Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stålprojektil
#1
Lige et spørgsmål.
Nu skyder jeg med en gammel 7,5x55 swiss med 180 gr spidsskarp stålprojektiler. Ville det væer muligt og få dem til at ekspandere, hvis man skar spidsen af. Eller er ydervæggen i kuglen for hård i og med at det er stål fremfor kopper. Eller vil spidsskarp måske rulle rundt(slå vejrmøller)ved anslag hvis man ingenting gjorde eller hva.
Kunne man evt bytte kuglen ud med en blødnæset istedet for, eller vil messinget udvide sig for meget hvis man trækker den ud.
Puha det var mange spørgsmål på en gang.
Sagen er at jeg har en masse øvelsesammunition som er med berdan fænghætter, så det er lidt for bøvlet at genlade dem fra bunden.
Det er jo billige kugler og hvis man så kunne modificere dem lidt så man kunne bruge dem på jagt også, det ville jo være snedigt.[Wink]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#2
Jeg har i mine dovne perioder som hjemmelader ofte taget en pakke med 50 spidsskarpe træningspatroner. Vippet projektilerne af og erstattet dem med blødnæsede af samme vægt og helst ca. samme form hvad længde af føringsdelen angår.

De har tit skudt meget ens med de originale, så jeg kunne veksle mellem spidse og blødnæset uden at klikke på kikkerten.

Men man skal lige vide lidt om hvad man gør.

Du skal ikke ændre på de originale projektiler, det er No-Go.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Holder messingen godtnok fast i den nye kugle når man har trukket den gamle op kugle op[?]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#4
De gange jeg har gjort det har der ikke været nogen problemer. Men jeg har så brugt en kvalitetspatron som udgangspunkt. Norma Jaktmatch eller Sako Range. Jeg ved ikke hvordan en sprød gammel militærpatron vil reagere. Det er derfor jeg siger man skal vide lidt om det. Hvis man undersøger sagerne. Prøver sig lidt frem og anvender rettidig omhu kan det da nemt tænkes det går godt.

Men hvis de originale projektiler er krympet fast eller forseglet med lak eller andet djævelskab, kan det også blive noget møg. Du skal heller ikke begynde at rode med det hvis der er lysspor, brand eller andet fyrværkeri mellem patronerne, det har givet et medlem på et søsterforum et akut behov for rene underbukser en gang [Big Grin].

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
ER det blot for at spare penge at du ikke køber noget rigtig jagtammunition?
D93
Svar
#6
Det er og bliver en vaske ægte klamphuggerløsning at skifte projektiler uden mellemliggende halskalibrering.
I området hvor jeg bor er der en gut der "propper" alt mulig billig l****ammo om til jagtprojektiler og sælger det som "hjemmeladet".
Ofte har jeg våben inde hvor man af den ene eller anden grund har måtte aflade våbnet med det til følge at projektilet er blevet siddende i piben og det hylster der så trækkes tilbage tømmes for krudt med det resultat at system og aftræk fyldes med krudtkorn.
Behøver ikke sige hvad der sker med et aftræk der er fyldt med krudtkorn...[xx(][xx(]

Ved ompropning bør du for det første kende din maksimale patronlængde med det givne projektil og så holde dig under dette mål for at undgå problemer. Men det er ikke det hele!! Hvis din freebore er lidt snavset så er det faktisk ikke altid nok at holde sig under masksimal patronlængde!

Du skal virkelig vide hvad du laver når du begiver dig ud i ompropning uden mellemliggende halskalibrering!

Blot er velment råd!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Citat:quote:

Sagen er at jeg har en masse øvelsesammunition som er med berdan fænghætter, så det er lidt for bøvlet at genlade dem fra bunden.
Det er jo billige kugler og hvis man så kunne modificere dem lidt så man kunne bruge dem på jagt også, det ville jo være snedigt.

Jeg synes det er en helt legitim begrundelse. Hvis du vælger at halskalibrere, som GT anbefaler, vil du nok finde det mest hensigtsmæssigt lige at afmontere udstøderpin og ekspanderball før du går i gang [Big Grin][Big Grin][Big Grin].

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Altså at omdanne projketilerne til ekspanderende i lovens forstand anser jeg ikke for en fornuftig løsning (og er heller ikke sikker på at det er lovligt[?]).
Men hvis træningsammunition er god hvorfor ikke bare bruge den til det?
Jeg har ingen erfaring med at omlade fabriksammunition, men tager helt klart GT's indvedinger til efterretning (formentlig også et bøvl at finde en ordenlig ladning).
Jagtammunition til almindelige jagtlig behov ruinere da ingen at købe; gør det[Wink].
D93
Svar
#9
Min argumentation da jeg begyndte med det var, at jeg boede i Grønland og den eneste jagtammunition på markedet var skod fra Sellier & Bellot (grønlandske jægere er meget prisbevidste). Samtidig var jeg udfordret af, at krudt og fænghætter skulle fragtes som dækslast under sprængstofregler (mega dyrt) og hjemmerulning var ikke for alvor tilladt. Men man kunne købe spidsskarpe patroner af udmærket kvalitet (Norma og Sako), og jeg kunne bestille projektiler fra Midway helt uden problemer.

Sådan må man jo sno sig. Jeg fandt ud af i processen, at de blødnæsede patroner jeg fik fremstillet ramte i samme gruppe som de oprindelige patroner, så jeg kunne skyde efter sæler fra båden med spidsskarpe, og derefter skifte til blødnæsede når jeg gik i land efter rener, helt uden at klikke på kikkerten.

Så selvom jeg efterfølgende havde fundet blødnæsede patroner af ordentlig kvalitet, var jeg nok fortsat med at omproppe, da det nu gav mig to slags patroner der ramte ens.

Det var vel i første omgang heldigt, men jeg gjorde da lidt for at komme dertil. Jeg målte f.eks. omhyggeligt projektillængderne og COL, og valgte en sættedybde så jeg fik bunden af projektilet placeret i nøjagtig samme dybde som i den oprindelige patron. Da det var lette projektiler gav det ikke problemer med max-længde i forhold til kammer eller magasin.

Så som jeg skriver, kan det sagtens gå godt, men man skal vide lidt om det hvis man vælger den vej.

Det er rigtigt, at jagtammunition ikke behøver ruinere nogen. Men hver gang jeg har været på skydebanen, plejer jeg at slutte af med nogle skud med jagtammunitionen. Bare for at være helt sikker på, at de sidder ligesom sidste gang, så jeg med sindsro kan tage på jagt. På den måde får jeg vel brugt 90% af min jagtammunition på træning-,kontrol- og indskydning, og under 10 % på jagt. Så min jagtammunition behøver nu ikke være dyrere end højst nødvendigt.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Syntes bare at når man nu har 250 super præcise spidsskarp som har kostet 3 kr pr stk. Og dertil så at give en plovmand eller måske mere for 20 Norma som iøvrigt skal bestilles hjem. Men det er åbenbart fy-snak her. Men hvis man kan gøre det forsvarligt og ordenligt kan jeg ikke se det store problem i. For lige at putte hylstrene igennem size'ern og trykke skuldrene lidt er tager jo ingen tid.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#11
Citat:quote:

Syntes bare at når man nu har 250 super præcise spidsskarp som har kostet 3 kr pr stk. Og dertil så at give en plovmand eller måske mere for 20 Norma som iøvrigt skal bestilles hjem. Men det er åbenbart fy-snak her. Men hvis man kan gøre det forsvarligt og ordenligt kan jeg ikke se det store problem i. For lige at putte hylstrene igennem size'ern og trykke skuldrene lidt er tager jo ingen tid.

A. Westergaard


Altså hvis du kun har 250 skrald, som oven i købet er super præcise, så giver det da slet ingen mening at skulle til at lade dem om med andre projektiler, medmindre du er en af dem der mener at de 3 skud til kontrolskydning før årets bukkejagt er rigelig træning til at gå på jagt ???

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#12
Jeg holder med Lani. [Big Grin]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako skal være en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)