Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elektroniske høreværn
#1
Hvis man nu skulle være så heldig at få en skilling til føsda... Hvilket elektronisk høreværn bør man så bruge pengene til, hvis man lander omkring en tusse?

Sordin og Peltor er vel mest interessante, men hvilke modeller?

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#2
Jeg har Peltors Sport Tac og er utrolig tilfreds...
Retningsbestemmelsen af lyde er næsten bedre en i virkeligheden..[Big Grin]
Efter flere timers brug på skydebanen klemmer den en lille smule på det ydre øre,
men det kan jo være fordi ens ører er størrere end gennemsnittet..

Jeg har brugt dem meget i 2,5 år og har kun skiftet batterier 1 gang..

De får ihvertilfalde mine bedste anbefalinger..

Jeg overvejer dog pt at investere i sådan nogen høreapperat nogen, men den få man jo desværre ikke til en tudse hvis de skal kunne det samme som Sport Tac'en [xx(]

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#3
Sport Tac virkelig god på jagt .. ja retningebestemmelse er helt fin, men jeg bruger også max power/lyd så får jeg mere forvarsel hvis der er noget der knirker er knaser i buskaset.

MEN som brillebærer => kopperne klemmer brillestængerne omkring ørene .. så der er 'sejt' at have dem på i et langstrakt 3-4t pass. Er skiftet til kontakt linser på jagt og det hjælper ..men 3-4t er nok stadig det længeste jeg vil bryde mig om at have kopper på

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#4
Vilsgaard,

Kør nu bare ind til Frederiksberg og få taget aftryk til en af disse

Kode:
http://www.phonak.com/dk/b2c/da/products/dot_horevaern/dot_horevaern.html


(afhængig af om du vil have aktive høreværn med forstærkning eller blot et mekanisk filter). Har selv et sæt elektroniske og efter lidt tilvænding mærker man stort set ikke man har dem i. Batterierne holder meget længe i den nye model (mine er ældre og der holder de ikke længere end ca. 10 timer. Batterierne er til gengæld næsten gratis på apoteket - tror jeg gav 16 kr for 40 stk sidste gang).

Jeg bruger dog stadig "almindelige" høreværn (kopper)) på skydebanen, da støjniveauet her er højere og kopperne også dækker lidt af kraniet som omgiver øret og som også optager støj.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#5
Jeg kender intet til Sordin, så dem kan jeg ikke udtale mig om. Men jeg har et par Sport Tac + flere andre høreværn fra Peltor.

Jeg syntes lyden i Sport Tac er ganske fantastisk. Men jeg må også sige, at det kun i korte perioder jeg har haft det på af gangen, da pasformen er elendig. Jeg har ikke en hoved/øre anatomi der skiller sig ud fra mængden. Når jeg har det på, så kan jeg få en finger ind mellem puden og huden, så meget slup er der. Det er simpelthen ikke godt nok. Så gad jeg godt vide, hvor meget det så dæmper.[?]
Jeg har mødt skytter, som har rost det til skyerne, men jeg kan se de har samme problem som mig. Hvis et høreværn ikke slutter tæt, så er det ikke meget bevendt.

Nu er dæmpningen ikke noget at råbe hurra for, jf. Peltors egen mærkning får den 1 ud af 3 stjerner , hvor 1 er det mindste og 3 er den bedste. Jeg har ikke sat mig ind i hvilke standarder det dækker over hvad. Dog har jeg engang for mange år siden brugt nogen af deres høreværn i samme kategori, og de var ikke specielt gode, sammenlignet med dem man kan få nu om dage.

Jeg tror der var en artikel i et jagtblad for nogle måneder siden, hvor der var en test af deres nye model. Der stod det nævnt, at man havde forbedret pasformen, og forsøgt at gøre dem mere tætsiddende.

Det er lidt ærgerligt, for Peltor laver rigtig gode høreværn. Jeg har i mange år brugt deres Optime III i forskellige farver gennem mange år, og der skal man godt nok have det på i mange timer førend det bliver træls. Det opnår en mærkning på 3 ud a 3 stjerner jf. Peltor.

Jeg bruger også selv Phonak dot med shot filter, når jeg er på jagt eller blot er ude og skyde lidt selv. Det er muligt at det ikke er noget super beskyttelse, men det er føles i hvert fald mindst lige så effektivt som Sport Tac. Deres dæmpninger er jf. producenten også væsentlig højere end normalen for ørepropper, og de er oppe i værdier for høreværn jf. Arbejdstilsynet. Men jeg har altså ikke sat mig ind i alle standarderne.

Hvis der er mange skytter, så bruger jeg mine almindelige høreværn.

Christian
Svar
#6
Jeg har både sordin og peltor. Et par store peltor som jeg bruger på banen og et par sordin som jeg bruger på jagt. Mine peltor har jeg haft ret længe, men et par ting ved dem irriterede mig. Når man har koblet sin radio ind så kan man ikke hører hvad der sker omkring en hvis der tales på radioen. Og så er de relativt langsomme til at åbne for lyden igen efter at have lukket af for et skud (eller vind).

Skulle jeg kun have et sæt ville jeg vælge sordin, men det er småting der skelner imellem 2 rigtigt gode mærker.
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Har brugt sports tac de sidste par, er virkelig glad for dem.
Bare husk, at hvis du går meget når du har dem på, så danner der sig kondens på indersiden af kopperne, så de skal lige skilles af efter en lang jagt dag, så de kan blive tøre igen. De virker også fint i regn, men der kan dog trænge vand ind, til eletronikken[V] Har dræbt et sæt, pga regn, og at jeg ikke skildte dem af, så de kunne tøre.

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#8
Fandt Peltor Sportac på tilbud til 999,- for 6mdr siden, de ses stadigt ofte til den pris. Har senest brugt dem de seneste 3 morgener på lur efter ræven. En snu djævel der stadig går derude [}Smile]

Rigtig fin mulighed for at identificere lyde fra forskellige retninger. Og så har jeg ikke frosset ørene, da de sidste morgener har været kolde.

EDIT: og støjdæmpningen er fin i min optik. Gad godt vide om de sender "antistøj" for at eliminere skudbrag eller lukker de bare støjen ude?

##################
S&L Victory 6.5x55
Svar
#9
Tak for jeres svar.. Hjemmelader, Phonak er så venlige at undlade at skrive priser på siden. Hvad gav du for dine Phonak Shot?

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#10
Hej Vilsgaard,

Mener det var ca. 2500.- (kan godt være det er + moms). Det er noget dyere første gang idet de skal tage afstøbning. Hvis du senere skal have et sæt mere er de billigere.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#11
Hej Vilsgaard
Hvis du bruger briller - så er der kun en løsning - dem du stopper ind i øret.... om du så vælger mekaniske "dot" eller elektroniske jagtværn fra Phonak er ligegyldigt.
Har selv de elektroniske og er MEGET glade for dem... men for dem må du så til gengæld slippe lidt mere end en tusse.... Dot høreværnene koster omkring 1500,- - de elektroniske omkring 3400,-

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#12
Jeg har lidt kig på nogle fra Siemens der hedder SecureEar https://hearing.siemens.com/dk/hoerevaer...re-ear.jsp (som er set forhandlet hos bla Korsholm, Stangstiv Fritid [Big Grin] i Køge og høreapperatkæden Audionova.
Havde også SoundScope i kikkerten men som jeg kan gennemskue det skal man til Sverige for at få lavet dem...[B)]
De er godt nok dyre (AudioNova skriver ikke priser, men Korsholm skriver kr. 4.800,- ) men mon ikke man kan krejle dem lidt ned i et mere spiseligt nivau..
Men jeg må jo indrømme at jeg ikke får kopperne på når der er hagljagt..[:I][:I]
Så som et af dette foras kloge hoveder tidligere har skrevet "græder man kun en gang på denne måde".. [8)][8)] Så i min optik må det "bare" være en del af budgettet når vi går på jagt..[^]

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#13
Tak for inputs, så er der lidt at tænke over.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#14
Jeg bruger høreværn flere timer hver dag, og ligemeget hvilken producent man"får på hovedet" vil det genere efter nogle timer.(kender ikke til brille problematikken).

Jeg har lige investeret i Peltor WorkStyle SportTac(2500 DKK)og jeg skal da lige hilse og sige: washkaa... Det dur! Skal ikke kloge i om de er bedre end de populære Peltor SpotTac(999 DKK). kender dem ikke.

Peltor er blevet overtaget af 3M koncernen, og det bliver produkter eller service nok ikke ringere af!

Knæk og bræk med handlen
Svar
#15
Hej -

Min erfaring med Peltor Sportac er at lydkvaliteten er i top, men pasformen - den halter lidt. Det er ligesom om at de klemmer på toppen af koppen og ikke midtpå hvilket gør at de føles løse og slaskede... Men de er absolut bedre end ingenting, og så holder de godt på varmen, så jeg bruger dem så tit som muligt...
Jeg prøvede forresten et andet fabrikat ved KO Skov, jeg kan ikke huske hvad de hedder men kopperne er "flade" i bunden så geværkolben i teorien ikke så nemt rammer koppen. Mener de kostede ca 1200, og de sad væsentligt bedre fast og trykkede jævnt hele vejen rundt på koppen ift Peltor'en. Lydkvaliteten testede jeg ikke desværre, men dem vil jeg nu overveje næste gang der skal investeres ....

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#16
Peltor Sportac! Helt enig med de allerede nævnte fortræffeligheder. Og sidder helt perfekt på mine lyttelapper - efter tre timer på post er jeg stadig ikke øm.

Fandt dem på tilbud på nettet til 799,-.

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako skal være en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#17
Køber du peltor sport tac hardu også muligheden for at sætte din radio til dem. I hvert fald hvis du har en Icom f34 prohunter. Det er sgu smart.....

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#18
Et par elektroniske jagtværn til at stoppe i øret fra Phonak (dem jeg har) kan du købe direkte hos Phonak. Jeg bestilte bare tid på ders fabrik i Middelfart, hvor jeg tog hen og fik lavet aftryk af ørerne osv... Ikke nogen mellemhandleravance fra våbenhandlere, der lige lægger procenter oveni for besværet... :-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#19
Hvad betale du for sådan et par ran?

Prisen kan skrives i en PB, hvis ikke priser hører hjemme i ordenligt forum.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#20
3400,-

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)