Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako 75 i 6,5x55... og så alligevel ikke
#1
Jeg har i længere tid gået og ville ha mig en Sako 75 mere, denne her skulle bare være i den lidt kedelige kaliber 6.5x55, dette kaliber fordi den skal erstatte min 30-06´er som jeg indtil nu har brugt til feltskydning.
kaliberen er jo nem at få billig kvalitets ammo til og jeg har ladegrejet, masser af hylstre og det hele til den.

Så i fredags lykkedes at få fingrene i en sådan riffel [Big Grin] glæden var stor da den stod på hylden ved en større Østjysk forhandler, og da den så også skød 3 skud på en 2-krone var det svært at få armene ned igen, så det blev lavet en handel på riflen i en fart.

Men på vejen hjem kom der lidt grus i glæden... jeg kiggede på de afskudte hylstre, og hov, de var da noget mere stejle på skuldrene end dem jeg ikke havde fået skudt af, og de var da også noget tykkere i toppen... hvad dælen var det for noget, så der blev hurtigt foretaget et opkald til en anden Formand og sagen blev fortalt og forklaret, så det stod ret hurtigt klart at riflen havde fået boret kammeret op til 6,5x55 AI [Sad]

Så nu står jeg her og ved ikke hvad jeg skal... jeg ville jo ha en riffel i et standart kaliber, men det er det jo ikke mere nu, skal jeg lade handlen gå tilbage eller hvad satan skal jeg.

Men er der ikke nogen af jer der kan sige noget om den kaliber, godt som skidt.

Jeg tænker på om man kan få Die set til den, jeg kan ikke finde nogen.

Kan den føde patronen ordentlig ind i kammeret? (jeg har jo kun prøvet standart patroner)

Og er der nogen der har erfaringer med den?

Vh
Morten

thirty-ought-six, Concrete killer for life
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#2
Er ingen ekspert, men hvis den skyder godt med købeammu i standard, hvorfor så klage??
Lad i AI og du kan vælte det meste[Wink]

K&B

Michael
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by mosse6

thirty-ought-six, Concrete killer for life



Ja, nu skal du osse lige finde ud af om en 6,5 x 55 A.I. er lovlig til beton [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Fordelen ved en korrekt kamret AIer er, at man kan benytte std. patronen.
Jeg ville beholde den, og specielt fordi der måske er yderligere precisions potentiale ved neck eller fullsizing med en AI-die.

Ps! Så er den jo ikke så kedelig alligevel!![Big Grin]

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#5
[:o)] Øh..... de s.t.ns ladebanditter! Jeg tager chancen og spørger [:I]
Vil en eller anden give en kort og klar forklaring på, hvad A.I. er???..... i en 6,5X55??
Walnut
Svar
#6
A.I. betyder Ackley Improved.

Et standard kammer bores op på en måde at standard kaliberen (her 6,5 x 55) kan afskydes i kammeret, men hylsteret bliver fireformet til en større diameter med fladere skuldre.

Resultat: Du har nu et større krudtrum i hylsteret og når du lader den igen kan du opnå større V'nul.

Skulle man løbe tør for A.I. patroner, afskyder man bare standard kaliberen igen.

Det er ret hyggeligt at producere hylstre til sin A.I. [^]

http://en.wikipedia.org/wiki/P.O._Ackley

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

A.I. betyder Ackley Improved.

Et standard kammer bores op på en måde at standard kaliberen (her 6,5 x 55) kan afskydes i kammeret, men hylsteret bliver fireformet til en større diameter med fladere skuldre.

Resultat: Du har nu et større krudtrum i hylsteret og når du lader den igen kan du opnå større V'nul.

Skulle man løbe tør for A.I. patroner, afskyder man bare standard kaliberen igen.

Det er ret hyggeligt at producere hylstre til sin A.I. [^]

http://en.wikipedia.org/wiki/P.O._Ackley

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Takker.... så man kan sætte mere skub i 6,5eren... og få en endnu fladere kuglebane/ større chokeffekt ude i den anden ende.....?
Walnut
Svar
#8
Nemli' Ackley Rules! Det samme nummer kan laves med .243, .223, .22-250, osv osv
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#9
Tak for input, så er der jo noget at tænke over...

Men det ender jo nok med at jeg skal ha den hjem i skabet alligevel.

Hvad med fødnings "problemet" er det et tema i en 75´er??

Vh
Morten

thirty-ought-six, Concrete killer for life
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#10
Du Mosse, var det en stainless med det grå skæfte, hos Østjydsk?

Isåfald er det min makkers AI´er og ja den er kamret fagligt rigtigt uden lukkedorne[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Mosse, hvis det er den riffel, jeg tror det er,
så kan den fanneme skyde.....[Wink]

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#12
@ GT
Ja det er en rustfri med gråt komposit skæfte og hos Østjysk... det er måske en du har haft i bænken [?] men den skød også rigtig pænt [:p]

@300 Win
Er det en riffel du kender?? eller lyder det bare sådan [Big Grin]

Vh
Morten

thirty-ought-six, Concrete killer for life
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#13
Hej Søren
Nej det er det ikkeen Lux, der er en stainless med plastskæfte...

Vh
Morten

thirty-ought-six, Concrete killer for life
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#14
Så er det med sikkerhed min makkers gamle riffel jeg kamrede om for et par år siden.
Den er lavet så kort i lukkeafstanden at den gerne skulle klemme en lille smule på en standard 6,5x55. Den kan ikke lukke over AI lukkedornen.

Den skyder ganske udemærket. Den har skudt ret godt med 130 grains Accubond.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Hej Mosse
Har selv en i samme cal.bare i en Tikka 690 den har ingen fødnings problemer .Den har endnu en fordel ,du skal ikke trimme hylstre så ofte som ellers, der kan købes die sæt til den Midway danmark har dem men de er lidt pebrede i prisen ,gav ca 1500 for mit sæt.Søg i obscure rifle cal og du vil finde dem.
Men lad værre med at skyde genladte standart bønner af iden du risikerer at hylstret sepererer ca 10 mm fra bunden af ,har prøvet det og det er fa**** ikke næmt at få ud igen .

Der findes desværre bare ikke så mange ladedata til cal. jeg har ihvert fald ikke fundet dem endnu, men så må man jo selv prøve sig frem.

Hvorfor drive med stående hunde når det kan gøres med Spaniels.
Nu også med 45/70.

Nu også med Bowtech Genaral 70#
[Image: 123132-1.jpg]

Hilsen  Jan.
Nu med Ruhår
Nu også med 45/70.

Nu også med Bowtech Genaral 70#


Hilsen  Jan.
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by mosse6

@300 Win
Er det en riffel du kender?? eller lyder det bare sådan [Big Grin]

Vh
Morten

thirty-ought-six, Concrete killer for life



Jeps, GT kamrede den for en fælles kammerat, og jeg har skudt et par bittesmå grupper med den...[Smile]

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#17
Jamen så lader det jo til at riflen er iorden.... tak for svarene

Men jeg kan ikke finde et die-sæt nogen steder, er der nogen andre der kan? et link ville være lækkert [:p]

Vh
Morten

thirty-ought-six, Concrete killer for life
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#18
Hej Mosse,

jeg skal til at bestille specialdies inden længe.

Du kan da lige sende en PM hvis du vil have noget med.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Hej Mosse6

Hvis du nu vælger at beholde den, så bør Østjysk give en skilling til et die-sæt - evt. skaffe et til MEGET billige penge.

De kan ikke sælge den som en 6,5x55'er, når det retteligt er en AI'er.

Prøv lige at tale med dem.

.376 Steyr

Frækhed belønnes - nogle gange med tæsk...
Svar
#20
Jeg har lige snakket med dem, og han kunne slet ikke forstå det jeg fortalte om en AI´er men det er jo fakta...

Og han ville gi mig et diesæt med til deres indkøbspris... men nu ser vi. jeg er ikke færdig med at forhandle med ham endnu.

@GT
Tak for tilbuddet, men jeg venter lige og ser hvad de melder ud med, I will be back [^]

Vh
Morten

thirty-ought-six, Concrete killer for life
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)