Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stegetid vildsvine kølle ?
#1
For nylig havde jeg stor succes med ved lav varme i ca. 3½ time at stege en vildsvine hals i en stegeso, kødet blev utrolig mørt og var meget velsmagende.

Nu skal jeg snart til at stege køllen, som er uden ben og jeg er i tvivl om jeg kan bruge samme koncept, eller om kødet bliver for tørt pga.manglende bindevæv ?

Er der nogen der har erfaringer i hvor lang tid en vildsvine kølle skal have ? jeg foretrækker at bruge en stegeso.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#2
Stegetermometer i og så sats på omkring 1 time / kg v. 160°C. Tag den ud når stegetermometer er omkring 82°C og lad den hvile pakket ind i sølvpapir og nogle viskestykker til temperaturen når 85°C. (Tager nok 15-20 min)

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#3
Jeg lavede en langtidsstegt oksemørbrad nytårsaften. Den fik 5 timer ved 60-70 grader.

Det var herrenemt, for jeg kunne hele tiden følge med på stegetermometeret og skrue lidt op hvis det gik for langsomt og lidt ned hvis det gik for hurtigt.

Hold da op hvor var det mørt og saftigt. Det er bestemt ikke sidste gang jeg anvender den metode. Det skal også prøves med vildsvin næste gang jeg får en i fryseren, det er da helt sikkert.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Jeg har lavet en god svinenakkefilet (uden svær/ben).

Dagen før gæsterne kom fik den røg i Weberen og så pakket i plastpose over natten i køleskab, så røgen kunne trænge ind.

Dagen efter 8-10t langtidsstegning i ovnen ca 100 grader under alufolie efter en solid indrulling i tør krydderblanding. For at drille gæsterne lagde jeg forskærerkniv og gaffel ved fadet. Stegen smeltede, den kunne ikke skæres i skiver [Big Grin]

Den kan selvfølgelig laves helt i grillen no probs, men jeg ville gerne have mere/dybere røgsmag og derudover slippe for at grille mens gæsterne var der.

Det var monstergodt.
Svar
#5
Citat:quote:

Tag den ud når stegetermometer er omkring 82°C og lad den hvile pakket ind i sølvpapir og nogle viskestykker til temperaturen når 85°C. (Tager nok 15-20 min)


Så høj temperatur tror jeg gør køddet noget tørt. Jeg lavede et par vildsvine-fileter her for nyligt,og de var lige under 70 grader-og det var rigeligt varmt.Men godt-dét smager det [:p]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Nu ved jeg ikke om du har fået lavet den, men du kan sagtens gøre det samme igen. Evt. fylde den med verdens bedste grønsag, nemlig bacon.
Med vildsvin ville jeg heller ikke gå over 70 grader i køget, da det er meget magert og hurtigt smider alt væske når man skærer det.

Ps halsen kan også skæres op til osso bucco og grydesteges. Bliver også lækkert
Hard work doesn't guarantee success, but no work guarantees failure..
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)