Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvornår kan en kronkalv sætte gevir?
#1
Jeg var på jagt i Sverige i går - den 9. januar. Vi havde en kronkalv og en hind tilbage på kvoten. Det endte med at vi nu kun har en kalv tilbage, men det er en anden sag[Smile]
Jeg fik mig pürschet ind på en rudel på 5 dyr, der midt i det hele mente de skulle have en middagslur. For øvrigt mente de, at de kunne tilkomme 1 1/2 time - noget der yderst sjældent kan tilgodesees mig. Jeg havde derfor god tid til at kikke på de af dyrene der ikke var gemt bag træer og buske. Her var to kalve med 5 - 10 cm 'gevir' på tykkelse med en lillefinger og et tydeligt 'kalveansigt'.
Omstændighederne gjorde at jeg måtte vælge en hind, men jeg havde egentlig foretrukket en kalv - det er altså bare god mad!

Spørgsmålet er: Kan de to kalve være fra denne sæson? Min påstand er at hvis de er 1 1/2 år gamle, så havde de været større og set mere voksne ud i hovedet, men omvendt så troede jeg ikke de kunne sætte 'gevir' op allerede den første sæson.
Svar
#2
Nu har indlægget været på i to dage.
Der må vel være nogen i dette forum, der tør kommentere på, hvornår hjorten sætter gevir første gang.
Bare rolig - jeg synes jo også selv, at det er et dumt spørgsmål, så hvis svaret er dumt, så passer tingene sammen.
Svar
#3
Jeg prøver at give en forklaring [Big Grin]
Når et lam (rådyr) fra i år sætter, så sætter det gevir op lang tid før den gamle buk. Da det er første gang han sætter gevir op, så kunne jeg forestille mig at processen går langsommere. Allerede sidst i november har bukkelammet små knopper.

Kunne forstille mig at det er det samme med kronhjorten, ellers er der hel henne i hampen. Kronhjorten kaster gevir i løbet af foråret.
Så eftersom at kronkalven ikke har noget gevir den skal af med først, og er "nybegynder" så kan den vel godt starte i januar.

Jeg mener at det er kronkalve du har set, medmindre du har taget helt fejl af størrelsen (på kroppen) af dyret/kronkalven.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#4
regnede egentlig med at et par af veterinæerne var hoppet på banen[Smile]

jeg tror du har sigtet på et par smalhjorte, dvs hjorte der er 1,5 år gamle. jeg har aldrig set kronkalve med fejet gevir

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Jeg er også tilbøjelig til at give STROM ret,har så aldrig hørt udtrykket smalhjorte[Smile]jeg kalder jo heller ikke en årsbuk for en smalbuk[Big Grin]
MVH
LØVIG
Svar
#6
Skal skynde mig og sige at mit bud var et gæt!
Har aldeig hørt om en smalhjort, men hva' faen' en gang skal være den første.. [Wink]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#7
smalhind/smalhjort [Big Grin]
havde heller ikke hørt om spidshinder før visit til Ulfborg[Wink]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
Det er meget muligt at det var 'smalhjorte'. Der var ikke bast på - og der er ingen tvivl om, at det var krondyr.
Hvis det var smalhjorte, så var de meget ungdommelige i hovedet og med et utrolig lille gevir.
Svar
#9
Når de er fejet er jeg ikke i tvivl om det er små hjorte med 1,5 år på bagen....
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by STROM

havde heller ikke hørt om spidshinder før visit til Ulfborg[Wink]

mvh
Strom, naturgænger



Nedlagde du selv en spidshind?[Big Grin]

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#11
Hvis de kaster dem snart, hvor nemme er de så at sparke af hvis man har skudt en ?

(Advarsel: humor kan være anvendt !).

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
Nedlagde du selv en spidshind?

heldigvis ikke[Smile] ( jeg er for ræd for Frits )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Nedlagde du selv en spidshind?

heldigvis ikke[Smile] ( jeg er for ræd for Frits )

mvh
Strom, naturgænger



Æv havde håbet der var en mere i klubben.

Undertegnet kom til det sidste gang... Jeg synes ikke det var sjovt... Det var der et par andre der synes[Big Grin]

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#14
For dælen STROM, du er god til at lave fis med borgermusikken, "Smalhjort" den har jeg godt nok aldrig hørt før.
Og til Leo; Det er spidshjorte! Du har haft for.
Dem du har set er født ca. 1. juni 2009, altså de er ca. 1 år og 7 måneder gamle.(spidshjorte bærer deres første gevir)
Når kronhjorte får deres 2. gevir hedder de i jagtsproget Stanghjorte, og kan være alt fra ca.3 ender til ca.12 ender.
MVH Jens Peter
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#15
@Jens Peter Jensen - i hvilket jagtsprog betegnes en kronhjort nogensinde som STANGhjort[?]
D93
Svar
#16
Enkelte steder bruger man udtrykket stanghjort i forbindelse med kronvildt, men normalt er det i forbindelse med dåvildt man hører udtrykket.
http://www.randers.dk/site.aspx?MenuID=3&Langref=1&Area=&topID=&ArticleID=19710&expandID=12&moduleID=&ParentID=30

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#17
Hej D93
Det er det Danske Jagtsprog jeg hentyder til[Smile]
Så, vidt jeg husker det er ordlyden nogenlunde således;
En Stanghjort er en Kronhjort/Sikahjort/Dåhjort der har sat sit andet gevir op (gevir nr. 2)

Når det nye gevir vokser ud, kan man se om det er en Stanghjort eller en ældre hjort, da det første af geviret den afsætter er øjensprossen.[Smile]
MVH Jens Peter
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#18
@Jens Peter Jensen
I henhold til dansk jagtsprog er en stanghjort en dåhjort med sit andet gevir[}Smile]. Kron- og sikavildt benævnes efter antallet af sprosser. At enkelte personer har tillagt sig den uvane at gøre andet er kun med til at forplumre virkeligheden.
D93
Svar
#19
D93... Hvorfor er du altid så sur ???

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#20
Hjorten er da ligeglad med hvad du kalder den[B)][B)][B)]
Den skvatter alligevel om på taget når den får pillen mellem øjnene[B)][:o)][Big Grin][8]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)