Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjemtagning af jagtbue fra USA
#1
Hejsa
Skal en tur til staterne i foråret.
Er der nogen der ved, om det er lovligt at hjemtage en jagtbue - checket ind sammen med kufferten selvfølgelig?
Skal der eksport/importtilladelse til?
Skal der våbentilladelse til her i DK?

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
Der skal ikke våbentilladelse eller indførselstilladelse til buer. Uanset om det er legetøj eller en 80 punds compoundbue. Der skal heller ikke tilladelse til jagtpilene nu vi er i gang.

Jeg har ved flere lejligheder hjemtaget jagtbuer, pile og broadheads pr. postordre fra USA, og det gik helt uden problemer. Men det er selvfølgelig 15-20 år siden, så jeg ved ikke om der er kommet strengere regler for udførslen fra USA. Det tror jeg dog ikke.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Hmmm.. har prøvet at kigge i våbenloven.. KAn heller ikke finde noget der.
Nogen der ved, hvor man kan komme det nærmere med mere præcis info omkring hjemtagningen af såddanne sager?

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
hej ran.
du kan godt tage en bue med hjem fra staterne,
sørg nu for at den passer dig precis i træklængde og hvor kraftig den skal være.nu du er derovre hvor tingene kan købes billigere, så
sørg for at købe komplet grej, her tænker jeg også på en masse pile
de vejer ingenting.
når du rejser med buegrej er der "sportsgrej".
jeg glemte lige at nævne en ordentlig buekuffert.
der skal ikke tilladdelse til at købe eller besidde jagtbuer,og tro mig når du har en trimmet compoundbue og skarpe pile spidser er det noget du gemmer væk som var det en riffel du heller ikke vil have nogen piller ved.
switchback.
Svar
#5
Hvor mange pund skal den trække, før den kan bruges til jagt herhjemme?
(JEg ved godt man skal have buejagttegn og alt det... og har det ikke endnu... men man kan jo godt øve sig med bueskydning før man tager på buejagtkurset...)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
hej igen
nu er det ikke kun hvor mange pund at buen er på,
der er afgørende for om den må bruges til jagt herhjemme.
der skal leveres energy i form af 40 joule med faste blade,
og 70 joule med mekaniske spidser.
mit råd til dig vil være at hvis du kan trække 70 pund så køb en sådan , de fleste kan skrues ned til 60pund.
du kan også godt klare dig med en der går fra 60 til 50 pund.
sørg for at købe nyeste model de leverer rigeligt med energy til den danske bueprøve.jeg vil ikke nævne nogle mærker, det er ligesom med rifler.
prøv nogle forsk. mærker og find den der føles bedst i dine hænder.
switchback.
Svar
#7
Ja, det ER lovligt, men sørg for at ankomme til lufthavnen i GOD TID!

Og hav ekstra god tid hvis du flyver transit via England..
De er fuldstændigt hysteriske og totalt ligeglade med andet end deres egne regler. De konfiskerer og destruerer ting helt uden skrupler og giver ikke erstatning, selv når de har destrueret ting helt uberettiget......[xx(][}Smile]

Jeg har to gange prøvet at stå med diverse lufthavns personale der mente sig i deres gode ret til at give mig alskens bøvl med at medbringe en Compound-bue og et bundt pile, endda uden jagtspidser.

Jeg måtte forklare i lange baner og i det ene tilfælde måtte jeg vente på at de kontaktede det danske politi, fordi de mente at jeg skulle have en tilladelse til at indføre buen...
De kender ikke altid deres egne regler og ignorerer gerne andre landes..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Rejs ikke over Holland hvis du ønsker at undgå fængsel.
Svar
#9
En jagtbue kræver ingen form for tilladelse.
Jeg havde en med hjem for et par år siden, og kontaktede den lokale sherif på fyn for at høre hvordan med indførselspapirer og lign.

Der blev nærmest grinet af mig da jeg sagde jeg ville tage en jagtbue med hjem. "Det kunne jeg bare gøre" de betragtede det nærmest som legetøj var svaret fra en betjent som ikke er på våbenkontoret mere.

Men som Dravis skriver. Kom i god tid.

"Fighting for peace,
is like fucking for virginity"
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#10
Må jeg anbefale en Bear, nej der er nok mange andre super gode buer på det amerikanske marked, men har selv en Bear, det er godt nok en 10 år gl. model, men skyder godt, hårdt og præcist.
Bruger den dog ikke til jagt, men skiveskydning for sjov [Big Grin]
http://www.beararcheryproducts.com/

Per T Nielsen
"wulfric"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)