Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bog om råvildt
#1
Er der nogen der kender til en god bog om råvildt hører jeg gerne om den, det jeg leder efter er: levevis, biologi, spor osv.

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#2
Hej Nepper,
jeg har to på hylden :

Rådyr af Cederlund/Liberg

Råvildt af Henning Kørvel

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#3
Og den første af de to nævnte er LANGT den bedste....[Smile]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#4
Hej nepper

Hvis du er til engelsk:
"ROE DEER - Management and Stalking" af Richard Prior

Det er englands "grand old man" vedrørende råvildt - Det med management mener de helt alvorligt, og set med forst/landmandens øjne.
Hans gennemgang of råvildets/jægerens år er rigtig god, men skal tidsmæssigt forskydes lidt.

mvh Thorlak

Corret first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Og den første af de to nævnte er LANGT den bedste....[Smile]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!



Jeg er godt og vel halvvejs igennem den første....
Den er meget informativ og bygger på empiriske data og undersøgelser.
Den kan godt blive lidt tør og læse i, men der er virkelig meget god viden i den, for den, som seriøst interesserer sig for råvildt...

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Jeg bruger den anden meget og synes det er en rigtig god bog, med mange forskellige afsnit med hver deres relevans. Som introduktion til råvilt og råvildtjagt er den efter min mening rigtig god. Den første kender jeg ikke, og kan derfor ikke udtale mig om den. Nummer to kan sikkert findes på biblioteket, og så kan man jo se, om det er noget for én at investere i.

Panthera

Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#7
Tak for de fine svar indtil videre, jeg tror jeg køber den af Henning Kørvel, den er nemlig ligetil at få fat i.

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#8
En bette søgning på nettet fortæller, at adskillige biblioteker også ligger inde med den førstnævnte, så det er da en billig måde at finde ud af om man synes om den.

mvh Steen
Svar
#9
Den er desværre ikke så nem at få fat i mere, den af Cederlund

http://www.bog-ide.dk/Default.asp?ID=346...=Cederlund

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#10
Der findes med garanti også en mængde digre tyske værker om emnet....nogen der kan anbefale noget i den abteilung?

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#11
Det kan Du lige tro!
Standardværket om råvildt på tysk er "Das Rehwild" skrevet af Ferdinand von Raesfeld og udgivet i efterhånden mange udgaver og genoptryk på forlaget Paul Parey. Samme von Raesfeld har skrevet en tilsvarende bog om kronvildt, "Das Rotwild" (samme forlag). Ligeledes på samme forlag har Dr. Erhard Ueckermann skrevet en lille bog om "Der Rehwild-Abschuss" om hvordan man hensigtsmæssigt beskyder en råvildbestand. Denne Ueckerman har også skrevet standardværket på tysk om dåvildt "Das Damwild" sammen med oberförster Paul Hansen. Alle præget af vanlig tysk grundighed og lidt ovre i det videnskabelige hjørne.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by blackbird

Den er desværre ikke så nem at få fat i mere, den af Cederlund

http://www.bog-ide.dk/Default.asp?ID=346...=Cederlund

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...



Sidst jeg var i ØStjysk Våbenhandel havde de en stak liggende på tilbud til 169,- kr

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#13
Husk at købe 2. udgave af Kørvels bog. 1. udgave er ikke ligeså god...
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)