Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ladedata og udskiftning af hylster
#1
Hej

Som ny genlader og ud fra devisen om at de dumme spørgsmål er dem man ikke stiller [Big Grin]

I går sad og jeg og studerede "Genladning af jagtammunition" af Mads Flinterup og Lars Thune Andersen. Her stødte jeg på en oplysning jeg trænger til at få forklaret nærmere.

De skriver:

"Hvis man ønsker at bruge en anden komponent end de i ladetabellen anførte, skal man altid reducere krudtmængden med 10% i forhold til ladedata"

For mig er det lidt upræcist, er det 10% af max. Eller min. Eller en specifik ladning?

Som eksempel anføres da flg. Ladning:

Cal. 30-06
Norma Alaska 180 grains
Norma MRP, Min. 56 grains, Max.59 grains
Norma Hylster
WLRM Fænghætte

Som eksempel ønskes kuglen udskiftet med en Swift A-Frame også på 180 grains og her er det jeg ikke kan følge med længere.

Forfatter skriver at startladningen så bliver: 53,1 grains MRP, svarende til max. ladningen minus 10% (59 * 0,9 = 53,1). Det der undrer mig er at 53,1 er 2,9 grains under den oprindelige minimums ladning på 56 grains....

Er der en ekspert tilstede, der kan uddybe? Umiddelbart har jeg ikke lyst til at reducere en ladning ned under minimum fordi jeg udskifter en komponent (f.eks. Hylster, fænghætte eller kugle). Det gælder i øvrigt for rigtig mange ladninger at max ikke kan reduceres med 10% uden at man kommer under min.

Jeg spørger i øvrigt, fordi jeg har kig på en ladning jeg har lyst til at benytte, dog med hylstret udskiftet fra et Lapua hylster til et Norma hylster. Det var dette behov der satte mig igang med læsningen [Smile]

Mvh.
Anders
Svar
#2
som med så meget andet kan det tages med et gran salt.

ladningen skal reduceres f eks ved:
andet fabrikat hylster med mindre volumen
anden kugle med større bæreflade
hårdere kugle f eks med delevæg
kraftigere fænghætte

der er flere ting der har indflydelse, men vurder i det enkelte tilfælde[^]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Du behøver ikke reducere til under minimumsladning ved mellem kalibre.

Der er så meget spillerum og komponenterne ligner hinanden så meget at der er ingen fare ved moderne våben.

Skulle du alligevel få lyst til at gå 10% under minimumsladningen, så sker der heller ikke noget ved det, men jeg mener det er spild af krudt og tid at arbejde sig op helt dernede fra.

mvh 20.000 plus genladede patroner

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Husk dog lige paa at jo tungere en kugle du anvender jo lavere er krudtladningen.
Du kan ikke bare antage at hvis din max ladning for en 150 grains kugle er F.eks 50 grains X Krudt at du saa kan bruge samme ladning af 50 grains X krudt til en 220 grains kugle. Den gaar ikke. Det er da fundamentalt mht genladning.
Jeg ved godt at umiddelbart ville man synes at jo tungere kuglen er jo mere krudt skal der bagved, men det er omvendt.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by ahsv

For mig er det lidt upræcist, er det 10% af max. Eller min. Eller en specifik ladning?

Mvh.
Anders



Som udgangspunkt menes der reducering ud fra den ladning du bruger/har fundet frem til virker i dit våben... 10% er dog noget voldsomt, men igen, better safe than sorry og ammofabrikanterne kan ikke lide at deres navn bliver nævnt i forbindelse med eventuelle våbensprængninger hvor dele af ladedata er ændret og uden for fabrikantens kontrol... 5% er nok mere realistisk, men følger du anbefalingerne fra fabrikanten går du ikke galt i byen og med tiden får du sikkert en god føling med tingene...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#6
Vigtigt er at der generelt ikke anbefales at gå under minimum ladningen!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Hej Alle

Tak for alle besvarelserne [Big Grin]

Jeg er med på den med kuglevægten.

Det der slog mig var netop, at man ved at reducere med 10% røg under min. ladningen.

Jeg synes man bliver terpet meget rundt i, at man ikke må gå under min og over max. Derfor sprang det i øjnene, at man fordi man skifter hylster pludselig skriver, at der skal reduceres et godt stykke under minimum.

Mvh.
Anders
Svar
#8
Specielt 300WM er følsom ved hylsterskift - Norma opererer med 2 forskellige sæt ladedata - et for tunge og et for lette.

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#9
@ahsv

Citat:quote:

Lapua hylster til et Norma hylster.


I samtlige de Lapua/Norma hylstre jeg har haft fat i (nu skal man naturligvis passe på med at generalisere), har Lapua hylstrene været tykkest i godset. Dvs med mindst volumen. Du bør naturligvis lige kontrollere det, men hvis det er tilfældet skulle det ikke være nødvendigt at gå ned i ladning p.g.a. hylsterskift.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)