Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad skulle man vælge!
#1
Hej allesammen. og godt nytår [Smile]

Jeg er den stolte nyjæger anno 2010, og nu står jeg så og vil finde min første riffel.

Sikke en start på 2011 [Smile]

Har fundet to på DBA som jeg lige ville høre jeres mening til. http://www.dba.dk/jagtriffel-remington-m...-70634747/
http://www.dba.dk/jagtriffel-mauser-98-m...-70718595/

Det er ikke absolut i denne prisklasse jeg leder. Men det kan vel heller ikke gå helt galt!

MVH Brian
Svar
#2
Drop 30.06

Den er træls at skyde mange skud med, specielt som ny-jæger er der for meget rekyl i. Gå efter 308win eller 6,5x55.

Remningtonen ville jeg ikke have de store skrupler over at smide mine penge ind, hvis den ellers er i orden når du undersøger den og piben ikke er skud ud, men som god vestjyde ville jeg lige se om jeg ikke kunne presse prisen lidt.

Hvad er pris niveauet for havd du vil bruge på en riffel? Hvad skal den bruges til? Og hvor meget regner du med at skyde? Ingen grund til at bruge mange tusind kr på riffel hvis du regner med at indskyde også smutte ud og skyde en sommerbuk og ikke mere.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#3
Tja hvad er pris niveauet. Har det lidt sådan, at jeg lige vil prøve at finde en billig riffel her til at starte med, er blevet helt grebet af det, men for at se om det er noget jeg vil fortsætte med. Ved det jo først når man har prøvet det.
Men gider heller ik at købe så billigt at det bare bliver en dårlig oplevelse.
Der skulle ihvertfald gerne skydes en buk i år, og også gerne nogle hundyr. Vil bare gerne lige have noget at begynde med.
Har gjort den fejltagelse at jeg har prøvet at stå med både Blaser, Sauer samt mauser i hånden.
Så ville jeg heller begynde billigt, for så at bruge det mere på det, hvis jeg skulle blive helt grebet af det [Smile]
Svar
#4
kik på en cal 308 win den kan det hele

se hvad du har af mønter brug 1/2 til 2/3 på kikkert resten til riflen så er du godt kørende

find evt en du kan køre ud og shoppe med

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#5
Hej Brian,

Jeg stod i dine sko for 4 år siden. Du er på rette vej ved at kigge på brugt ift nyt i denne prisklasse. Umiddelbart ville jeg vælge Remington 700'n af de to. Har en norsk kollega, der er tilfreds med sin 700. W308 er næsten så allround som det kan blive og fin lav rekyl.

Hvor mange penge, der skal bruges på kikkert er et godt (tros-)spørgsmål. Under alle omstændigheder kan du spare penge ved at købe over nettet fra webshops i EU. Især tyske og engelske har jeg tjekket, før jeg købte ny kikkert for 4mdr siden i tysk webshop.

En af gutterne i mit konsortie får en sommerbuk hvert år og bruger......Tasco. Så der er altså et hæderligt liv, der leves af mange, før der er evt kommer en Swarowski, Zeiss eller Schmidt & Bendter kikkert til 15000kr på din riffel.

Pøj pøj [Smile]

Mvh Peter

##################
S&L Victory 6.5x55
Svar
#6
Lyt til Christensen. En 30-06 er hård ved skulderen, og en 308 kan også være det.

Hvis du vil starte billigt med en super riffel, så køb en af de gamle Carl-Gustav 6,5x55.
De skyder super-fint, og kan erhverves for 2.500 + kikkert.
Precisionen i disse 6,5'ere er som regel mindst lige så god som div. nye billige rifler. Og så kan du sælge den igen om 5 år til samme pris.
Har selv en gammel CG 6,5x55, som er savet ned i længde og sat i et billigt fuldskæfte. (En af de modeller, som blev solgt i tusindvis i DK for 20 - 30 år siden.)
Den sætter stadig 3 skud med Norma Alaska inden for en tokrone på 100 meters afstand.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#7
Hvis du skal have noget billigt at starte med så skal du i brugt afdelingen. Med det du beskriver lyder det som noget anstandjagt/pürsch jagt, det stiller ikke de store krav til optik(med skud op til en 120 max 150 meter?), ej heller rigtigt til riflen hvis det er råvildt du får mulighed for at nedlægge, udover selvfølgeligt at riflen kan holde en fornuftig samling på skudende.

Hvis du skal lege med natjagt på vildsvin i vores nabo lande kan optik med stor linse anbefales fx. 50 eller 56 mm linse, med en så god coating, så muligt som du har lyst til at betale for, gerne med belyst sigte. Hvis du køber en med belyst sigte kræver det at du vælger en kikkert hvor belysningen af sigtet kan skrues så langt ned at det ikke blænder dig om natten.

Hvis du vil på drivjagt eller skyde på løbende vildt kan det anbefales at du skaffer dig en kikkert med en minimums forstørrelse på max 3 da dette er lovkravet i polen at kikkert står på max 3 i forstørrelse. Endvidere skyder folk generelt bedre jo lavere forstørrelse.

Hvis du bliver grebet af skydning så kan t3 varmint anbefales. Sauer 202, Blaser R93/R8 og Mausers M03 betaler du en masse for finish, og navnet. Varmint versionen i tikka er en af de rifler med den bedst "out of the box" præcision der findes på market, og koster vel ca. det halve(? bedste bud) af hvad de 3 andre mærker koster. Hvis du begynder at skyde feltskydning som rigtigt mange her inde gør, så er kikkert med klik-tårne uundværligt. Men gem sådan noget til du finder ud af riffel skydning er noget for det.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#8
Hej allesammen.

Tusind tak for svarene. Det giver jo en masse godt stof til eftertanke [Smile]
Hvad kaliber angår tror jeg at jeg holder mig 308w som minimum. Hvis man nu skulle tage til nabolandene, for at jage noget der er lidt større. Har hørt at 6,5x55 ikke er lige velanset hvis det er større end rådyr, det der jages.
Svar
#9
Hej Brian

Når du skriver 308 så minimum lyder det som om du stadig overveje 30.06? Hvorfor det? Har du eventuelt andre kalibre inde i billledet?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#10
Du kan jo også starte med en 30:06...[}Smile][}Smile][}Smile]

Det gjorde jeg [:I], og købte kort tid efter en 6,5x55 CG - til 2500 [Wink]. Den har jeg både skudt kronvildt og vildsvin med. Og den er stadig min mest brugte riffel.
I dag er jeg glad for min 30:06, som jeg bruger hovedsageligt til trykjagter, men riffeltilladelsen var tæt på fornyelse for jeg blev fortrolig med den.

Mvh
2fat
Svar
#11
Angående kaliber valg.

Så ville jeg gerne holde mig til 308 eller 30.06
Grundet den billigere ammunition.
Har kun hørt godt om 6,6x55 og den eneste grund til at jeg ikke har den så meget i mine tanker, er netop som jeg skrev ovenfor. den skepsis man er ved at få over for den angående større vildt. (kun hvad jeg har hørt)
Har prøvet at skyde med alle tre kalibre.
Og er nu ikke så bange for at skulle købe 30.06 men har ikke skudt mange skud med den, så kan ik sige hvad jeg mener efter mange skud.
Svar
#12
Købt du trygt en 308 win, og som en anden skrev, så gør dig selv den tjeneste at bruge de fleste af pengene på en ordentlig kikkert. Det ville være surt at få en invitation til vildsvinejagt i Sverige f.eks, og så have en kikkert der ikke kan trække nok lys ind. Taler af egen erfaring!! Optikken kan jo også sagtens være brugt.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#13
Jeg synes at du skal prøve ar skyde med forskellige rifler da der er meget forskel på rekyl på forskellige rifler. Jeg mener at nogle 6,5x55 slår mere som nogle 30,06. Vægten på riflen har meget at sige men det har skæftet også. Jeg har skudt med 30,06 fra jeg fik min første riffel og synes det er et kanon kaliber, jeg skyder omkring 600 skud om året uden at det er ubehageligt. Der er også stor forskel på hvordan man opfatter rekyl fra person til person.
Svar
#14
Jeg ved godt at du er forbeholden overfor 6,5x55, men den kan sagtens klare det den skal. Bare du vælger kugle efter jagtformen. Jeg skyder næsten altid med 129 grains i min, men hvis der var chance for større hjortevildt eller gris ville jeg ikke betænke mig på at tage 6,5éren med med en 10 grams kugle i. Problemet kan opstå hvis du skal til Polen. Jeg kan ikke huske hvad enden blev på historien om et krav om min. 7 mm. Det er der nok andre der ved.
Hvis du kan leve med 6,5x55 er denneher et godt bud: http://www.dba.dk/riffel-tikka-m65-65x55-f/id-70831698/
I min optik er den klasser over en Remington.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#15
UJensen har ret.
Hvis du står med en Remington i hånden, og bagefter tager en Tikka eller Sako i hånden.
Så vil det føles som at stå ud af en Lada, for derefter at sætte sig ind i en Volvo.

Du vil aldrig være i tvivl [Big Grin]

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#16
Hej
Jeg vil give Kgsako og Ujensen ret, køb en tikka/sako det virker rigtig godt[Smile] Hvad med fks denne?
http://www.dba.dk/riffel-tikka-tikka-308...-70426685/

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#17
Det var da nogle fine bud [Smile]

Tror lige at jeg slår koldt vand i blodet, og ser det hele lidt an samt spare lidt mere op. Kender sku mine egne svagheder med at være lidt for impulsiv hvad køb angår.
så vil sku følge jeres råd og komme ud og have nogle forskellige modeller i hånden [Smile]
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Brian84

Og er nu ikke så bange for at skulle købe 30.06 men har ikke skudt mange skud med den, så kan ik sige hvad jeg mener efter mange skud.


Det er meget individuelt hvordan man har det med de større, jeg har feks selv en 300wm på en 3,6 kg riffel (u kikkert og montage) og har ingen problemmer i at gennemføre en terrænskydning med denne, men bruger dog en 6,5x55 da den jo er noget billigere at skyde med.
Træningsammunition til en 30.06 er også i den billige ende og er for det meste med rimmelig lette kugler på 9,7 gram og derfor i min verden ikke så slem som den til tider gøres til, i 300wm bruger jeg 11,7 gram

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#19
Hej Brian,
I mine øjne er forskellene marginale mellem de to rifler du henviser til. Jeg vil dog godt slå et slag for både 30.06 og for mauser 98. Rent rekylmæssigt tror jeg ikke der er forskel på en 98'er i 30.06 med 150 grs træningsammo og en rem 700 i .308 med samme ammo. Når det kommer til jagt er forskellene ligeledes marginale, men 30-06 har den fordel at bedre håndterer de tungere kugler på 200 grs+. Til jagt på råvildt og ræv kan du til daglig skyde med stort set så let en kugle du kan finde, men jeg ville foretrække 200 grs hvis jeg skulle efter gris eller elg. Husk at der typisk er (stor) forskel på den gris eller elg du mest sandsynligt møder og den du håber på at møde. Hvad angår låsen er mauser 98 vel nok verdens mest gennemprøvede lås som fungerer under praktisk talt alle forhold. Der er ingen tvivl om, at andre låse herunder remingtonen har en bedre låsegang, når man sidder og "nuldrer" med riflen hjemme i stuen eller i butikken, men når du sidder på jagt og skal drive en ny patron i kammeret, mærker du kun forskellen hvis lortet ikke virker. Prøv at lægge et par grannåle i en Blaser næste gang du prøver én...
Jeg ville købe mauseren (eller lign - har ikke set på den du henviser til) og så bruge resten af pengene på at gå på jagt og træne. Jeg ville heller ikke afvise en 8x57 som også er en overset allround kaliber i vore dage og brugte rifler i 8x57 er ofte lidt billigere end i 308 og 30.06.

mvh
Martin
Svar
#20
Hej Martin.

Jeg er dybt uenig med dig.

Citat:quote:

Originally posted by Martin BN
I mine øjne er forskellene marginale mellem de to rifler du henviser til. Jeg vil dog godt slå et slag for både 30.06 og for mauser 98. Rent rekylmæssigt tror jeg ikke der er forskel på en 98'er i 30.06 med 150 grs træningsammo og en rem 700 i .308 med samme ammo.


Med den ammunition folk vælger at skyde med viser det sig i praksis at en 30.06 slår hårde en 308win, og at en højere procent del udvikle rekyl skræk med en 30.06 i hånden. Så vi kan sidde og snakke om samme rekyl med samme kugle vægt også videre her på forumet, praksis viser bare at 30.06 giver en højere andel af rekylskræk blandt nyjægere og dermed bliver de dårligere skydende. Dermed er det et dårligere valg end 308win

Citat:quote:

Når det kommer til jagt er forskellene ligeledes marginale, men 30-06 har den fordel at bedre håndterer de tungere kugler på 200 grs+. Til jagt på råvildt og ræv kan du til daglig skyde med stort set så let en kugle du kan finde, men jeg ville foretrække 200 grs hvis jeg skulle efter gris eller elg. Husk at der typisk er (stor) forskel på den gris eller elg du mest sandsynligt møder og den du håber på at møde.


I hvor mange situationer vil det have praktisk betydning for Brian84 om han bruger en 308win eller 30.06 begge med det rigtige kugle valg? Vejet op mod en mere behagelig skydeoplevelse på skydebanen og i alle de andre skudsituationer. Udover han formodentligt er bedre skydende med 308win end 30.06. Jeg har svært ved at se fordelen ved valget 30.06.

Citat:quote:

Hvad angår låsen er mauser 98 vel nok verdens mest gennemprøvede lås som fungerer under praktisk talt alle forhold. Der er ingen tvivl om, at andre låse herunder remingtonen har en bedre låsegang, når man sidder og "nuldrer" med riflen hjemme i stuen eller i butikken, men når du sidder på jagt og skal drive en ny patron i kammeret, mærker du kun forskellen hvis lortet ikke virker. Prøv at lægge et par grannåle i en Blaser næste gang du prøver én...


Nu synes jeg godt nok du overdrive mauser 98 fordele... Ja mauser er verdens mest driftssikre løs... Men det er noget værre rasle værk hvis vi taler de gamle der kan fåes til billigt, og åbnings vinklen på låsen er ikke imponerende. Hvis vi diskuterede safari rifler til jagt på farligt vildt kunne jeg forstå din argumentation, men nyere låse har nogle fordele der opveje den minimale forøgede driftssikkerhed en mauser 98 lås har. Der er trods alt sket udvikling siden mauser 98 låsen blev opfundet....

Du får det til at lyde som om alt andet end mauser 98 er ekstremt følsomt overfor skidt i låsen... Det er blæst helt ud af proportioner... Jeg behandler mine rifler rimeligt hårdt og de eneste problemer jeg har haft med dem skyldes fejl 40.

Citat:quote:

Jeg ville købe mauseren (eller lign - har ikke set på den du henviser til) og så bruge resten af pengene på at gå på jagt og træne. Jeg ville heller ikke afvise en 8x57 som også er en overset allround kaliber i vore dage og brugte rifler i 8x57 er ofte lidt billigere end i 308 og 30.06.



8x57 er dyr i ammunition, lille kugle udvalg. Det er rent selvmord som ny-jæger at købe. Udvalget en nyjæger bør bekymre sig om er 6,5x55, 308win og 30.06. Det er de 3 kalibre der ud fra parameterne rekyl, lovgivning, kugle udvalg, pris på ammo, tilgængelighed tæver alt andet.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)