Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aftræksfejl Sauer 202 - skud ved åbning
#1
Jeg er netop hjemvendt efter en hjortejagt i Polen, hvor jeg havde en temmelig irriterende funktionsfejl på min riffel. Forløbet var følgende:

1. En hjort skal skydes, og der afsikres og trykkes på aftrækkeren, og intet sker. Jeg aflader riflen, og tager patronen ud, men den er ikke anslået. Jeg husker ikke om riflen gav et klik i dette tilfælde.

2. Derefter lades igen, afsikres, og der høres et KLIK (dog lavere end normalt). Ved berøring af ladegrebet affyres skuddet, som heldigvis rammer åben mark. Hjorten bliver stående, og stirrer mod os.

3. Riflen lades igen. Der afsikres og trykkes på aftrækkeren. Riflen giver er klik. Der sigtes fortsat på hjorten, og ved berøring af ladegrebet afgives skuddet, og hjorten nedlægges.

Riflen har aldrig haft fejlen tidligere, og fejlen kan heller ikke genskabes nu. Riflen er p.t. til rep. så jeg ved ikke om der findes en fejl ved den. Riflen er fra 1999.

Kender nogen til samme problem ?

Mvh. O.K.Hansen (http://www.OKHansen.dk)
Svar
#2
Jeg har haft samme problem med min Sauer.[Sad]

Jeg tror det skyldes at de to rørstiftet i bagenden af slagstiften er knækket.

En klog mand fra et mindre metalsnedkeri i Rask Mølle [Wink] anbefalede mig at udskifte rørstifterne med massive stålstænger.
Efter jeg har gjort det har der ikke været problemer.[Smile]
Jeg brugte passende stykker af et tyndt bor (1,5mm tror jeg).
Husk at afgrate enderne grundigt.

Kai

Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#3
Jeg har hørt og læst om problemet før, jeg skal op på loftet og finde et par gammle tyske jagt blade frem hvor netop dette problem bliver omtalt fylstgørende.jeg skal skanne dem in til dig og sende dem til dig.Hvis du ikke er så god til tysk skal jeg oversætte de mest vigtige til dig.

Krengel Prøysern
Hilsen Lille

Svar
#4
Nu bliver jeg jo nysgerrig, er det en fejl der forekommer så hyppigt at man skal tage den i opløbet, eller er den så sjælden at man intet skal gøre, det er vel forhåbentlig et ordentlig våben man har købt, altså en Sauer 202.?

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#5
min kammerat fik skiftet en af rørstifterne på det lokale Ursusværksted i Polen, så helt unormalt er det nok ikke.
at han så senere tabte bundstykket ud af riflen ved at gå på post på den samme drivjagt er en anden sag
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
En noget ulækker fejl, der nemt kan forårsage en vådeskudsulykke [xx(] egentlig utroligt, at Sauer ikke selv har kaldt våbnene tilbage og udbedret problemet!

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
Jeg har selv haft en sauer 202 men har aldrig oplevet problemet. MOn det skyldes jeg kun nåede at skyde kanp 200 skud med den. Mage til Møgriffel skal man lede længe efter. Ingen plads til pibe ved forskæftet, møgskæfte uden kindpude som standard er alt for kort ( og jeg er 1,77 med korte arme) lås der går stramt og ikke vil lukke ordentligt, magasin der faldt ud under genladning. Tja jeg ved ikke men jeg er gald for at være sluppet af med min.

Be cool... Or put on some more clothes
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#8
Jamen, altså! Det er jo det jeg har forsøgt at forklare folk så tit! De der overkomplicerede tyske rifler er noget dyrt bras! For at få solgt flere, bliver de lavet med så mange tekniske påhit, at de dels kræver utroligt megen maskineri og forarbejdning, som alt sammen skal være meget præcist, og som gør at de bliver teknisk alt for komplicerede til jagtbrug. Som skiveskydningsvåben kan de måske nok bruges, men til jagt - nej aldrig. Køb i stedet en jagtriffel der baserer sig tættere på den originale Mauser 98. De er muligvis en ubetydelighed mindre præcise, men alt for lidt til at det har jagtlig relevans, og til gengæld virker de bare hver eneste gang! Jeg kan anbefale især Ruger, som en drøm i pålidelighed og til den halve pris af den upålidelige Sauer!

Varme hilsner Umimmak Torulleq

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#9
Ahh altså, jeg må sku indrømme at jeg er mægtig glad for min, jeg har aldrig haft problemer med den, og den har vel skudt en 3-400 skud, jeg synes stadig det er en lækker sag............lad os nu bare genere dem der har Blaser...ligesom vi plejer[Big Grin]

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#10
Hej med jer.

Jeg er lige kommet hjem fra jægerforbundets mesterskabsskydning, og der overværede jeg en Sauer 202 gøre nøjagtig lige så. To gange klikkede lortet, men begge gange gik skuddet da ladegrebet blev løftet lidt. Manden troede selv at det var vestjysk slibemiddel (sand) der var skyld i problemet. Han indstillede skydningen og må nu have grejet på værksted.

Prøv at spørg importøren om der ligger et problem beravet.

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#11
jeg har lige købt en sauer 200 ,så jeg er lidt nysgerrig om samme fejl forekommer der.for det lyder da temmelig ubehageligt.
Svar
#12
Jeg ringer lige til min våben-pusher i morgen, og hører om det er noget importørern har tænkt sig at fikse pr. kulance.

i hører nærmere

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#13
Jeg har nu snakket med min våbenhandler. Han havde ikke hørt om problemet, men han ville tage kontakt til importøren, og derigennem Sauer, for at høre om det var noget man ville tage i opløbet.

Man kunne vel godt tænke sig, at Sauer ikke ville have denne grimme fejl hængene på sig, og at de derefter ville blive tilbagekalde alle 202'ere til et pitstop.

I hører nærmere når jeg gør.

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#14
Jeg havde en Sauer 200 for flere år siden. Købte den så vidt jeg husker i 1994. Den var begyndt at "knase" ved betjeningen af låsen og aftrækket slæbte. Jeg adskilte bundstykket og fandt ud af, at den ene rørsplit var knækket i begge sider, den anden i den ene side. der var altså tre af fire holdepunkter der ikke længere holdt.

Hvis det sidste sted var knækket, ville skudet være gået af på et helt tilfældigt tidspunkt.

Jeg fik også rørsplitterne udskiftet med massive stålnitter, men jeg fatter ikke at Sauer ikke har tilbagekaldt bundstykkerne for at rette problemet. Jeg var ellers glad for riflen, men det er rigtigt at fastgørelsen af forskæftet kunne mistænkes for at klemme løbet.

Hilsen Lasse Holm
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
Hej igen

Tak for den store interesse for indlæget. Riflen er nu repareret og konklusionen blev at det var hærdet / indtørret olie i aftrækssystemet, som gav en friktion som lige præcis var stor nok til at skabe fejlen. Jeg må da også indrømme at der ikke er lavet eftersyn på den i de 6 år jeg har haft riflen. Når skidtet virker, vil jeg helst ikke have nogen til at rode i det, men måske jeg skulle få lavet eftersyn på den lidt oftere i fremtiden.

Rørstifterne fejlede ikke noget, men er udskiftet til massive for en sikkerheds skyld. Ifølge Korsholm udskifter de generelt rørstifterne med massive stifter når de har en sauer 202 i hænderne.

Udover ovenstående problem har jeg dog været meget tilfreds med riflen. Jeg har 6,5x55 og 9,3x62 piber, og den skyder særdeles godt med begge løb.

Mvh. O.K.Hansen (http://www.OKHansen.dk)
Svar
#16
Jeg har nu snakket med våbenpusheren, og han havde besked fra Sauer.

Der er tale om de føste udgaver af 202en, 8-10 år gamle, og de skulle alle være i orden nu, og der skulle ikke være lignende fejl på Sauere af nyere dato, de forbeholder sig selvfølgelig misvedligeholdelse.

Med den besked er der vist ikke problemer med at få fikset sin riffel hvis den irreiterende fejl skulle opstå[Big Grin]

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)