelen, men man er lidt på herrens mark!

Jeg har selv ladet .308Win op med 180 grains Sierra HPBT og fra 10 til 15 grains N340 uden at få noget der bare ligner trykproblemer.
Magnum-gænghætter giver lidt mere ensartethed på V(0) den laveste ladning giver ca. 320 M/s og den højeste ca 500 m/s

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Hej Steen
var bøssen så fuld af uforbrændt krudt, da du åbnede den.
(eller havde du glemt at komme krudt i[:I])

jbn
Svar
#7
Hej Jørgen

Jeg havde såmænd husket krudtet. Hovedparten løb ud i magasin/magasinbrønden, men jeg var også nødt til at børste en smule væk fra kammer og pibe.

mvh. Steen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)