Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S&L mundingsbremse
#1
Hej!
Jeg har kigget lidt på muligheden for at montere en mundingsbremse på min næste riffel, en Schultz og Larsen Classic kal. 308 w.
Har læst at S&L's egen mundingsbremse skulle sænke rekylen med 80%!
Jeg er bestemt ikke rekylforskrækket, men det er jo altid spændende når man opdager nye gadgets til sin riffelWink
Jeg tænker blot på, om en mundingsbremse kan have effekt på kuglens energi og dermed hastighed? Det ville jo ikke være fordelagtigt til jagtbrug.
Lad mig høre jeres meninger og erfaringee mht. mundingsbremser!
Svar
#2
Hej Andreas E.

Der er ikke målbar forskel i V0 med og uden mundingsbremse og dermed heller ikke forskel i anslagsenergien. Den type af mundsingsbremse virker jo også ved delvis at eliminere den "raket" virkning riflen påvirkes af, på grund af udstrømmende krudtgasser (krudtgasser som alligevel ikke påvirker projektilet i nogen positiv retning længere). Krudtgassen ledes således tilnærmelsesvis vinkelret ud fra piben og presser derved ikke bagud. Nogle har endda let bagudrettede gaskanaler så den ligefrem skulle trække lidt i riflen.

Jeg har set det testet over en cronograph med og uden mundingsbremse og der er altså ingen målbar forskel i hastighed.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#3
Jeg havde en 30.06 som blev forsynet med mundingsbremse (magnaport) for snart 20 år siden. Den første reaktion efter operationen var glæde. Den virker efter hensigten, og reducerer rekylen mærkbart. Den havde ingen indflydelse på hastighed eller præcision.

Men den forstærker også mundingsknaldet en hel del, så et godt høreværn er et must, både på banen og på jagt. Man bliver også set skævt til på skydebanerne, for den blæser støv og skidt i ansigtet på skytterne ved siden af, og det forøgede mundingsbrag forstyrrer også dem. Derfor kan det blive nødvendigt at vente med at skyde til man ikke generer andre.

Nu var min mundingsbremse permanent borede porte i piben. Den du omtaler til S&L er med gevind, så den kan afmonteres efter behov. Det er en klar fordel. Man skal nok lige lave noget omhyggelig kontrolskydning med og uden bremse, så man kan afgøre om den flytter træfpunktet. Især med den jagtpatron man vil bruge, er det vigtigt at vide.

Så en mundingsbremse har både fordele og ulemper. Du vil også se mundingsbremser omtalt som "Stjernemotor" og "knaldforstærker", afhængig af hvilke egenskaber man tillægger betydning [Big Grin].

Jeg har selv en S&L med gevind i snuden. jeg overvejer også at anskaffe en mundingsbremse, men måske kommer der en lukket model som eliminerer nogle af ulemperne ved de åbne. Derfor har jeg ikke så travlt med det projekt.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Hej,

hvor har du set "S&L´s egen mundingsbremse"????

Er lidt nysgerrig.....

Jeg har set NP Nielsens rekylbremse kopieret slavisk på Århuskanten og Kr. O. Skov´s kopieret på Sjælland.

Men jeg har aldrig set en mundingsbremse fra S&L.....

Men skal der op om en uges tid, så kan jeg da lige få be-/afkræftet.

Hvis det er en bremse der fjerner 80% af rekylen og kun øger støjen minimalt så har jeg en god idé om hvilken det drejer sig om og hvis ordet skulle holde så bør der tages verdenspatent på den for det er ganske enkelt et columbus æg af dimensioner!![B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Citat:quote:

men måske kommer der en lukket model som eliminerer nogle af ulemperne ved de åbne


Før end du aner..... men du bliver nødt til at ringe for yderligere oplysninger[8D] og det er ikke en S&L[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Har heller aldrig set en original S&L rekylbremse, kun denne "monteret" på en S&L
http://www.vaabensmeden.dk/sider/vaabent...bremse.htm
Per T Nielsen

Short Action men Ultra Magnum
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#7
Sakset far vaabensmedens side.

Sådan virker VS Præcision mundings bremser

Når fingeren krummes og slagstiften flyver på vores jagtriffel, startes en kædereaktion begyndende med slagstiftens detonation af fænghætten som igen antænder krudtet. Krudtet udvikler herved omkring 3000 bar, som presser kuglen frem i piben. Når kuglen slipper piben i mundingen er trykket faldet, men slet ikke væk. Dette resulterer i at krudtgassen, der er lettere end kuglen, farer frem og rammer kuglen, der ikke længere har piben til at styre sin flugt. Resultatet er, at kuglen bliver ukontrolleret påvirket af den ”overhalende” krudtgas - med dårlig træfning som resultat. Skytten får oven i købet en ekstra rekyl at optage med skulderen pga. af den jet motor (krudtgassen) vi i har i pibemundingen. Ved at montere en mundingsbremse fjerner vi denne jetmotor og får også fjernet en del af den krudtgas, der ellers ville påvirke vores kugle.

Vil det sige at en riffel bliver mere præsis af, at der sidder mundnings bremse, på...[?] Eller er det bare en omgang salgs gas[B)]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#8
Jeg har tit set rifler blive mere præcise af at få lyddæmper på.
Om det rent faktisk er riflen der bliver mere præcis, eller det er skytten der skyder bedre, når den ikke larmer og slår ved jeg ikke.
Måske begge dele.
Svar
#9
Den jeg har set, er den fra våbensmedens hjemmeside.
Havde bare fået indtrykket af, at den var fra S&L's egen produktion.
Er der nogen der har erfaringer med den?
Svar
#10
Ja, har fået monteret Vabensmedens mundingsbremse på min 9,3x62 pibe og det virker! Og god pris i forhold til andre butkker [Smile]
Svar
#11
Har også tit set egenspredninger blive mindre, ved påmontering af lyddæmpere.

Har dog ikke noteret mig forskellen med/uden rekylbremse/mundingsbremse.
HAR dog noteret mig det ekstra "knald" man oplever med mange modeller, men syntes ikke jeg er stødt på en model som ikke øgede lydtrykket som mange ellers lover.

Har primært monteret lyddæmpere på kalibre fra .222 - 8mm (og selvfølgelig et hav af lyddæmpere på rimfire).
Men har også monteret enkelte mundingsbremser.

Den seneste der er monteret, er Accuracy International's egen - som i kombination med deres skæfte har givet et pragtfuldt resultat i .308Win. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#12
De fleste i Norge skyder idag med lyddæmper. Stort set alle rifler får bedre præcision af at få en lyddæmper påmonteret. Jeg har aldrig set nogen skyde ringere... Det samme indikeres af massevis af tests af netop dette udført af norske Jørund Lien og Alf Martin Bråten for bladene "Jakt" og "Jeger"
Svar
#13
Jeg mener helt klart at en form for lyddæmper er langt at foretrække frem for en "knaldforstærker"

Jeg tror også at grænsen mellem "rekyldæmper" og "lyddæmper" er så ringe defineret at man må kunne komme et godt stykke af vejen med en slags "hybrid" altså en slags "lukket" rekyldæmper..
Jeg agter faktisk at vove pelsen og få en sådan fremstillet, man kunne derefter få prøvemålt hvor meget lyden dæmpes i retningen bagud mod skytten. De er grobund for megen eksperimenteren i det[Big Grin]
Gå bare i gang metalsnitternisser[:p]

Desværre er det jo sådan i DK, med dem der sidder og håndterer vores lovgivning, at de hellere ser jægere og skytters hørelse ødelagt, end tillader sådan noget djævelskab som en lyddæmper på skydevåben... uuuuuhaaaaa... det er jo kun noget kriminelle bruger, lejemordere og "special enheder i forsvaret"[B)]

Jeg har rent faktisk personligt hørt en højtstående politimand udtale: "Lyddæmpere vil ALDRIG blive tilladt for enhver skytte eller jæger i Danmark, det er noget der hører hjemme i James Bond film og grov volds-kriminalitet i udlandet, Mafia-hitmen og den slags"

Den slags holdning gør jo ikke fremskridt nemmere...

På jagten har jeg intet behov for rekyldæmpning, men på banen kunne både rekyl og lyddæmpning være rigtigt fordelagtigt.[:p]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Ja det er virkelig en skam, at det ikke er tilladt at bruge lyddæmper i Danmark.
Kender I begrundelsen for det, når man må i andre nordiske lande?
Argumentet med at det kun er kriminelle og lejemordere der bruger det holder jo ikke en meter, for de bruger det vel alligevel selvom det er ulovligt.
Det kunne i hvert fald være rart at gå på bukkejagt med lyddæmper og dermed uden høreværn, og jeg kan ikke se nogen rationel grund til hvorfor det er forbudt.
Svar
#15
har efter hånden monteret en del mundings bremser specielt af tyben
VS fra våbensmeden i Roskilde den respons jeg har fået tilbage er at den virker rigtig godt og trafpunket ikke har ændret sig ......men man skal huske sine høreværn[Wink]

sommetider kan kopien være bedre end orginalen

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#16
Citat:quote:

sommetider kan kopien være bedre end orginalen

Ja originalen fra Kr. O. Skov som har været solgt dér gennem 15 år virker og jeg tænker kopien virker lige så godt[Wink]

Men kopien er så dyrere og har så ikke kaliberen graveret på enden af bremsen[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Jeg har en monteret på min 30.06 - den sad på da jeg købte riflen brugt...
Synes faktisk ikke at den tager ret meget af rekylen - den føles nærmest godt og vel som min gamle 308w som ikke havde mundingsbremse !!!
Til gengæld larmer den af hel... til [}Smile]
Kan det passe, at der har været nogen modeller i omløb som ikke har særlig god virkningsgrad... ud over at larme [?]!!! (kan uploade billede af den senere)

"Livet er for kort til upræcise rifler"
[Image: topp_vinter.gif]
[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#18
Citat:quote:

Kan det passe, at der har været nogen modeller i omløb som ikke har særlig god virkningsgrad... ud over at larme


JA!.

Den effektive bremse har nogle store plane flader som den udstrømmende gas kan reflektere på. Dernæst har man stjernemotoren der laves af alskens godtfolk og markedsføres påforskellig vis.
Egentlig ikke sort magi på nogen måde, men markedsført rigtigt kan sådan en relativ lille billig ståldel snildt koste mellem 1500 og 2000kr alt incl.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Den mest effektive rekylbremse jeg har prøvet, sad på en Steyr HS50 i kaliber .50BMG (12,7X99).

Rekylbremsen var på størrelse med en skotøjsæske og grim som helvede. Men den dæmpede dette halvkraftige mellemkaliber ([Big Grin]) til en rekyle mindre end en salonriffel [:p]. Jorden rystede bogtaveligt under én på grund af gastrykket, men der var intet at mærke i skulderen. Meget imponerende. Der kan du tale om store flader til gastrykket at virke på. Her som i så mange andre sammenhænge: Size matters !

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#20
Hej

Sådan ser min rekylbremser ud...
Ud over at den larmer synes jeg ikke den er meget bevendt - er der andre der har samme erfaring[?]

Isat et simkort for at man nogenlunde kan se vinklen..

[Image: IMG_3836.jpg]

"Livet er for kort til upræcise rifler"
[Image: topp_vinter.gif]
[Image: topp_sommar.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)