Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagtetiske regler - hvad betyder de?
#41
Citat:quote:

Hvilken mening giver "etik" i den situation????



Præcis!!

PS: Skulle hilse og sige at en Toyota donkraft er overordentlig effektiv[Wink] (altså ikke som stikvåben[:o)])

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#42
Citat:quote:

Originally posted by GT

PS: Skulle hilse og sige at en Toyota donkraft er overordentlig effektiv[Wink]


Man må (i en nødsituation) også kunne bruge en donkraft fra en WV! [:o)] [Big Grin]

Swift

Member of "Team Headshot"
[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#43
Er jeg helt forkert på den når jeg mener at det ikke er tilladt at affange råvildt ved at stikke det i nakken ?
Svar
#44
Er jeg helt forkert på den når jeg mener at det ikke er tilladt at affange råvildt ved at stikke det i nakken ?
ja

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#45
@Dravis

Med fare for at afspore tråden. Jeg ville ikke engang turde opbevare en skruetrækker i bilen af fare for at blive dømt for en eller anden obskur overtrædelse.

Er der nogen der ved om det er tilladt at have en "general purpose" skruetrækker liggende i bilen. Det er jo givet at den kan anvendes som stikvåben [Wink]

Mvh.
Anders
Svar
#46
Var der ikke en der blev frikendt fordi loven alene omtatter knive og han vandrede rundt med en oekse???
Mvh.

Yeti
Svar
#47
Jeg HAR undersøgt sagen omkring skruetrækkeren... hos poliiitiii-etaten sågar [8D]

En skruetrækker eller en syl er IKKE en kniv, ej heller et ulovligt stikvåben.... så den må gerne ligge i din bil... du må have hele kasser fulde i alle størrelser og farver [Big Grin]

Kommer man i en situation hvor man anvender en skruetrækker som våben mod et menneske, så er det egentligt ligegyldigt om det er en blomsterpind, strikkepind, syl eller økse..
Selv den tykke model af tandtråd har set anvendelse som mordvåben[:0]

Økser er ikke nævnt i våbenloven så vidt jeg husker... Spyd? ...Pile?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#48
Fantastisk [Smile]

Det gør jo ikke knivloven mindre absurd - jeg er nemlig også ligeglad om jeg bliver stukket ned med en kniv eller en skruetrækker [B)]

Mvh.
Anders
Svar
#49
Citat:quote:

Originally posted by FAIR

Jeg ved ikke om det har med emnet at gøre men så må jeg jo tage mine slag for det.
Her for godt 1 mdr. siden skød jeg en gris i sverige
Grisen stod 60 meter fra passet og står i en bunke korn som er tippet at af markejeren, passet er i skov/mark kanten og kornbunken ligger ca 10 meter fra skoven - tætte granner.
Kuglen placere jeg i hovedet med det tilfølge at den ikke løber, spraller er lin. den ligger bare bumstille.
Lidt senere på aftenen skulle jeg så til at forsvare min handling, for et par svenskere var henne og fortælle at det ikke var så normalt at skyde dem i hovedet.
Jeg fortæller dem at jeg jo ikke har en hund og skyder jeg på bladet skal jeg jo MÅSKE ind i skoven og lede efter grisen, den kan løbe langt inden den er løbet tør for blod, når JEG skyder i mørke kan jeg ikke se noget de næste par sekunder dels pga. ildhavet der kommer ud af piben og røgen og dermed ved jeg ikke 100% om det er et perfekt skud og jeg har mit helbred og liv for kært til at liste ind i skoven for at finde ud af om grisen er død eller anskudt uden hund.
Skud i hovedet er = bliver på skud stedet!
Den ene svensker fortæller mig (jeg er forhenværende svinebonde) hvor lille hjernen er på sådan en gris, mit svar på det blev at selv om man rammer 5 cm ved siden af hjernen får grisen sådan en på madkassen at den lægger sig aligevel eller rammer kuglen slet ikke dyret, og når vi nu taler trafsikkerhed sidder vi jo i stiger eller pas som giver alle slags mulighed for fuld støtte.
Efterfølgende er der blevet skudt af de lokale 6stk grise her, hvor de 2 er blevet skudt i hovedet og ingen har ydeliger kommenteret det andet en flot og tillykke med det.

Mvh
Fair


Om brutit mot jagt etiska regler är upp till dig själv. Skjuter själv ibland gris i huvudet men det är stor risk att göra en allvarlig skadskjutning. Ett bogskott fäller också grisen på plats men med större marginal om det går fel. Har tyvär sett allt för många grisar med avskjutna käkar för att rekomendera huvudskott.
Men om du skjuter på en gris i sverige utan hund har du brutit mot svenska jagt lagen. Om man jagar klövvilt i sverige skall en för ändamålet speciall tränad hund kunna finnas på plats inom en timme efter skottet.
Svar
#50
Citat:quote:

Originally posted by Mattias

Citat:quote:

Originally posted by FAIR

Jeg ved ikke om det har med emnet at gøre men så må jeg jo tage mine slag for det.
Her for godt 1 mdr. siden skød jeg en gris i sverige
Grisen stod 60 meter fra passet og står i en bunke korn som er tippet at af markejeren, passet er i skov/mark kanten og kornbunken ligger ca 10 meter fra skoven - tætte granner.
Kuglen placere jeg i hovedet med det tilfølge at den ikke løber, spraller er lin. den ligger bare bumstille.
Lidt senere på aftenen skulle jeg så til at forsvare min handling, for et par svenskere var henne og fortælle at det ikke var så normalt at skyde dem i hovedet.
Jeg fortæller dem at jeg jo ikke har en hund og skyder jeg på bladet skal jeg jo MÅSKE ind i skoven og lede efter grisen, den kan løbe langt inden den er løbet tør for blod, når JEG skyder i mørke kan jeg ikke se noget de næste par sekunder dels pga. ildhavet der kommer ud af piben og røgen og dermed ved jeg ikke 100% om det er et perfekt skud og jeg har mit helbred og liv for kært til at liste ind i skoven for at finde ud af om grisen er død eller anskudt uden hund.
Skud i hovedet er = bliver på skud stedet!
Den ene svensker fortæller mig (jeg er forhenværende svinebonde) hvor lille hjernen er på sådan en gris, mit svar på det blev at selv om man rammer 5 cm ved siden af hjernen får grisen sådan en på madkassen at den lægger sig aligevel eller rammer kuglen slet ikke dyret, og når vi nu taler trafsikkerhed sidder vi jo i stiger eller pas som giver alle slags mulighed for fuld støtte.
Efterfølgende er der blevet skudt af de lokale 6stk grise her, hvor de 2 er blevet skudt i hovedet og ingen har ydeliger kommenteret det andet en flot og tillykke med det.

Mvh
Fair


Om brutit mot jagt etiska regler är upp till dig själv. Skjuter själv ibland gris i huvudet men det är stor risk att göra en allvarlig skadskjutning. Ett bogskott fäller också grisen på plats men med större marginal om det går fel. Har tyvär sett allt för många grisar med avskjutna käkar för att rekomendera huvudskott.
Men om du skjuter på en gris i sverige utan hund har du brutit mot svenska jagt lagen. Om man jagar klövvilt i sverige skall en för ändamålet speciall tränad hund kunna finnas på plats inom en timme efter skottet.



Hej Mattias.

Jeg har IKKE brudt loven, da vi kan få eftersøgningshund inden for 20minutter - Så er det lige på plads!

De hovede skader kan vel lige så godt være fra drivende jagt og ikke vaktjagt, som der skrives er det alle muligheder for fuld støtte i passet!

Der til skal siges at mange landmænd hader de grise som rotter og dermed er moralen helt i bund når de står med en riffel i hånden, jeg var på elgjakt og til velkomsten fik vi afvide at: der findes ingen dårlige skud mod gris!

Mvh
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#51
Ja visst kan det vara skador från drevjakt men huvudskott är svåra och om det blir fel är det en mycket svår skadskjutning. En gris skjuten på bladet går sällan av foderplatsen om man har hund inom 20 min är det inget problem dom få gångerna.
Den etik och moral som vissa svenskar har om grisar är tyvär väldigt dålig. Jag är själv fd landtman och känner väl till problemen men genom rätt utförd jakt kan skadorna minimeras.
Svar
#52
OG SKAL DOG OGSÅ HUSKE AT SIGE AT DE FLESTE LANDMÆND JEG KENDER I SVERIGE HAR DOG EN RET HØJ MORAL.
Mvh
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#53
Citat:quote:

Originally posted by Mattias

Ja visst kan det vara skador från drevjakt men huvudskott är svåra och om det blir fel är det en mycket svår skadskjutning. En gris skjuten på bladet går sällan av foderplatsen om man har hund inom 20 min är det inget problem dom få gångerna.
Den etik och moral som vissa svenskar har om grisar är tyvär väldigt dålig. Jag är själv fd landtman och känner väl till problemen men genom rätt utförd jakt kan skadorna minimeras.



Enig, med små undtagelser, man skal kun skyde i hovedet under optimale forhold, og ja man kan gøre meget for at undgå markskader fra gris og det hjælper, men det skal gøres rigtigt!

Mvh
fair
Mvh.
Fair
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 6 gæst(er)