Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mauser m98
#1
Mine damer og herrer...[Big Grin] (Har hørt at der er damer på herinde)

Jeg har i dag modtaget en tilladelse til en Mauser m98 i kaliber 8x57 IS. Riflen er betaling for noget slavearbejde hos "høgen", og den skal nu opbygges til min "foretrukne". Jeg har i den anledning bestilt en kolbe hos Jørgen ved S&L Produktion, Og Jens Ulrik leverer en EAW svingmontage til den. Jeg har fra en gammel slagtet m98 et snelleaftræk liggende, som kommer på. To minutter før dette indlæg, bestilte jeg en 2,5-10x56 Nikon Monarch gold hos http://www.theopticzone.com . Den gamle vingesikring bliver nu ændret til en sidesikring, da jeg mener den gamle stil med sikring af bolten er den bedste løsning. Jeg har derfor med vilje fravalgt et Timney-aftræk med sidesikring. På et tidspunkt skal magasinbunden hængsles, og riflen beddes. Kommer tid kommer råd, men liv skal der i den gamle kriger.

Nærmere beskrivelse senere, men erfaringer med 8x57IS modtages med kyshånd[Big Grin]

G.D.
[Image: 2.jpg]
Great Dane

Svar
#2
Den afregning for "slavearbejdet"-- Ups! Hvad mon den bliver takseret
til på selvangivelsen[Wink]
Her i Jylland arbejder de fleste sort, men kun ganske få skriver om det på nettet.[:I]

Hilsen fra en af dem med trailere[Big Grin]

knerik
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#3
Jeg har selv 2 stk i 8x57 og kan kun sige godt om dem. Et våbenskab uden en M98 i 8x57 eller 7x57 er et TOMT våbenskab [Big Grin]. Den er meget lig 30-06 i effekt og helt ligetil at lade. Der er ikke det store eksotike udvalg i kugler men reele og effektive JAGT kugler mangler ikke. Bruger selv Orxy 12,7 gram ladet til lidt over 700 m/s.

Lidt bøvl har jeg dog haft, så tag dig i agt for meget tunge US kugler f.eks Hornady 220 grain, som er beregnet til 8mm Rem Mag. Iflg Hornady kan den derfor ikke forventes at ekspanderer ved "lavere hastigheder" og jeg har desværre haft fornøjelsen at opleve det selv på en rå. [V]

Her ude vestpå hvor verden er forlænget med EU-støttemidler har vi sågar dobbeltsorte penge; dem hverken skattefar eller lillemor kender til ..... bruges som regel på jagt [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
#4
Hvad er al den snak om sorte penge. Alle dem jeg har set er enten grålige, rødlige eller blågrønne såvidt jeg husker uanset beskatningsprocenten

jbn
Svar
#5
Hej GD,

jeg håber du bliver glad for din Nikon kikkert, efter jeg nu har anbefalet og skamrost dette fabrikat overfor dig. Hvilket sigte besluttede du dig for ?

Spændende projekt i øvrigt (må vi se billeder når den er færdig [?])

Tilføjelse !

Med hensyn til kikkerten fandt jeg nedenstående tekst på skytesport.no

Nye kikkertsikter fra Nikon

Nikon Monarch Gold ble nylig valgt til Editors Choice i Outdoors Life magazine i USA. At et stort amerikansk blad velger et japansk sikte som referanse gir grunn til hevede øyenbryn

Monarch Gold er laget med europeisk optikk som mal. 30 mm mellomrør, store lyssterke objektiver og sjenerøs øyeavstand. Det innebyggede justeringsområdet er det største jeg har sett oppgitt på noe merke. En 1,5-6x42 har 120 Moa innebygget justeringsområde. På godt norsk over 3,5 meter på 100meters hold. Samme kikkert har også et synsfelt på 19,7m på 100m på 1,5x.

Monarch Gold leveres i følgende størrelser: 1,5-6x42, 2,5-10x50 og 2,5-10x56. Alle med Tysk nummer 4. Begge 2,5-10'ene leveres med sidemontert paralakse justering. Prisene ligger fra 15-30% under merker det er naturlig å sammenligne med, som Docter og Kahles.

Monarch i 1' utførelse er et av de absolutt beste produkter i mellomprisklassen. Meget bra optikk , med en lysgjennomgang på hele 95%, og mekanikk som er til å stole på. Golden leveres med større objektiver og mellomrør, og er antagelig en mørkekikkert av rang.

En 2,5-10x56 med Tysk 4 er på vei inn og skal testes grundig mot Smith og Bender,Zenith 2,5-10x56
Svar
#6
Sorte penge [:0] er det en ny lokal møntfod [?]
Svar
#7
Ej-ej der kan man bare se!

Jeg troede ellers at jeg var den eneste tilbage der stadig sætter pris på gamle Mausers model 98. Så vidt jeg ved er danske jægere nu om stunder kun til ligetræk og mere tekniske konstruktioner såsom den komplicerede Sauer 90 med dens bevægelige låseknaster og andet unødvendigt gøgl!
Vær så venlig at holde os andre opdaterede på hvordan slutproduktet ender! Selv ville jeg nok have foretrukket at beholde den gamle Mauser i originalstand, men jeg er nu også på grænsen til det eksentriske!

Venligst hilsner Umimmak Torulleq
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#8
Projektet skrider frem..[Wink]

Jeg tror det bliver en lille djævel, og jeg har fundet på nogle fikse ting der skal afprøves. Jeg har afmonteret de pålodede faste sigtemidler, og er ved at fræse en Picatinney rail til pålodning på det foreste cylindriske pibestykke. På den kommer den lille nuttede Zeiss Z-point, så skal jeg bare vænne mig til at have den med i lommen. Derudover kommer der i stedet for en EAW montage, en Leopold aftagelig montage. Jeg har fået skæftet hjem ovre fra "the lazy manager", ved Schults & Larsen. Det er ok, men jeg vil ikke skamrose det denne gang, da jeg selv måtte færdiggøre netskæringen. Jeg har i brochuren fr S&L set at de ville lave deres montage-system til diverse modeller, men de har endnu ikke nået en produktion af baser til m98. Derfor Leopold (desværre). Derudover er piben og bundstykket blankpoleret, og går som Hans i Grethe[:I][:I]

G.D.

Ps...Sender høgen nogle billeder af projektet senere, så kan han smide dem på.
Great Dane

Svar
#9
Citat:quote:

Jeg har i brochuren fr S&L set at de ville lave deres montage-system til diverse modeller.


Hvordan får man fat i S&L Brochuren??

Anders

Guns don't kill, bullets do.
-------------
Svar
#10
Lyng i Gilleleje har en ordentlig bunke til uddeling.

G.D.
Great Dane

Svar
#11
Hej!

Jeg arbejder af og til på et Mauser98 projekt, kaldet "svine-scout"

Det er en helt standard 98 krigs-mauser, med ny bagud-bøjet håndtag på bundstykket og et skæfte i kulfiber (jeg leger lidt med kulfiber og kevlar til skæfter i øjeblikket!) Magasinbund og aftrækkerbøjle er en del af skæftet, så de tunge og kluntede "krigsmauser"-dele kan undværes.
Facon og udseende er lidt inspireret af en Steyr Scout, bare lidt simplere, men stadig med skjult bipod foran og trepunkts-rem.

Jeg forestillede mig egentlig at den skulle være i "original-kaliberen" da den fungerer rigtigt godt med tunge kugler.

Hilsner
Dravis
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
jeg vil også ha en 98èr i 8*57js
hilsen hatting

jeg må jo nøges med min 98èr i 6.5*55[Big Grin]

man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#13
Ufff...der bliver pudset og poleret.

I aftes fræste jeg min picatinney rail, og fræste en runding i bunden af skinnen der passer til piben. Derefter blev den loddet på, og nu er det bare et ultra tyndt tinlag, der skal pudses af inden blånering. Jeg hentede et par Leopold montager i dag, og ville montere dem. Men da jeg lige fik kikket nærmere var det ikke 5/32 gevind, der i forvejen var boret i rammen..P I S ! Istedet var det 4mm gevind, og efter moden overvejelse er baser og skruer ændret til det. Mon Jens Ulrik kender noget til at der er brugt 4mm skruer???

G.D.

Opdatering følger senere
Great Dane

Svar
#14
hej er du ved at være en
glad dreng igen nu da din 98´er køre på skinder igen[B)]
hilsen hatting[Big Grin]

man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#15
hej nitro
jeg er lige blevet den glade ejer af en mauser i
8x57js så du er velkommen til at fylde min postkasse med
ladedata og andet guf[Big Grin]
(hvis du har lyst)
hilsen hatting[Wink]

man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by hatting

hej nitro
jeg er lige blevet den glade ejer af en mauser i
8x57js så du er velkommen til at fylde min postkasse med
ladedata og andet guf[Big Grin]
(hvis du har lyst)
hilsen hatting[Wink]

man er vel nordsjællandsk



Husk at reklamere for den "glimragende" forretning den stammer fra[Wink]

G.D.
Great Dane

Svar
#17
undskyld gd
gd fandt en 98èr til mig han siger den er grim som arvesølv
men piben og lås er ok så den købte jeg sku
den er købt hos den flinke

lyng`s jagtvåben
fiskerbakken 7
3250 gilleleje


tlf,48 30 17 93

hilsen hatting
hilsen hatting

man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#18
TSK TSK....NE...Troede du havde købt den 9,3er pr. telefon[Big Grin]

Jeg har i dag modtaget mit kakkelovnsrør, og hold da kæf... den er knivskarp. Jeg glæder mig til lidt skumringstest i aften.

G.D.
Great Dane

Svar
#19
Hmmm...De´squ frække sager [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

klokken 22.15, og med kikkerten for øjet er der stadigt (næsten) dagslys. Og aftenen er ellers sort som en negers rø..hul. Desværre er montagen for lav, da der kun er 0.5mm luft mellem piben og røret. Jeg ville helst op på 2mm, men jeg må jo smutte til gilleleje og bytte montageringene...ØV!

G.D.
Great Dane

Svar
#20
Det opfatter jeg som: "kikkerten er ikke værst". Korrekt ?

--------
Henrik

Måske... Det vil tiden vise[Wink] Onsdag har jeg Indskydningen på Hanebjerg skyttecenter, næsten for mig selv. Men inden skal jeg lige fræse og ændre montagen, og ordne kolben...PUST STØN SVEDE[Big Grin]

Lars
Great Dane

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)