Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S&B PM2 5-25x56
#1
Står for at ville invistere i denne.
Men er lidt usikker på hvilket sigte, jeg skal vælge, samt om jeg skal vælge 1/4" klik eller 1 cm klik, samt 1. eller 2. billedplan.
Den skal bruges både til jagt og feltskydning, har i forvejen 2 kikkerter med mildot og 1/4" klik,(2. billedplan) men som jeg læser der på hjemmesiden, så er der større elevationsmulighed i cm, end 1/4"
Er også meget lydhør ang. ringe dertil, de skal monteres på picatinny rail, helst aftagelige(uden brug af værktøj).
Ser frem til at høre på alle de guldkorn, som måtte komme.

Mvh.
Carsten
Svar
#2
Hej ckn

Jeg har en S&B PMII 5-25x56 med medforstørrende Mildot, (P3L -1.focal plane) og jeg er ikke helt tilfreds med det når der er skruet helt op på 25, så fylder sigtemidlet meget, rent "psykologisk" i billedet (fysisk set ser man jo det samme) Jeg har 1cm - 1/10-del Millirad klik, da jeg bruger den med 20 Moa base til langdistance.

Kikkerten har også markant tunnel-effekt under ca 7,5x ,hvilket betyder at man ikke får meget mere synsfelt under 7,5x.

Jeg har nogle tyske stål-ringe i 34 mm som jeg købte hos Kr. O Skov, de er "quick-release" og super-kram, men jeg kan ikke huske navnet på dem[:I] noget med MAF eller MAP eller noget i den retning.

En PM2 er efter min mening totalt overkill til jagtbrug... Til jagt har jeg en Swarowski Z6 2,5 - 15 x 56, med ballistik tårn ... Det er meget nemmere at rode med hvis et dyr er lidt langt væk, og fungerer også fortræffeligt til feltskydninger. Glasset er også en lille tand bedre i Swaroen..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Hvad er det nu Dravis er PMII´eren ikke stærkt overvourderet, for dyr og noget for wannabe snipere, især nu når den ikke du´er til jagt [Big Grin]

Du må da gerne sælge den til mig, så jeg kan montere den på min stærkt overvourderede riffel [B)]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#4
Har en med medforstørrende belyst P4Fine som og med 1 cm klim som jeg er meget tilfreds med.

Syntes ikke det er så galt, når man når op i 25x forstørrelse, jo de kraftige bjælker bliver store, men et P4Fine er i forvejen tyndt og bjælkerne forsvinder jo ud til siderne.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Har en med medforstørrende belyst P4Fine som og med 1 cm klim som jeg er meget tilfreds med.

Syntes ikke det er så galt, når man når op i 25x forstørrelse, jo de kraftige bjælker bliver store, men et P4Fine er i forvejen tyndt og bjælkerne forsvinder jo ud til siderne.


Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)



Hvis jeg forstår Dravis korrekt, så er det ikke trådkorset han brokker over, men at glasset bliver uklart i den høje ende af scalaen.
Det var ihvertfalg et problem på forsvarets, (men der var jo også fejl på [xx(]).

Mvh. Loft
Svar
#6
Hej ckn.

Jeg har en S&B PMll med sigte P3L mil dot i 2. focal plane og så er den med cm. klik. Jeg er yderst tilfreds med denne setup, husk på at det ikke er en drivjagtskikkert med det tynde trådkors og det store forstørrelse. Det tynde trådkors er fin til skydning på de længere hold. Nogle kan så hævde at det tynde kors ikke er egnet når det bliver mørkt ved jagt i udlandet, men så tænder man bare lyset[Smile]

Kliktårnene er fantastik og P3l mil dot er nemt at lære at bruge.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#7
Hoooov... stop nu lige lidt, jeg rakker aldeles ikke ned på min PMII[Big Grin] Det er en super kikkert til formålet (som er langdistance skydning)og den er ikke til salg...

og nej, min bliver ikke uklar i glasset ved højeste forstørrelse, men da trådkorset forstørres med, har man den fordel at Mildots altid passer. (Jeg skulle nok have valgt et medforstørrende Fine P3L, jeg har også lys i ) men også den ulempe at de i "normal" tykkelse fylder meget i billedet. Hvis man lige tænker sig om, så fylder de jo præcist det samme (altså dækker for det samme) på alle forstørrelser.

Kliksystemet er genialt og godt når man klikker meget, og skal dække et stort område. (Det er ikke nødvendigt til jagtfelt med 1 cm klik og double turn)

Med en 20 Moa skinne og en PMII med 1 cm klik og "double turn" tårn, kan man klikke en 6,5x55 ud til 1300 - 1400 m.[Big Grin]

Jeg bruger ikke min PMII til jagt, kun til langdistance..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Syntes nu ikke det er galt med uklarhed - men ok, er også lidt ligeglad med det der er ude i "randen", når centrum af trådkorset er det jeg koncentrerer mig om.

Har tilladt mig at sætte modlysblænde på - men der kommer også honeycomb-filter for den sidste "bling"-faktor... (har ikke en ski' at bruge det til, men fik et godt tilbud!)

Og bruger den primært til kortdistance - startede i denne opsætning, hvor det rent faktisk var muligt at skyde spyfluer på ca 60m afstand, uden problemer overhovedet. =o)
http://www.happynanoq.dk/forums/toomuchscope1.jpg

Hvilket naturligvis kun var for at prøve kikkerten, indtil jeg fik den egentlig riffel som den skulle på..!!
Jeg måtte smide ca 2.5mm under bagerste ring, for at skabe nok MOA til at den i det hele taget var indenfor sigtebilledet. hehe

Remington 700 XCR Tactical Long Range, AI AICS 1.5 skæfte, 45MOA AI OnePiece mount - cal .308Win
http://www.happynanoq.dk/forums/Remington700AICS2.jpg

Syntes selv den er blevet en lille "frækkert" - som jeg har testskudt til 18mm grupper på lige 140m (målt fra yderkant til yderkant af de to fjerneste skudhuller). 3-skuds grupper med Lapua Scenar.

Var dejligt overrasket, da første skudgruppe var ca 26mm - men da jeg vænnede mig til Remington's 40X aftræk der findes på denne model, så krøb grupperne.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#9
Som jeg skrev i indlægget, så har jeg 2 Zeiss conquest 4,5-14x50 og 6,5-20x50 begge med mildot og kliktårn.
Syntes ikke at 6,5 er noget stort problem, som nederste forstørrelse, men at 20 er for lidt til max, både til jagtfelt og jagt(kunne godt have brugt mere i Skotland i foråret)
Hælder mest til mildot,og ikke medforstørrende sigte, da det er mage tl den opsætning, som jeg bruger nu.
Dravis dine ringe er sandsynligvis af mæret MAK, som også en mine favoritter.

Mvh.
Carsten
Svar
#10
For ikke at lave en ny tråd om sammen kikkert åbner jeg lige denne tråd igen.

Er der nogen af jer formænd som er bekendt med om nævnte kikkert fås med deres mindste tårn, altså det som sidder på deres 4-16 modeller?

Jeg har ikke behovet for et dobbelt tårn, da afstandene ikke bliver længere end at der er klik nok i et almindeligt.

Hvad er deres tyndeste trådkors egentlig?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

For ikke at lave en ny tråd om sammen kikkert åbner jeg lige denne tråd igen.

Er der nogen af jer formænd som er bekendt med om nævnte kikkert fås med deres mindste tårn, altså det som sidder på deres 4-16 modeller?

Jeg har ikke behovet for et dobbelt tårn, da afstandene ikke bliver længere end at der er klik nok i et almindeligt.

Hvad er deres tyndeste trådkors egentlig?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"



Jeg ved nogen har forespurgt på et single turn tårn til dem.

Det indgår ikke umiddelbart i deres program og kommer næppe til det, da deres primære kunder ikke efterspørger det.

For sådan nogen som os, der sjældent kommer ud over de 1000 meter, ville et single turn rigeligt kunne løse opgaven, men vi aftager for lidt til at produktionen kan indrettes efter os.

Og det er vel ikke et rigtigt problem at der er dobbelt rotation.
Det er let at se når den kommer på anden omgang.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#12
Tak for det Søren..

Ja det er måske rigtigt at man ikke sådan lige tager fejl - synes bare jeg har set nogle stykker efterhånden have klumret rundt i det på banen.

Det er også bare en ide jeg har fået at de 16x forstørrelse "ikke er nok"....

Hmmm...

Dem du kender der har forespurgt, ved du hvad de fik som svar?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Tak for det Søren..

Ja det er måske rigtigt at man ikke sådan lige tager fejl - synes bare jeg har set nogle stykker efterhånden have klumret rundt i det på banen.

Det er også bare en ide jeg har fået at de 16x forstørrelse "ikke er nok"....

Hmmm...

Dem du kender der har forespurgt, ved du hvad de fik som svar?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"



En diplomatisk udgave af "glem det"

Vh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)