Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zeiss med fejl.
#1
Jeg har, i eftermiddag, set gennem en vens Zeiss V 2,5-10X50.
Han havde spurgt om det kunne passe at hele "sigtebilledet" skulle flytte sig en lille smule fra venstre mod højre og modsat, hvergang han skiftede fra at zoome ud til at zoome ind. '
Det var jeg da ret sikker på at det ikke skulle, og det så da også helt vildt ud da jeg så gennem kikkerten, især på højeste forstørelse. Det er en 2 år gl. kikkert som har været på sin første garantireparation (som tog 5 måneder), da den tog vand ind første gang den var i et "ordenligt" regnvejr, i øvrigt på første jagtdag i Skotland[V]

Er der andre der har set noget lignende, og kan stille diagnosen ud fra dette?
Kikkerten skal naturligvis på et nyt "ferieophold", med lidt held er den klar til bukkejagten [}Smile]

Mvh
Karsten
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by KSB

Jeg har, i eftermiddag, set gennem en vens Zeiss V 2,5-10X50.
Han havde spurgt om det kunne passe at hele "sigtebilledet" skulle flytte sig en lille smule fra venstre mod højre og modsat, hvergang han skiftede fra at zoome ud til at zoome ind. '
Det var jeg da ret sikker på at det ikke skulle, og det så da også helt vildt ud da jeg så gennem kikkerten, især på højeste forstørelse. Det er en 2 år gl. kikkert som har været på sin første garantireparation (som tog 5 måneder), da den tog vand ind første gang den var i et "ordenligt" regnvejr, i øvrigt på første jagtdag i Skotland[V]

Er der andre der har set noget lignende, og kan stille diagnosen ud fra dette?
Kikkerten skal naturligvis på et nyt "ferieophold", med lidt held er den klar til bukkejagten [}Smile]

Mvh
Karsten



Hej KSB.
Det er da ren røvtur med en Zeiss, der er så fejlbefængt. Jeg har ikke selv prøvet at skulle have repareret under garanti men finder en ventetid på 5mdr. kritisabel. Jeg tror da, at jeg kunne skrue mig op i et truende niveau, hvis udsigten igen skulle være nye 5 mdr.
Det er første gang, at jeg hører om et Zeiss problem som dette. Held og lykke med sagsgangen.
Walnut
Svar
#3
Jeg ville venligt, men bestemt bede om at få en ny - eller et RIGTIGT godt tilbud på en tilsvarende[:I]

Hvor er den købt?
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Jeg ville venligt, men bestemt bede om at få en ny - eller et RIGTIGT godt tilbud på en tilsvarende[:I]

Hvor er den købt?



godt tilbud hmm jeg ville ALDRIG betale når det er under garangt. jo hvis det var det der var til forskel på den nu værende og en bedre model . men ellers er jeg enig venligt men bestemt ny kikkert

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#5
@ Jamo: Hos Bøssemageren Aps.
Svar
#6
Købeloven er ret klar så vidt jeg husker. Hvis sælger ikke kan afhjælpe fejl og mangler indenfor rimelig tid (noget kortere end 5 måneder) så skal der tilbydes ombytning eller pengene retur.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#7
købeloven,
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419

Vi er ind i delen om forbrugerkøb §72 og frem.

Uddrag af paragraffer der kan være relevante i situationen

§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller vildledende oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden,
2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt i nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,
3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende, eller
4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt.
Stk. 2. Køberen kan ikke påberåbe sig en urigtig eller vildledende oplysning, der er rettet senest ved indgåelsen af aftalen.
Stk. 3. Forhold ved materialer fremskaffet af køberen kan ikke påberåbes som en mangel, medmindre sælgeren har tilsidesat sin vejledningspligt.

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.
Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig, kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad det vil koste at afhjælpe mangelen.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#8
At der skal tage 5 mdr. at reparere en Zeiss, det forstår jeg ikke. Normalt når man sender en kikkert ind til rep. tager det 4-6 uger.
Zeiss Danmark (Brock&Michelsen) sender en bekræftelse på modtagelse og de skriver også hvornår de forventer den tilbage.
Jeg har flere gange fået, en af deres "låne" kikkerter. Så skal kunden ikke stå og mangle optik, lige op til en jagthøjtid[Smile]
Hvad der er sket i denne sag, ved jeg selvfølgeligt ikke. Men det er ikke normalt.
[Wink]Lasse
Svar
#9
Der er basis for at handlen kan gå tilbage iflg købeloven.

(Rambo brugte i virkeligheden en S&L Classic 7x64)
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar
#10
Den holder heller ikke. Jeg er næsten 100% sikker på at garantien gælder fra den dag du købte den - det er forhandlerens problem ikke dit!

J.
Svar
#11
Det ville jeg satneme ikke finde mig i[}Smile]
Den forhandler som har solgt dig kikkerten, må bare punge ud...[Sad!]
Det med at den er fra 2001 er hans problem, og ikke dit.

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Den holder heller ikke. Jeg er næsten 100% sikker på at garantien gælder fra den dag du købte den - det er forhandlerens problem ikke dit!

J.



Nu tror jeg du skal holde tungen lige i munden. Iflg. købe loven har du 2 års garanti fra købs dato, hvad Zeiss ellers lover står dem frit for. Og da købs dato er 2004 er det en 6 år gammel kikkert vi taler om, her er det hvad Zeiss lover det gælder.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#13
Jeg korrigerer lige. Der findes ikke to års garanti i købeloven.
Der findes seks måneders garanti og to års reklamationsret regnet fra købsdatoen.
Ud over de første seks måneder skal køberen kunne sandsynliggøre at der er tale om en fejl, der skyldes producenten.
Det er modsat ikke tilfældet inden for de første seks måneder.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#14
Må man spørge Pau hvad der er problemet med hans Zeiss?
At garantien ikke dækker, kan jeg godt læse selv.
Men hvad er der sket med den?
Hvilken garanti der er på vores optik, står på det garanti bevis, der følger med. Og på garanti beviset, skulle der gerne stå hvornår varen er købt.
M.V.H.
Lasse
Svar
#15
Sikke en lorte service fra Zeiss[xx(]
Hvilken kikkert har du så købt som afløser..?

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#16
hej.

Så må man sige at min kikkert sag tog en god drejning,Først vil de ikke lave den under garanti og nu er den kommet hjem lavet :-). jeg var ude og hente min zeiss kikkert ved forhandleren i dag, da vi ser på kikkerten er den helt klar inden i, også ringer vi ind hører om de lavet den alligevel,og jo de havde lavet den under garanti og det eneste jeg skulle betale var 125 kr. i fragt. hvorfor de lige pludselig havde lavet den fik vi ikke rigtig noget svar på??? :-)

Fisker
Fisker
Svar
#17
hvorfor de lige pludselig havde lavet den fik vi ikke rigtig noget svar på??? :-)

Det er vel fordi de efterhånden er ved at have for mange af den slags sager![xx(]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#18
Jae den tanke har jeg nemli også haft, men den blev lavet :-)

Fisker
Fisker
Svar
#19
Ja det var da altid noget! Dejligt for dig[Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)