Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
270win eller 308win?
#1
Jeg skal have en ny riffel og har overvejet en 270win. Min nuværende er en 308win.
Den skal primært bruges til råvildt og en lille smule dåvildt.
Hvis man f.eks. bruger en 150 grains kugle i begge, er der umiddelbart ikke den store forskel at se i diverse ballistiske tabeller, hvad angår anslagsenergi, udgangshastighed mv. - eller hvad ?

Hvad har I af erfaringer med ovenstående og er der i praksis nogen forskel?

På forhånd tak.
Svar
#2
Hej Faldo

Jeg har en 270 winnie. Jeg er yderst tilfreds med den. Jeg lader selv og bruger et ganske almindeligt Hornady SP projektil på 100 grain til råvildt og ræv. Til større vildt som kron og dåvildt bruger jeg Nosler Partion på 150 grain. På 100 m er der næsten sammenfald i træfpunkt (15mm til forskel).

Den har en lidt fladere kuglebane end 308. Der kan købes fabriksammo til ganske fornuftige priser (f.eks Remmington Corelock 150 grs til 12,5 pr. stk og den kan bruges til det hele), og så er den mere rekylsvag. Jeg ville vælge 270 win igen.

Selvfølgelig kan man købe billig træningsammo (ama osv) til 308 men det ødelægger bestemt ikke min glæde overfor 270éren.
Svar
#3
Ja det er nok til at gætte hvad jeg vil anbefale.

Men helst med lidt argumenter.

270 win

hvis og såfremt det meste af din skydning foregår på afstande plus 250 meter.

+

ammunitionspriser er ligegyldige, og det er de hvis du er rigere end de fleste, eller du skyder for lidt eller endeligt selv lader bønnerne

+

du kan finde en fabrikspatron der skyder super til acceptabel pris

308 win

hvis du ikke er helt ligeglad med hvad ammunitionen koster

gerne vil have lidt forskelligt at vælge i mellem indtil du finder super patronen for din riffel

hvis det meste skydning er på afstande indenfor 250 meter hvor 270 bare ikke har nogen ballistiske fordele alligevel

Fordi det er lettere at finde en 308 der går tæt end en 270.

Fordi en 308 henter sin energi i et lidt tungere projektil og ikke i hastigheden, derfor kan der skydes med konventionelle projektiler(= lavere patronpris) med god dybdevirkning.

På korte hold er en 308 mere moderat i fx en buk. Den smadrer mindre.

Skulle du en dag få muligheden for en gris, vil jeg klart foretrække en 308 med en halvtung kugle fremfor en 270 med en let blyspids(den der kan give en 270 en ydre ballistisk fordel)

Jeg har selv været vejen omkring 270 win, 7 mm rem og andre hurtige
men er endt i de gamle 6,5 og 308 igen, igen.

Der er en grund til at de er populære.

Når du sammenligner energi og ballistik er der mange andre end dig der sammenligner for samme kuglevægt, men jeg mener det er bedre at sammenligne for den vægt som er optimal i patronen.

270 er berømt for lav rekyl og fladkuglebane for en 130 grains og en 308 skal fodres med 165-168 grains.

VH Søren

Andre har sikkert en anden mening og det er OK

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
Hej Faldo.
Behold din 308 til dåvildt og det der er større,og køb en 243 til alt det andet,man kan jo ikke få for mange rifler[Big Grin]
MVH
LØVIG
Svar
#5
Tak for Jeres svar!
Jeg tænker lidt videre over det, inden jeg tager beslutningen.
Det er jo ikke nemt... :-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)