Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
.223 frem for 6,5, hvorfor??
#1
Hej

Jeg og nogle et par kollegaer/venner har snakket lidt om og skifte vores elskede 6,5*55 ud med en .223!!, her tænker vi kun på jagt op til råvildt samt baneskydning!!...
Så ville det være en god udskiftning, og skifte en .223??...

Vi tænker lidt på den mindre rekyle(vi er IKKE rekyleskrække) og den mere flade kuglebane, men tænker så også lidt på den lettere kugle til en .223, ang følsomheden ang vind osv?!?...

Ville lige sige vi alle har også 30,06!!...

LilleLars
LilleLars
Svar
#2
Til bane vil jeg ikke mene noget.

Men til råvildt er det meningsløst - især hvis i elsker jeres 6.5'ere som du skriver. Det er altid sjovt (og ofte frustrerende) at skifte cal. - men i praksis "vinder" du kun en riffel mere i skabet ved at skifte når det handler om jagt på råvildt. Rekylsnak giver ikke mening når vi taler 6,5, kuglebane efter min mening heller ikke (hvis du gider lære din 6,5 at kende) - og vind - ærligt: Hvor mange af os tager voldsomt meget hensyn til det på praktisk jagt?

Men køb da endelig en 223. også - som sagt: Det er sjovt med lidt at vælge imellem - og du skal kun gøre det, hvis man synes det er sjovt; ellers er det bare spild af tid og penge[Wink]

/bundgaard
Svar
#3
Hejsa

Jeg bruger .243 m 6x42 Kaps på som multiriffel. råvildt, ræv, krage alt muligt. hvis det er inden for 200 er det lige på - ellers en 5 krone over. bruger den til bane/jagt/regulering. De eneste sted den ikke er med er på hjortejagt.

Kan varmt anbefale småkalibrede
Svar
#4
Hej Lillelars.
223R er en dejlig kaliber at skyde med til både råvildt og skiver. [:p]
Selvfølgelig har den også sine begrænsninger, men de fleste skud ligger vel også fra 50-130m.
Men prøv at låne en på en skydebane, så vil du få syn for sagen. [:p]
Ellers Search på kaliberen.
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#5
Hej Lillelars.

Jeg har en 223R og er YDERST tilfreds med den. Rigtig god effekt i rådyr og har både haft knald og fald effekt med den og 25m flugt. Fantastisk præcision.

Var egentligt nået til at skulle KUN have en riffel i skabet.. MEEEEN... Nu er den næste så lige sendt afsted til ompibning. :-)

Ved ved ikke hvor i landet du befinder dig, men du er velkommen til at komme forbi og prøve hvis det skulle være.

Jeg befinder mig på fynsland.

"Fighting for peace,
is like fucking for virginity"
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#6
Hej SteF H, øv øv, jeg bor nær Aalborg desværre, men mange tak for tilbudet

LilleLars
LilleLars
Svar
#7
Hvis du spørger det seriøse banefolk, vil de fleste nok sige at 6,5' eren er det mest præcise kaliber...
(den påstand er jeg blevet mødt med ved et par lejligheder...men nu skyder de jo også på andre måder og bruger andet hjølpegrej end vi normale jægere gør....)
hvorfor ikke supplere din 6,5' er med en 222r i stedet?

222' eren kan du et større ammoudvalg til... Og så har du stadig din 6,5' er i tilfælde af du skulle blive inviteret på hjortejagt eller grise/elgjagt i Sverige...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Hej Ran, jeg også en 30,06, har bare hørt meget mere godt om en .223 frem for en .222!!

LilleLars
LilleLars
Svar
#9
En .223 riffel er en udemærket kaliber til vildt op til råvildt..

Med en fornuftig stigning i piben (1:9 minimum) kan den bære passende tunge kugler til råvildtet.

Den er efter min mening ikke en bedre bane-kaliber end 6,5x Kedelig.. selv en 7 grams (108 grains) Scenar kugle har langt højere BC og kun marginalt "ringere" kuglebane end de fleste ladninger i .223 .. Og den slår alle .223 ladninger m.h.t. vinden..

Min 6,5 x kedelig sender 7 grams Scenar afsted med 910 m/sek og en BC på .478.. man skal op i en 80 grains .224 VLD kugle for at få en tilsvarende BC, og så kniber det for de fleste .223 at nå op på 900 m/s OG det vil kræve en stigning på 1:7

.223 er ofte en præcis kaliber, men ikke væsentligt bedre end de fleste 6,5 rifler af en god kvalitet.

Min konklusion er ganske enkelt, Nej .. .223 er ikke bedre end 6,5x55 hverken på banen eller på jagten..

Nå, ja har man adgang til billig ammo i .223 (mili/overskuds) så er det nok billigere at træne.

Vil man give sig selv en margen ved længere skud i lidt vind, så bør man vælge 6,5 ....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Og spørger du en sweiss-hundemand, så vil han sige højt og tydeligt: Drop de små rifler til råvildt. De giver en satans masse arbejde til sweisshundene.
Laver du et bare lidt dårligt skud, så er din 6,5 meget bedre end 223.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#11
Hej!!!

Jeg anskaffede mig for 3-4 år siden en .223, primært i håb om mere "knald og fald" effekt og mindre kød-ødelæggelse (ja ja man bliver klogere) men....
Bukkene løber stadig selvom de bliver skudt med .223'eren, til gengæld synes jeg at schweiss til tider kan være meget begrænset med denne, så der er efter min mening ingen logisk grund til at skifte. Ovenstående afhænger self meget af kuglekonstruktion/hastighed, dette er mine generelle erfaringer...

Alligevel - Alligevel er det altid!!! (på nær den sidste uge i bukkejagten hvor vegetationen eksploderer) .223'eren der er med på bukkejagt, primært pga. at det er en lille, let og handy sommerriffel.

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#12
Jeg ville ikke undvære min T3 Lite i .223 i bukkejagten. Den er let, kort og svinepræcis.

[center][Image: ajbutton.gif]
Fattigdom - det er en sindstilstand
[Image: logo01_old.jpg][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#13
Hej

Har dem begge i skabet... 223'erne er min bukkeriffel, det er i mine øjne en rigtig fin bukkekaliber. 6,5'eren bliver mest til baneskydning....

Man kan altid argumenter for at jo større kaliber jo bedre ved et dårligt skud, og så bør man jo overveje om de store kaliber er dem som folk skyder dårligere med ;-).

Langt de fleste stykker råvildt jeg har skudt med 223 er blevet på stedet, en enkelt er løbet 60-70m... Kan man undgå dette? Tjae jeg skød et bukkelam med en 9,3*62 i weekenden - Rent lungeskud lige bag bovene - Det gik 100m[:0][:0] - Det var let at følge et 30 cm bredt blodspor i sneen, så det var ingen problem af finde.... Jeg har stadig til gode at se mirakel kaliberen som giver minimal kødødelæggelse og ingen flugtafstand..

Mvh.

Jørgen
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by jsc

Hej

Har dem begge i skabet... 223'erne er min bukkeriffel, det er i mine øjne en rigtig fin bukkekaliber. 6,5'eren bliver mest til baneskydning....

Man kan altid argumenter for at jo større kaliber jo bedre ved et dårligt skud, og så bør man jo overveje om de store kaliber er dem som folk skyder dårligere med ;-).

Langt de fleste stykker råvildt jeg har skudt med 223 er blevet på stedet, en enkelt er løbet 60-70m... Kan man undgå dette? Tjae jeg skød et bukkelam med en 9,3*62 i weekenden - Rent lungeskud lige bag bovene - Det gik 100m[:0][:0] - Det var let at følge et 30 cm bredt blodspor i sneen, så det var ingen problem af finde.... Jeg har stadig til gode at se mirakel kaliberen som giver minimal kødødelæggelse og ingen flugtafstand..Mvh.

Jørgen



Det hedder en tazer [^]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#15
Hvilken kugle skyder du med Jørgen ?
Svar
#16
I 223 har jeg været rundt om lidt forskelligt -

70 grains speer softpoint - Den skyder bare rigtig godt i min riffel. Stoppede da en kugle defrakmenterede fuldstændigt ved skud på en buk på ca. 25m afstand. Den døde i knaldet, men ingen gennemskud.

Er skiftet TSX 62 grains - og har skudt 5 stk råvildt med den - Virker lovende, dog har jeg haft et tilfælde, hvor jeg har en mistanke om at kuglen er kæntret i dyret, hvilket gav en lidt speciel kugleretning i dyret....

Riflen er en sako75 med 8" stigning.

(i 222 har jeg brugt meget forskelligt fabriksammunition i 50-55 grains)

Mvh.

Jørgen
Svar
#17
Citat:quote:

Hej SteF H, øv øv, jeg bor nær Aalborg desværre, men mange tak for tilbudet



Hej.

Jeg skyder jævnligt på indskydningsbanen ved MB, Hobro. Hvis du meget gerne vil prøveskyde en .223 skal du bare sige til. Jeg skyder selv med en Remington Seven, som jeg har fået ompibet hos NP Nielsen. I stedet for den blyantstynde originalpibe har jeg fået en noget kraftigere pibe med 1:8" stigning - det duer!!!![Big Grin][Big Grin][Big Grin] Skyder herregodt med RWS kegelspitz 74 grain.

Mvh.

Lars
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)