Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
God jæger moral eller?
#1
På diverse debatfora møder man desværre jævnligt indlæg der mere eller mindre åbenlyst beretter, og måske på det nærmeste praler, af mere eller mindre indlysende brud på lovgivningen eller god jægermoral. Disse indlæg kan spænde lige fra brug af ulovlige kalibre ved udlandsrejser, ulovlige projektiltyper både hjemme i Danmark og udenlands og videre til uetiske jagtformer.
Der kan næppe herske tvivl om, at disse handlinger skader jagtens omdømme og i sidste ende kan være årsagen, eller medvirkende årsag, til lukning eller kraftige begrænsninger i jagtens udøvelse både i Danmark og udenlands. Er der nogen der har forslag til hvordan ansvarlige jægere kan være med til at begrænse disse handlinger og vel især det åbenlyse ”praleri” med disse uheldige handlinger?
Svar
#2
[?]

Hvad mener Du - er det f.eks. hovedjægerne - eller de der bruger Scenar på jagt - eksempler pls.

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#3
Det kunne måske hjælpe lidt hvis moralens vogtere udviste en smule overbærenhed og rummelighed, istedet for straks at ryge op i det røde felt hvergang de føler sig berettiget til at kritisere andre.

Når der er alt for mange små politimænd gider man ikke lytte, så kan man måske endda fristes til at provokere lidt.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Jeg gad vide hvordan man skulle angribe sådan en problematik, hvis man ville opnå noget.

Personligt tror jeg kun lidt på moralske kvababbelser fra det etiske højdedrag.

Men du får klart markeret den diametralt anden ende af paletten, Rigby, og kridtet banen op til en højtråbende tråd, hvis handsken samles op.

Over and out.

##################
S&L Victory 6.5x55
Svar
#5
Nu er det vist på tide, at jeg prøver at forklare den situation, hvor jeg dublerede råvildt med hagl.

Først vil jeg lige bære lidt mere brande på det forarmende bål; Det var ikke ”kun” min debut som dubleant med hagl på råvildt. Det var allerførste gang jeg skød med hagl på råvildt nogensinde. Jeg har altid haft en modvilje mod denne jagt form. Dels pga. anskydnings risikoen (der i mine øjne er unødvendigt høj), dels fordi jeg nyder min bukkejagt alt for meget, til at lade tilfældighederne råde. Så det var altså en dobbelt debut.
Men nu var jeg inviteret på jagt ved naboer og aftalte med mig selv, at den eneste situation, hvor jeg ville afgive skud til råvildt, var på 100+% chancer og på meget kort hold. Vi så, som tidligere nævnt, intet fuglevildt overhovedet. Og da jagttiden på hare var slut, var der faktisk kun råvildt tilbage og dem har vi til gengæld MANGE af. I løbet af dagen, var jeg flere gange ved at blive løbet ned, når der fløj dyr ud. Herligt syn, som man ikke så tit ser som riffeltosse.

Sidste såt på dagen var der ikke løsnet ét eneste skud, skønt vi var 13 mand af sted. Jeg stod bag en bunke kvas mellem mig og hundene. Så hørte jeg puslen og så 2 dyr komme ret imod mig. Jeg afsikrede og gik lidt ned i knæ. Det forreste dyr var et lam og det var komme stille og roligt ind på 8-9m uden at opdage mig. Det gik ganske langsomt fremad stadig mod mig. Jeg havde godt set dyret bagved men fokus var på lammet.
Nu går jagt ikke altid helt som ens bedste hensigter gerne vil det. Og den grumme skæbne vil i denne situation, at lige som lammet faktisk er gået helt i stå, har dyret bagved opdaget mig og sætter fart på. Det vil sige at det løber op forbi lammet på modsatte side. Uheldigvis på samme tid, som jeg besluttede at skyde. Med det meget uheldige resultat, at det bliver ramt af gennemskud og randhagl. Lammet falder som ramt af lynet, men dyret bagved er kun slået i jorden og kæmper for at komme på benene. Jeg kigger ned på lammet og da jeg nu faktisk næsten står ovenpå det, beslutter jeg mig for at bruge løb nummer 2 til at fange dyr nummer 2 af.

Det hele gik sindssygt stærkt og jeg var lettet over begge dyr blev liggende. Men da jeg i minutterne efter kunne konstater at jeg havde skudt et bukkelam og en kastebuk var jeg ,,,,ualmindeligt misfornøjet [Image: smiley19.gif][Image: smiley19.gif][Image: smiley19.gif][Image: smiley19.gif]

Nu skal det slet ikke forstås sådan, at jeg fordømmer hagl til råvildt. Jeg blev bare på det kraftigste afklaret med at det ikke er en jagtform for mig. Nu er det prøvet af og så var det dét for mig.

Men jeg kan ikke se mig fri for at skrevet indlægget lidt provokerende, i håbet om at det kunne udløse en debat omkring emnet. Det var ikke et forsøg på at prale af min ”manglende jagtetik”. Det kunne det jo så efter alt tydelighed og må sige at der er blevet fremført mange gode pointer og synspunkter i faktisk alle indlæg, endda i 3 forskellige tråde nu. Og som en bonus er et tidligere medlem kommet aktivt igen. Velkommen tilbage korthår.

Jeg mener, at jeg er kommet med, en plausibel redegørelse, for mine handlinger i denne situation og kan ikke, selv med de allermest selvkritiske briller på, bebrejde mig selv noget.
Sjovt nok plejer man jo at forsvare sig med ”jeg ville gøre det samme igen” og det vil jeg ikke. Opstår der en lignende jagt sitiuation afstår jeg fra skud med hagl mod FRISKT råvildt. Ikke fordi det var en grim oplevelse eller pga. etiske/moralske dilemmaer, men fordi jeg ikke bryder mig om måden.

P.S. for god ordens skyld og sammenhængens bliver dette indlæg blir lige lagt i div relavante tråde.

[center][Image: ajbutton.gif]
Fattigdom - det er en sindstilstand
[Image: logo01_old.jpg][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#6
@Tikkaforever

Citat:quote:

Jeg mener, at jeg er kommet med, en plausibel redegørelse, for mine handlinger i denne situation og kan ikke, selv med de allermest selvkritiske briller på, bebrejde mig selv noget.


Du har sku ingen forpligtigelse til at skulle stå til regnskab for nogen her! Du har ikke gjort noget ulovligt!!!
At du skriver tror jeg nok alligevel jeg forstår, da handlingen nok bekræfter den indstilling du havde i forvejen til at skyde råvildt med hagl.[Wink] Personligt så jeg som mange andre også gerne at man kun skød klovbærende vildt med kugle uagtet haglskuddets effektivitet.

Jeg skal da også gerne lægge lidt dokumentation på ifa. billeder af hovedskud, hvis det er det der ønskes...
Har endda skudt dåvildt med 7gram Lapua Scenar fra min daværende Sauer 200 STR, det virkede fortrinligt til hovedskud[^] Ikke en eneste ovelevede.
Jeg har skudt masser af kronvildt og efterhånden også lidt Sika vildt med 6,5 og 7 grams kugler. Heller ikke her har der været problemer ihht lovgivningen i de lande jeg har jaget.

Når man gentagne gange hører moralvogtere ytre sig generelt og generaliserende bliver man da nødt til at svare, om end nogen gange lidt provokerende.

Min generelle holdning har jeg forsøgt at ytre i en anden tråd med dette indlæg:

Citat:quote:

Jagtetiske regler burde vel nærmere hedde jagtetisk vejledning eller henstilling.
En regel er noget der skal overholdes sidestillet med lov.
Disse såkaldte regler er IKKE lov men en henstilling.
Fornuftigt nok.

Derfor er det IKKE noget jeg efterlever ubetinget, som en lov.
Jeg skeler til dele af dem og finder det meste som "almindelig sund fornuft", andet finder jeg overformynderisk.

Der spørges direkte til hvad "JEG" (læs: Den enkelte bruger) gør.

Derfor et par eksempler:

- Jeg, skyder ikke på vildt der er trængt op i en "krog" så som et hegn eller anden naturlig afgrænsning af dyrets flugtmulighed, f.eks ekstremt vejrlig.

- Jeg, skyder kun når jeg har set hvilket dyr der er tale om. Forstået på den måde at jeg selekterer. Derfor skyder jeg heller aldrig råvildt med hagl uagtet haglskuddets effektivitet.

- Jeg skyder gerne hovedskud når forholdene er til det da det er absolut effektivt/hurtigt dræbende. Jeg gør det præcis så ofte jeg finder det passende. Jeg er selv i stand til at vurdere situationen og behøver ikke belærende bedrevid.

- Jeg, smider ikke indvolde efter opbrækning af vildt synligt for øvrige "faunagæster".


Intet af det jeg personligt har nedlagt har været nedlagt ulovligt eller med såkaldte "ulovlige kalibre"!

Men som TSX skriver, konkrete eksempler please!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by GT

@Tikkaforever

Du har sku ingen forpligtigelse til at skulle stå til regnskab for nogen her! Du har ikke gjort noget ulovligt!!!



Det er da heller ikke fordi jeg gerne vil have puleret fedtstjernen. Andres mening om mig fylder generelt meget lidt i min verden. Men skal jeg fordømmes fortrækker jeg at blive det på baggrund af en detaljeret beskrivelse af hvad der er forgået. Derfor skrev jeg det lidt lange forløb.

[center][Image: ajbutton.gif]
Fattigdom - det er en sindstilstand
[Image: logo01_old.jpg][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#8
Præcis!

Der der imidlertid er så hylende morsomt er at nogle "lidt hellige" fordømmer éen på baggrund af tro og formodninger, og så iøvrigt uden at kende den forudgående situation eller éns øvrige jagtlige kunnen eller "kodeks". Det finder jeg til stadighed morsomt og nyder det faktisk lidt[Big Grin][Big Grin][:o)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Mit indledende indlæg var bevidst formuleret meget direkte netop for at få en reaktion. De skuffende få svar der er kommet, og deres generelle indhold, var jeg af flere årsager forberedt på og desværre blev mine forventninger opfyldt. Havde mine påstande været bare det mindste overdrevet eller direkte forkerte, ville der have været en ren eksplosion af indignerede indlæg der benægtede påstandene, men det er jo netop ikke sket!
En af årsagerne bag de manglende indlæg skyldes måske, at selv om langt de fleste jægere er meget lovlydige og ikke selv kunne drømme om bevidst at komme tæt på grænserne, har de vel næsten alle oplevet et enkelt broddent kar her eller der. Dansk Jagtakademis undersøgelse fra 2008/9 der påviste, at 15% af de fasaner der blev indleveret til vildthandlerne var nedlagt med blyhagl, er måske en indikation? Og at debattører måtte føle sig provokerede af ”moralens vogtere og små politimænd” peger desværre i samme retning.

PS: At Tikka4ever finder det nødvendigt at undskylde sin dublering af rådyr med hagl er bestemt ikke nødvendigt, da ingen love er overtrådt, tværtimod. Hans skud nummer to ser jeg som en korrekt handling efter at en uheldig og utilsigtet situation var opstået.
Svar
#10
Nu kortslutter du for alvor Rigby.

Altså fordi jeg er ved at brække mig over moralens vogtere og små politimænd, er det nu pludselig mig der skyder med blyhagl ????

Langt ude siger jeg bare, virkelig langt ude. Jeg føler mig ikke i mindste grad truffet, men glimrende underholdt [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
LasseScout

Hvis man nu læser hvad der står, så kan undersøgelser om ”skydning med blyhagl” og beklagelse over ”moralens vogtere” tages som en indikation på: ”at selv om langt de fleste jægere er meget lovlydige og ikke selv kunne drømme om bevidst at komme tæt på grænserne, har de vel næsten alle oplevet et enkelt broddent kar her eller der”[Wink]

Mvh
416Rigby
Svar
#12
@LasseScout

Det at du holder din sti ren, er ikke ensbetydende med andre gør det !

Har været medlem af et konsortie, hvor formanden smed en af sine gode kammerater ud da han stod og fumlede en blypatron ud af sit haglgevær. Der var en der kunne kende produktet og spurgte: hvad er det ? Svar - det glemte jeg lige - kan kun bruge dem sammen med min bror.

Så det at der er redelige folk der undgår de værste brodne kar, forhindrer ikke der fjolser der finder sammen, hvor tingene forgår lidt anderledes [xx(]

Jeg er ikke medlem af ''moralens vogtere'' - har på et tidspunkt kritiseret bla.A. GT for hovedskud ! Lige forbandet har jeg efterfølgende selv gjort det - GT har set billede..... den pokkers gris stod og gloede uden at ville vende siden til [}Smile]

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#13
Moral har meget “flydende“ grænser, og er meget betinget af de personlige kvalifikationer den enkelte besidder. Nogle mennesker har tendens til at tage den rolle, at være fordømmende, klogere, bedrevidende og og fornuftigt uden egentlig at være berettiget dertil.

Det handler vel egentlig bare om, man har sit eget moralske kodeks, og tør sige fra, hvis nogen bryder det. Det er egentlig også meget nemmere, end at få grå hår i hovedet over, hvad andre gør, og siger..... Respekterer folk ikke, at man har sine egne meninger, må man jo bare forlade flokken, og derved vise, man er uenig. Og at man har rygraden og nosserne til det....

Moral er godt dobbeltmoral dobbelt så godt. I mine øjne, er det tit røvhellige kedelige individer, der går op i at skrive om den slags. Se mig, hør mig, jeg ved lige hvordan det skal være.......

For mig er det bedre at reagere på det, når ens grænser eller normer for, nu i dette tilfælde jagt, overskrides.

Er man et voksent ansvarligt menneske, tager man selvfølgelig ansvar for sine handlinger. Nu nævnes “headshot“. Og hvad så. Jeg går ud fra, dem der skyder på den måde, har tjek på, hvad de laver, og det er fint for mig. Jeg gør det gerne selv.... Andre har ikke evnerne, og skal holde sig langt væk fra det. Dog kan man godt acceptere andre gør det.....

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#14
Citat:quote:

Moral har meget “flydende“ grænser, og er meget betinget af de personlige kvalifikationer den enkelte besidder. Nogle mennesker har tendens til at tage den rolle, at være fordømmende, klogere, bedrevidende og og fornuftigt uden egentlig at være berettiget dertil.

Det handler vel egentlig bare om, man har sit eget moralske kodeks, og tør sige fra, hvis nogen bryder det. Det er egentlig også meget nemmere, end at få grå hår i hovedet over, hvad andre gør, og siger..... Respekterer folk ikke, at man har sine egne meninger, må man jo bare forlade flokken, og derved vise, man er uenig. Og at man har rygraden og nosserne til det....

Moral er godt dobbeltmoral dobbelt så godt. I mine øjne, er det tit røvhellige kedelige individer, der går op i at skrive om den slags. Se mig, hør mig, jeg ved lige hvordan det skal være.......

For mig er det bedre at reagere på det, når ens grænser eller normer for, nu i dette tilfælde jagt, overskrides.

Er man et voksent ansvarligt menneske, tager man selvfølgelig ansvar for sine handlinger. Nu nævnes “headshot“. Og hvad så. Jeg går ud fra, dem der skyder på den måde, har tjek på, hvad de laver, og det er fint for mig. Jeg gør det gerne selv.... Andre har ikke evnerne, og skal holde sig langt væk fra det. Dog kan man godt acceptere andre gør det.....

BigDane



Enig...[^]

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#15
Jamen det med at sige fra - det kan BigDane - han har ihvertfald sagt nej tak til 7,3% af landets jægere - nemlig kvinderne [}Smile]

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#16
Nu kunne man måske starte herinde, hvor der er en klub for den der har lavet et headshot.. Det er måske ikke det mest etisk korrekte og mange vil nok finde det forfærdeligt.
Jeg kender flere gamle jægere der ryster på hovedet af hoved/halsskud til råvildt og jeg mener heller ikke det er acceptabelt.

I bund og grund er det jo de gamle jægere der skal være gode forbilleder for de nye og unge jægere, så man kan få ført den gode etik og moral videre til den nye generation

ps. Så er jeg selv en yngre jæger på 25 år.

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#17
Citat:quote:

Havde mine påstande været bare det mindste overdrevet eller direkte forkerte, ville der have været en ren eksplosion af indignerede indlæg der benægtede påstandene, men det er jo netop ikke sket!



Det er æddermame sejt at man konkludere noget pga manglende indlæg. Det er da at skyde stort set alle medlemmer herinde en hel del i skoene[Wink]
Næsten lige så sejt, som da jeg i en anden tråd, om valg af haglpatroner, læste at trådstarter krævede nogle flere indlæg og om vi da var totalt samvittighedsløse og ikke klar over faren ved anskydninger ved forkert ammo[Big Grin][Big Grin][Big Grin] Prima humor!!

[center][Image: ajbutton.gif]
Fattigdom - det er en sindstilstand
[Image: logo01_old.jpg][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#18
Nemlig TSX.... Jeg står da ved det mine meninger, selvom man risikerer verbale øretæver.

Mhansen. Som suppejæger bør man vel bare forblive i baggrunden og tie stile. Hovedskud virker da fint. Og forarges man over et par billeder af det, skal man måske overveje, om man i det hele taget kan klare mosten på jagt. Foretrækker da helt klart hovedskud fremfor maveskud.

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#19
Citat:quote:

Nu kunne man måske starte herinde, hvor der er en klub for den der har lavet et headshot.. Det er måske ikke det mest etisk korrekte og mange vil nok finde det forfærdeligt.
Jeg kender flere gamle jægere der ryster på hovedet af hoved/halsskud til råvildt og jeg mener heller ikke det er acceptabelt.

I bund og grund er det jo de gamle jægere der skal være gode forbilleder for de nye og unge jægere, så man kan få ført den gode etik og moral videre til den nye generation

ps. Så er jeg selv en yngre jæger på 25 år.

-
Michael Hansen
Suppejægeren


Jeg er da lidt ked af at skulle være lidt af en lyseslukker, men jeg oplever alt for ofte at det netop er hos de ældre jægere etikken og moralen mangler. Du er ret heldig med din jagtlige omgangskreds, hvis alle de ældre jægere udviser en ordentlig etik og moral, og ikke "bare" går på jagt ud fra de normer de selv lærte engang i 60`erne.
I øvrigt behøver "man" jo ikke have ældre jægere til at lære sig om etik og moral, for det står så nydeligt beskrevet i det etiske regelsæt i jagtloven. Og så har en ansvarlig underviser vel også haft det inde i pensum da "man" tog sit jagttegn?

Vedr. blyhagl: Så er det da ret tankevækkende når man kommer ind i en svensk jagtbutik, og så snart ekspedienten hører at man taler dansk, udbryder:- Vi har ikke flere blyhagl hjemme, men får 10.000 nye hjem om 14 dage! UDEN at man har spurgt efter de satans blyhagl [}Smile] Når man så spørger nærmere ind til ekspedientens udbrud, og får at vide at danske jægere nærmest flår dem ned fra hylden, så ville jeg være ualmindeligt blåøjet hvis jeg troede at de pågældende jægere udelukkende brugte blyhaglene i Sverige!
Det ville jo stemme ualmindeligt dårligt med at Danmarks Jægerforbund i samarbejde med politiet, følte sig foranlediget til at føre kontroller med hvad danske jægere har af patroner på sig, når de eksempelvis går på gåsejagt ..... eller hvad???

Som hovedregel anser jeg bevidste headshots som uetiske, men også KUN som hovedregel! For den regel må vige for nødvendigheden i visse tilfælde, og jeg har da et eksempel: Rævene i området oppe på vores jagt i Sverige har desværre fået skab, og så skal de væk for at begrænse udbruddet. Så der bliver skudt på den mindste chance vi har for at levere et dræbende skud med sikkert kuglefang. Jeg selv fik en med et spidst skud forfra på bringen af ræven, da den lige fik blottet sig i noget højt græs, med fast anlæg på bøjlen i min skydestige. Og min gemal fik en dagen efter, da den pludselig kom ud på sporet foran ham. Pga forholdene, havde han ikke andet valg end at forsøge fritstående og ramte den lige i hovedet med et 9,3`er projektil på ca 12 meters afstand ... mod mine ca 75 meters afstand med 30-06. Ingen af rævene var noget specielt kønt syn, og da især ikke min mands ..... Føj!
Min pointe her er at etikken og moralen i nogle tilfælde må vige for et nødvendigt onde [V]

Som Big Dane skrev:
Citat:quote:

For mig er det bedre at reagere på det, når ens grænser eller normer for, nu i dette tilfælde jagt, overskrides.



Hvilket jeg kun kan tilslutte mig fuldt og helt [^] (Og så ellers nøjes med at have ondt af ham, når han går glip af nogle fine jagtoplevelser, ved at have sine holdninger vedr. kvinder på jagt [Wink] hvad denne tråd IKKE handler om! )

[Smile] Farmor/Annelise

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#20
@Farmor

Hø hø hø[Big Grin]


headshots som uetiske, men også KUN som hovedregel!

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)