Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
God trænings kugle 308 og 6,5x55
#1
Hej Alle

Jeg skal til at lade nogle træningspatroner i hhv. 6,5x55 og 308. Der er jo en jungle af kugler at vælge i mellem. Det er som sagt kun til pap så kriterierne er:

1) Præcis
2) Gerne billig

Jeg havde tænkt på Lapua Scenar, men hvad kan i anbefale, gerne ledsaget af en krudtanbefaling [Big Grin]

Mvh.
Anders
Svar
#2
Et oplagt alternativ til Lapua Scenar er Sierra Matchking, som også har ry for god præcision. Jeg mener at have læst, at det er sierra matchking Norma bruger i deres match ammunition, og de fungerer glimrende i min riffel.

Hos Rex er sierra'en en smule billigere end scenaren, men om det er det generelle overalt ved jeg ikke.

http://shop.gunsandpowder.dk/product.asp?product=2057

mvh
Steen
Svar
#3
Kan helt tilslutte mig ovennævnte, men alternativt kan du jo:

Kode:
http://skyttebutik.dk/product.asp?product=1185

med

Kode:
http://skyttebutik.dk/product.asp?product=1210

Da krudtet er såkaldt off-spec er min/max ladningen trykt på den enkelte dåse. Det kan derfor godt svare sig at købe lidt stort ind så man får et par kg. med samme lotnummer.

Ovennævnte bruges af mange konkurenceskytter.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#4
Hvorfor købe krudt der???

Det kan da aldrig svare sig når man kan købe Rhino til 370kr/kg.

Og ja, Rhino kan også bruges til konkurrance[Wink][^]

@AHSV, kan kun give de varmeste anbefalinger til Lapua Scenar.

Købt de rigtige steder finder du ikke noget virkeligt ordentligt, der er er bedre eller for den sags skyld billigere[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Hej Alle

Tak for indspark [Smile]

Jeg tror jeg vil gå med Scenaren til dem begge. Jeg må gruble lidt videre over kugle vægten. 6.5'eren har med fabriksammunition haft en svag tendens til at favorisere lette kugler.

308'eren har jeg ikke skudt med så meget forskelligt i, men den var ikke udpræget lykkelig ved mødet med Scandium 9.7 gr. Hvorimod Norma's match ammo i 190 gr gør den rigtig glad [Smile]. Det er en Schultz og Larsen 97, med en kort og fuldfed, flutet pibe. Jeg tænker jeg vil prøve 167 gr. versionen.

Er der nogen der ved, hvor man finder et bredt udvalg af krudt i KBH området?

Mvh.
Anders
Svar
#6
"Hundehuset" på H.C. Ørstedsvej kunne være et bud[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Jow, jow, men af deres hjemmeside fremgår kun Vihtavuori krudt - altså ikke det store udvalg.

Det kan selvfølgelig være at de har mere end de ved være ved på nettet [Smile]

Mvh.
Anders
Svar
#8
Til 308 ville jeg overveje at købe den norma patron med 168 grains matchkugle som kan købes for billige penge hos korsholm.

Her får du projektil og nyt hylster incl. krudt og fænghætte billigere end du kan købe stumperne. Og så er den samlet.

Når du har en stribe hylstre, kan du købe samme projektil, Sierra match king, og lave en ladning med Rhino 15 der giver samme hastighed.

Til 6,5 Norma fra skyttebutik, samme argumentation som ovenfor.

Projektilet kan købes for omkring 2 kr. løst og med noget 204/mrp kan ladningen efterlignes.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Til 6.5X55 bruger jeg diamondlinen med en 200 CCI hætte i et normahylster og 47.5 grains rhino 22/MRP.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#10
@308

Tak for svar [Smile]

Måske min "gerne billig" kommentar var malplaceret [Smile]

Jeg har kastet mig over det her genladning fordi det interesser mig - ikke for at spare penge.

Jeg er klar over at de kalibre jeg pt. Har i porteføljen ikke genlades billigere end hvad man kan købe ammo til rundt omkring. Men det er de kalibre jeg råder over pt. og genladning har min interesse... Jeg tænker man ligeså godt kan lære genladning med disse kalibre som med en hvilken som helst anden.

Jeg prøvede med min "Gerne billig" kommentar at udtrykke, at jeg ikke har noget behov for at kaste penge efter en dyr kugle, der opfylder et behov jeg ikke har, men også at den ikke nødvendigvis behøvede at være billig, hvis egenskaberne berettigede prisen.

Hvad angår Korsholm skal jeg godt nok købe mange patroner med hjem, når besparelsen skal amortiseres ud over omkostningerne ved en Jyllands tur. Jeg er nok nødt til at leve med "københavnerpriser" for de ting der ikke kan forsendes...

Var i øvrigt en tur forbi Hunters House igår og de har masser af krudt der ikke fremgår af hjemmesiden.

Mvh.
Anders
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by ahsv

@308

Tak for svar [Smile]

Mvh.
Anders



Hej det er helt ok

De foreslåede projektiler er ikke specielt billige af papprojektiler at være, det er bare de bedste.

Når jeg foreslog de nævnte fabrikspatroner, er det fordi jeg i al fald ikke selv kan lave dem væsentligt bedre. Det er super patroner lavet af kvalitets komponenter, som du selv kan kopiere efterfølgende.

Jeg er faktisk overbevist om at du ikke kan købe komponenterne billigere i løsdele.

Fidusen var at få nogle billige hylstre(der er engangs afskudt i dit kammer) til at lade på.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#12
Citat:quote:

Var i øvrigt en tur forbi Hunters House igår og de har masser af krudt der ikke fremgår af hjemmesiden.



Vel ikke tilfældigvis IMR 3031?
Svar
#13
Hej

Skal indrømme, at jeg kun nåede til at finde ud af, at de har mere på hylderne end de har på hjemmesiden [Smile]

Mvh.
Anders
Svar
#14
@308

Jeg sætter stor pris på info [Smile]

Korsholm ligger dog lidt for langt væk til at det kan betale sig, med mindre jeg køber virkeligt store kvantum.

Jeg har dog pønset på det her genladning igennem længere tid så jeg har hele sidste års forbrug af Norma hylstre i 6,5 og 308 liggende (det er omkring 200 308 hylstre og 3-400 6,5 hylstre - jeg skyder ikke nok ...[:I])

Mvh.
Anders
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)