Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Der ER et hul til en .204 Ruger!
#1
Hej DRALF'er!

Jeg har fundet et hul i våbenloven!

Hvis man nærlæser:

Bekendtgørelse om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v.

I medfør af § 23, stk. 4, § 49, stk. 3, og § 54, stk. 3, i lov nr. 269 af 6. maj 1993 om jagt og vildtforvaltning fastsættes:

Kapitel 1

Skydevåben

§ 1. Følgende skydevåben må anvendes til jagt og til regulering efter reglerne i bekendtgørelse om vildtskader, når de er i forsvarlig stand:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 patroner.
2) Riflede våben, bortset fra helautomatiske rifler. Halvautomatiske rifler må dog højst kunne indeholde 2 patroner.
Stk. 2. Haglgeværer, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.

Stk. 3. Haglgeværer må kun anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 2 - 5. Jagt på råvildt med haglgevær må dog kun finde sted i tidsrummet 1. oktober - 31. december.

Stk. 4. Haglgeværer af kaliber mindre end 20 må alene anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 5.

Stk. 5. Riflede våben, der anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 4 og 5, skal mindst være af kaliber .22 (5,5 mm).
-----

Her er stk 1, nr. 3 IKKE nævnt, det betyder at f.eks en .204 Ruger, som jo kan skyde med 40 grains projektiler er lovlig til disse vildtarter og nedad i rækken!!! [Big Grin][Big Grin] Desværre er "nedad i rækken" netop de omtalte Nr. 4 og 5....
Altså til: Ræv, mårhund, vaskebjørn, hare, gæs og fasan er .204 Ruger OK!

-----

Stk. 6. Skydevåben, der anvendes til jagt og regulering, må ikke være forsynet med lyddæmper.

Stk. 7. Forladegeværer må ikke anvendes til jagt og regulering af pattedyr.

Kapitel 2

Ammunition

§ 2. Følgende haglpatroner må anvendes til jagt og regulering:

1) Blyhaglpatroner med hagl af en maksimal diameter på 3,5 mm og et samlet indhold af bly på højest 28,5 g.
2) Andre patroner med hagl af en maksimal diameter på 4 mm.
Stk. 2. Blyhaglpatroner må kun anvendes til jagt i skove på mindst 0,5 ha, herunder i et område på indtil 75 m uden for ydre skovbryn. De må dog ikke anvendes til jagt på gråænder ved opdrætsdamme og udsætningsdamme.

Stk. 3. Blyhaglpatroner må uden for de områder, der er nævnt i stk. 2, 1. pkt., ikke medtages til jagt på vandfugle og i vådområder. Fra og med den 1. april 1996 må blyhaglpatroner ikke medtages eller anvendes til jagt.

Stk. 4. Blyhaglpatroner må ikke anvendes til flugtskydning.

Stk. 5. Fra og med den 1. april 1996 må blyhaglpatroner ikke forhandles.

§ 3. Jagtammunition til riflede våben må anvendes til jagt på og regulering af de nævnte arter, når følgende krav er opfyldt:

1) Til kronvildt, dåvildt, sikavildt, muflon og vildsvin samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 2 - 5, enten
a) - kuglevægt mindst 9 g (139 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2700 J, eller
b) - kuglevægt mindst 10 g (154 gr) og
- anslagsenergi E100 mindst 2000 J.

2) Til råvildt samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 3 - 5,
- kuglevægt mindst 3,2 g (50 gr) og

- anslagsenergi E100 mindst 800 J.

3) Til ræv, mårhund, vaskebjørn, hare, gæs og fasan samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 4 - 5,
- kuglevægt mindst 2,5 g (39 gr) og

- anslagsenergi E100 mindst 200 J.

4) Til husmår, ilder, mink, vildkanin, agerhøne, blishøne, jagtbare ænder og vadefugle, sølvmåge, fiskehejre, skarv samt de vildtarter, der nævnt i nr. 5,
- kuglevægt - ingen krav

- anslagsenergi E0 mindst 180 J.

5) Til ringdue, tyrkerdue, kragefugle og stær
- kuglevægt - ingen krav

- anslagsenergi E0 - ingen krav

- mundingshastighed V0 mindst 150 m/sek.

Stk. 2. Fuldkappet riffelammunition må ikke anvendes til jagt på kronvildt, dåvildt, sikavildt, råvildt, muflon eller vildsvin.

Stk. 3. Måleenhederne efter stk. 1 er følgende:

E0 = anslagsenergi ved munding

E100 = anslagsenergi ved 100 m fra munding

V0 = hastighed ved munding

g = gram

gr = grain (1 g = 15,432 gr)

J = Joule (9,81 J = 1 kgm).

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#2
Nej. Det er intet hul.
§3 stk. 1 nr. dækker for dit hul: Til råvildt og det er der under på listen: Min 3,2 gr. kugle (50 grains og anslagsenergi (E100=800 Joule) (cal. 22)
At punkt 4 og 5 er skilt ud, betyder kun at anslagsenergien ikke skal være 800 Joule på 100 m.......
desværre...[Wink]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Det kommer da meget an på hvilken form for logisk tekst-analyse man anvender!

Undtagelsen i nr. 4 og 5 går udelukkende på energi (der er tale om en såkaldt "begrænsende undtagelse" )

Undtagelsen i §1 stk. 5 går udelukkende på §3, stk 1, nr 4 og 5, D.v.s det specificeres at uanset energi og kuglevægt, skal kaliberen være .22 eller derover.

Der står intet om kuglediameter i §3 stk 1 nr. 3, derfor kan undtagelsen KUN gå på de nævnte §3 stk 1 nr. 4 og 5

Det er ikke bare "ordjonglering" det her, en af mine gode bekendte er jurist (og ikke jæger) OG hun har været ekspert i "juridisk logik og fortolkning" på Universitetet i Århus.

Skulle der være dækning for en kuglediameter på .22 i §3 nr 3, så skulle den være nævnt i §1, stk. 5.

Der skulle så have stået: Riflede våben, der anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1 til 5, skal mindst være af kaliber .22 (5,5 mm).

Eller: Riflede våben, der anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, (stk. 1), skal mindst være af kaliber .22 (5,5 mm).

Det står der IKKE! De to undtagelser/præciseringer mht kaliber ER specifikt angivet som: §3 stk. 1, nr. 4 og 5.

Der er masser af andre eksempler på den slags finurligheder i lovteksterne! Det er nemlig MEGET svært/umuligt at skrive en lovtekst så den dækker alle eventualiteter!

De mange kaliber .17 typer kan ikke udnytte denne "finurlighed" da de ikke kan skyde med 40 grains kugler, det kan .204Ruger[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Ja min ven, vil gerne medgive dig, at formuleringen ikke nødvendigvis er den klareste, men i bilaget til loven står der nævnt for alle de små vildtarter - også dem under det punkt, om ikke er nævnt i paragraf 1 stk. 5, at kaliberen specifikt skal være minimum kaliber 22 (5,5mm).

Nu kan du så ikke vide det på forhånd, så derfor indkasserer du blot et "profylaktisk ørevrid"[Big Grin] - men jeg har 3 universitetseksaminer i jura fra universitetet - gennemsnit 11,0 på jurafagene....så jeg kan godt læse lovtekst[^]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by ran

............ men jeg har 3 universitetseksaminer i jura fra universitetet - gennemsnit 11,0 på jurafagene....



Det havde han sikkert også - ham der skrev lovteksten - hø hø [Big Grin]
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by ran

............ men jeg har 3 universitetseksaminer i jura fra universitetet - gennemsnit 11,0 på jurafagene....



Det havde han sikkert også - ham der skrev lovteksten - hø hø [Big Grin]



og jo større uddannelse, jo mere kompliceret bliver det simple... [Big Grin]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by ran

............ men jeg har 3 universitetseksaminer i jura fra universitetet - gennemsnit 11,0 på jurafagene....



Det havde han sikkert også - ham der skrev lovteksten - hø hø [Big Grin]
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]



Ja...mon ikke?
For Dravis har faktisk lidt ret mht. formuleringen....bilaget til loven virker lidt som en "dæk-min-røv-mod-forglemmelser-sikring"....Min tid med jura-studier har lært mig at læse hele loven, inden man drager konklusioner.....
Nu har jeg så heller ingen eksamen i våbenloven, men til gengæld i Handels- og kontraktret, Immaterialret og konkurrenceret.

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Hej "RAN"

Nu har jeg så gjort som du anbefaler og nærlæst hele teksten..

Jeg kan stadig ikke give dig ret!

Jeg KAN ikke finde nogen steder hvor der i lovteksten eller bilagene står at HELE §3 stk 1. altså alle punkterne 1 - 5 er dækket af undtagelsen i bilagene eller §1 stk 5.
Kaliberkravet til minimum cal. 22 er kun nævnt specifikt i §1, stk 5.
I bilaget er det nævnt som et eksempel vedrørende §3 stk 1, nr 3, men cal .22 som minimum nævnes ikke i lovteksten.

Jeg har ingen eksamener i jura, men ER dog universitetsuddannet (Halvstuderet røver, som nogen kalder det)

Uanset hvad, så kan man såvidt jeg ved ikke lovgive med "eksempler" i bilagene.

Desværre kan man jo kun sige at der her er tale om MIN fortolkning af lovteksten, og den ER jo ikke nødvendigvis samme fortolkning som den lokale "sheriff" vælger.....

Er der nogen der ved om der findes cirkulærer fra justitsministeriet der "præciserer" disse regler?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Jeg er ret sikker på, at Dravis påstand holder vand i Byretten, men jeg er også ret overbevist om, at Byretten er stedet, hvor den ofte vil skulle finde sin afgørelse, hvis det nogensinde kommer til tvistigheder med ordensmagten.
Iøvrigt er det da fortsat de fleste steder muligt at opnå våbentilladelser til rifler i kalibrer der ikke opfylder kravene til jagt (i Danmark).

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Jeg er ret sikker på, at Dravis påstand holder vand i Byretten, men jeg er også ret overbevist om, at Byretten er stedet, hvor den ofte vil skulle finde sin afgørelse, hvis det nogensinde kommer til tvistigheder med ordensmagten.
Iøvrigt er det da fortsat de fleste steder muligt at opnå våbentilladelser til rifler i kalibrer der ikke opfylder kravene til jagt (i Danmark).

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!



Vi kan da hurtigt blive enige om (uanset lovteksterne og deres fortolkning) at der er kalibre, som ikke er tilladt til hverken jagt eller regulering, som er væsentlig mere drøbende end f.eks. 22LR - tage bare den lille 17 HMG,eller som Drais foreslår Ruger 204.
Der kan da næppe være tvivl om, at disse har væsentlig højere fart og anslagsenergi....
Teknologisk udvikling overerhaler jo som regel lovtekster før eller siden - i hvert fald dem, som omhandler tekniske standarder og den slags....

Men selv med en afgørelse i byretten, tror jeg at en dommer vil hælde til "eksemplet" cal. 22 i bilaget til loven, selv om der (som det skarpt er blevet observeret[Smile]) står "for eksempel" under det punkt, som vi snakker om.
Om ikke nadet, så fordi det generelt er den accepterede "latin" at man ikke må anvende kalibre mindre en 22 til hverken jagt eller regulering.

Man kan også diskutere det hensigtsmæssige i at ændre en lovgivning på grundlag af et enkelt projektil, som lige præcis overstiger mindstekravet til projektilvægt med 1 grain....(1/15 gram) og denne kugle er sikkert (hvis jeg kender Jer gænghætter ret [Big Grin]) den absolt tungeste, som findes til kaliberet - og derfor lidt "søgt" i forhold til hullet i lovgivningen.

Selvfølgelig kunne det også tænkes (rent teoretisk), at lovgiverne lige på dette område var forudseende nok til at lave et hul, så evt. udvikling af nye hurtigtgående barbiekalibre kunne inddrages, når de kom til landet....og derfor bare venter på en sag i byretten...man kan jo aldrig være helt sikker [Smile]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
Vi lader det komme an på en prøve!!

Jeg vil bestille mig en lille fiks Ruger i .204Ruger...

med Dieset, hylstre og hele dynen!

SÅ må vi se hvad "sheriffen" siger!

Måske skulle man overveje at ombygge en Sako Vixen... Var der ikke noget med at der var en der havde sådan en der skød lidt dårligt, måske er den billigt til salg[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Vi lader det komme an på en prøve!!

Jeg vil bestille mig en lille fiks Ruger i .204Ruger...

med Dieset, hylstre og hele dynen!

SÅ må vi se hvad "sheriffen" siger!

Måske skulle man overveje at ombygge en Sako Vixen... Var der ikke noget med at der var en der havde sådan en der skød lidt dårligt, måske er den billigt til salg[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"



Jeg vil under alle omstændigheder gerne høre mere om det, når du når en afklaring...[Smile]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)