Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valg af kugle
#1
Hej
Jeg og min kammerat er ved at arangere en tur til Kirgisistan for at jage Mid Asian Ibex, og noget af det første vi skal finde ud af er hvilken kugle vi vil bruge (ikke nødvendigvis den samme)Vi skyder begge med 30-06 det vi pt skyder med er nosler BST 9,7g og Nosler Partition 10,7g
Der kan jo blive tale om ret lange skudafstande,så jeg er i tvivl om hvad man skal vægte højt (en forudsætning er selvfølgelig at den skyder godt i ens våben)

På forhånd tak
Søren
Svar
#2
Lyder som en fed tur! Jeg tror I vil stå jeg godt med at gå op i 180 grains - jeg selv ville vælge Nosler Accubond, men hvis Ball.Tip, Hornady Interbond eller Swfit Scirocco skyder bedre i Jers rifler ville jeg naturligvis vælge en af dem.
D93
Svar
#3
Ville osse vælge 180 grains i 30-06. Er selv meget glad for Norma Oryx .... den gør det godt

[center][Image: ajbutton.gif]
Fattigdom - det er en sindstilstand
[Image: logo01_old.jpg][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by D93

Lyder som en fed tur! Jeg tror I vil stå jeg godt med at gå op i 180 grains - jeg selv ville vælge Nosler Accubond, men hvis Ball.Tip, Hornady Interbond eller Swfit Scirocco skyder bedre i Jers rifler ville jeg naturligvis vælge en af dem.
D93



Enig i disse kugler grundet høj ballistisk koefficient (flad kuglebane, god bevarelse af hastighed/effekt og mindsket vindfølsomhed) og bonded konstruktion (bjerggeder er rimelig skudstærke dyr og kuglen skulle gerne bevare høj restvægt selvom den har været gennem en skulderknogle).

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#5
Foreløbig tak for svarene,(gerne flere) jeg vil tage en snak med ham der lader for mig, og høre om det er noget han kan klare. Det kan være jeg vender tibage for at få nogle ladedata.
Det er en fonøjelse med så hurtige og gode svar[Smile]
Svar
#6
180 grains Accubond eller Ballistic Tip.

Glem alt om de lette kugler!

Dårlig BC og deraf mere vindfølsomme end tunge kugler i samme kaliber.

Ingen åbenlyse fordele med lette kugler til den jagtform du nævner.

Bin there done that, got that fucking t-shirt[Big Grin][B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Holder du dig til 180gr eller tungere i 30-06, så er det næsten lige godt, hvad du bruger. Hastigheden er på det niveau, hvor næsten alle konventionelle kugler holder fint sammen.

Dette gælder især nå du skal skyde på længere hold.

Vælg den kugle, der skyder bedst i din riffel premium eller konventionel, og hold dig til kugler i den tunge ende, så er jeg sikker på, at du får en god oplevelse ud af det.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#8
Der er også Swift Scirocco II til de lange skud

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#9
165 grs. Ballistic tip eller Scirocco.

Der er en grund til at mange match kugler er på 168 grs.

Har selv skudet gemse på over 300 meter med 165 Hordady boat tail

mvh
Svar
#10
Der er også Barnes TTSX, den kan bedre tåle anslag ved høj hastighed hvis du skulle komme ud for at skulle skyde på kortere afstand

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#11
Jeg har ladet 190gr Hornady SPBT til to kammerater. Den ene har netop nedlagt 5 grise med denne ladning på afstande fra 50 - 160 meter - gennemskud på det hele og virkelig god effekt! At den så samtidig er afsindig præcis er jo blot endnu et plus...

Ellers 180gr Nosler BT. Jeg vil netop ikke vælge for hårde kugler - og slet ikke TSX. en konventionel kugle fra 180gr og opefter skal nok nå de vitale dele - især fordi hastigheden i 30-06 gør at kuglen nok skal holde sammen. Og når det er bjerggeder der er på menuen vil jeg gerne at kuglen leverer al den energi der overhovedet er muligt i dyret frem for at den er istand til at flyve mere 1km efter gennemskud (overdrevet - jeg ved det)...
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Jeg vil netop ikke vælge for hårde kugler - og slet ikke TSX.

På hvilken måde hård kan man jo så spørge sig selv [Smile] TSX og TTSX er meget ekspansionsvillig, enddog mere end en stor del af de traditionelle blykugler, her er det den gamle noget trægere Barnes X der er sammenlignet med andre http://www.performancebullet.no/filer/jhv_sept2003.pdf

Når der er tale om kuglens fragmentering kan man måske sige at TSX og TTSX er hård, det rette ord er nok nærmere sej

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#13
Enig med Jamo.

Man behøver ikke forgyldte platinkugler for at skyde geder[Wink]

En 180 grains BT, AB eller til nøds en Scirocco, hvis den ikke fouler for meget, har en rigtig god egenskab og det er at den oftest skyder eminent i rigtig mange piber modsat Barnes der kan have voldsomme præcisionsproblemer. Selv har jeg til dato ikke set andet[Sad]

Når man nu SKAL skyde på næsten en kilometer, hvorfor så ikke vælge en kugle der har medfødte præcisionsegenskaber??

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Jeg tror vi i første omgang vil teste Nosler BST og Nosler AB 180 grains. Min kammerat skyder med en Sauer 202 Higland, som jo har en ret kort, pibe skal man lade dem anderledes end til min Steyr med 58 cm pibe. Ja jeg spørger meget men i har jo svarene[Smile]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by GT

modsat Barnes der kan have voldsomme præcisionsproblemer. Selv har jeg til dato ikke set andet[Sad]


Den kan heldigvis også det modsatte enddog i en rettrækker [Smile]

[Image: 300WMTSX.jpg]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by GT

Man behøver ikke forgyldte platinkugler = En efterhånden velkendt omskrivning af KOBBER

En 180 grains BT, AB eller til nøds en Scirocco, hvis den ikke fouler for meget, har en rigtig god egenskab og det er at den oftest skyder eminent i rigtig mange piber modsat Barnes der kan have voldsomme præcisionsproblemer. Selv har jeg til dato ikke set andet[Sad]

Når man nu SKAL skyde på næsten en kilometer, hvorfor så ikke vælge en kugle der har medfødte præcisionsegenskaber??

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



At du ikke har set rifler der skyder præcist med Barnes kugler betyder jo ikke nødvendigvis at de ikke findes !!!!
I min Mauser M03 300WinMag er Barnes 180 graines TTSX meget præcise. Det samme er tilfældet med 300 grains TSX i 375 H&H.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#17
Citat:quote:

At du ikke har set rifler der skyder præcist med Barnes kugler betyder jo ikke nødvendigvis at de ikke findes !!!!



Hvor har jeg skrevet det????

Jeg har skrevet at jeg kva erfaringer fra både egne våben og erhvervsmæssig genladning ofte har set at de ikke gør det, samt at de i mindre kalibre ofte fouler unødigt meget. Derfor ikke nogen anbefaling til langt hold med disse "glorificerede" kugler[Wink]

@Explorer, at selvskydningsapparatet ofte skyder præcist gælder hele spektret af kugler. Har dog bøvlet noget med et par 6mm som aldrig kom til at skyde med Barnes.
Og nej, jeg turde ikke selv trykke dem af. Jeg fik andre til det[Big Grin][:o)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by GT

[quote]Derfor ikke nogen anbefaling til langt hold med disse "glorificerede" kugler[Wink]

He he, her er det vist kun dig der har sådanne [Smile] jeg anbebalede ikke TSX/TTSX som det eneste ene men blot som en mulighed.

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)