Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
308 win. eller 30.06
#1
Hej,

Jeg har besluttet mig for, at jeg vil have en riffel - min første.

Riflen bliver formentlig en Tikka T3 med en Bushnell kikkert. Jeg mangler blot at træffe en beslutning mht. valg af kaliber. Da det er min eneste riffel, vil jeg have et "allround" kaliber. Dvs. at den naturligvis skal være anvendelig til alt jagt i Danmark, men den skal skal også kunne bruges til større vildt i udlandet. Derudover skal der være tilgang til billig fabriksammunition.
Jeg har vurderet 6,5x55 til at være for lille. Umiddelbart ser jeg ikke nogle fordele i at vælge større kaliber end 30.06. Dette medfører, at der er to valgmuligheder tilbage. 308 win. eller 30.06.

Jeg har aldrig skudt med 308 win., men jeg har skudt et enkelt skud med 30.06 (siddende skydestilleng). Jeg syntes ikke rekylen var slem.

Hvad bør jeg vælge?

På forhånd tak.
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by supernova

Hej,

Jeg har besluttet mig for, at jeg vil have en riffel - min første.

Riflen bliver formentlig en Tikka T3 med en Bushnell kikkert. Jeg mangler blot at træffe en beslutning mht. valg af kaliber. Da det er min eneste riffel, vil jeg have et "allround" kaliber. Dvs. at den naturligvis skal være anvendelig til alt jagt i Danmark, men den skal skal også kunne bruges til større vildt i udlandet. Derudover skal der være tilgang til billig fabriksammunition.
Jeg har vurderet 6,5x55 til at være for lille. Umiddelbart ser jeg ikke nogle fordele i at vælge større kaliber end 30.06. Dette medfører, at der er to valgmuligheder tilbage. 308 win. eller 30.06.

Jeg har aldrig skudt med 308 win., men jeg har skudt et enkelt skud med 30.06 (siddende skydestilleng). Jeg syntes ikke rekylen var slem.

Hvad bør jeg vælge?


kobt et .270 og brugt 150 gr kugler..[Big Grin]
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#3
Jeg ser ikke den nogen væsentlig forskel mellem .308win og .30-06. Sidstnævnte er lidt bedre med tungere kugler >180grains - men hvad du ønsker at gøre med en .308win kan du sagtens gøre effektivt med 180 grains kugler. Står valget mellem de to under de betingelser du nævner ville jeg tage .308win alene af den grund at træningsammunition generelt er nemmere at få i god kvalitet og til billige penge.
D93
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by D93

Jeg ser ikke den nogen væsentlig forskel mellem .308win og .30-06. Sidstnævnte er lidt bedre med tungere kugler >180grains - men hvad du ønsker at gøre med en .308win kan du sagtens gøre effektivt med 180 grains kugler. Står valget mellem de to under de betingelser du nævner ville jeg tage .308win alene af den grund at træningsammunition generelt er nemmere at få i god kvalitet og til billige penge.
D93



Jajo, men som du selv nævner kan 30-06 håndtere lidt tungere kugler og hvis Supernova ikke mener at rekylen er afskrækkende mener jeg at den er det oplagte valg,dels fordi T3 jo er med lang lås og det kan man ligesågodt udnytte (synes jeg), dels fordi man kan lade en 30-06 ned hvorimod man ikke kan lade en 308 op, mht. pris på træningsammu i god kvalitet er prisforskellen ikke så stor at det bør afholde nogen fra at vælge den.

Norma 30.06 Golden Target pris pr. 50 stk.
æsker á 50 stk
Pris DKK 295,00 (EUR 40,03)

Norma 308 win Golden Target pr.50 stk.
æsker á 50 stk
Pris DKK 285,00 (EUR 38,67)

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#5
@ supernova.

jeg skød mine første ca 300 stk klovbærende vildt m en 308vin.

og derefter ca 200 stk m 30.06[Wink]

tænker du på kun jagt til alt elg gris bambier[8D] så tag 30.06
men vil du osse slå huller i nogle skiver[?] vælg 308 vin.

tænk lige på rekylen fra en 30.06 kan være skræmende fra en let tikka[xx(] efter min mening må en 30.06 ikke veje mindre ind 4.5 kg inc alt
ellers er den styg at trykke af[:0][V]

er du osse til skiver og har forelsket dig en tikkaen
køb en tikka T3 VARMINT i cal 308[Wink]

mvh
pc
Svar
#6
@supernova

Skaf dig mulighed for at skyde flere skud med de 2 kalibre.

Rekyl er en individuel oplevelse. Jeg synes heller ikke en 500 Jeffery er afskrækkende - men jeg har kun skudt 1 skud med sådan en bandit [Big Grin]

308'eren er absolut mere behagelig at træne med - 30.06 er for de fleste ikke egnet til liggende skydning. Njaeh - hvor tit skyder man liggende på jagt - nok ikke ret tit - men hvis du ikke har erfaring med riffel, vil jeg anbefale du træner meget ! og her er liggende absolut en skydestilling der bør bruges, bla.a. for at blive fortrolig med aftræk, etc.

Forslag - køb en Sauer 202 i 6.5x55 og køb så en vekselpibe i 30.06 når du har styr på træfningen med 6.5'eren.

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#7
Citat:quote:

Forslag - køb en Sauer 202 i 6.5x55 og køb så en vekselpibe i 30.06 når du har styr på træfningen med 6.5'eren.


Det er selvfølgelig én måde at gøre det på. Men prisen for det sæt er nok nogenlunde den samme som prisen for to stk. Tikka T3. Så hvis du starter med en T3 i 6,5x55 og senere tilkøber en T3 mere i 30-06 er du kommet lige så langt.

Det er svært at rådgive præcist med det du skriver. Jeg har selv lige købt ny riffel igen, men jeg har skudt med riffel i mindst 30 år. Så jeg kender mig selv godt nok til at vide, at jeg ikke bryder mig om skudhold længere end 200 meter. Derfor kan jeg sagtens "nøjes" med en 308. W. Indenfor 200 meter kan den det samme som en 30-06. Jeg kan også godt lide en riffel med en kort pibe, og en 308W har det bedre med korte piber end en 30-06.

Jeg synes det er et mægtig godt råd at købe en Tikka T3 Varmint i 308 W. Den giver dig en masse træning til billige penge. Det er en velkendt riffel, så den kan altid sælges igen når dit behov udvikler sig. Og det vil det gøre !

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
''Jeg synes det er et mægtig godt råd at købe en Tikka T3 Varmint i 308 W. Den giver dig en masse træning til billige penge. Det er en velkendt riffel, så den kan altid sæalges igen når dit behov udvikler sig. Og det vil det gøre !''

Absolut enig - ikke mindst kommentaren om udvikling i ''behov''[Wink]

Jeg startede for mange år siden med en 6.5x55 - og undervejs er der kommet flg. igennem skabet: 22.250, 30.30, 308W, 30.06, 300WM og 375HH.

30.30 og 30.06 findes ikke længere i beholdningen, 30.30 var bøjlespænder (legetøj) og 30.06 lå for tæt på 300WM.

300WM blev købt som grisestopper - men det kan 375'eren absolut også - så nu er tvivlen der igen - bliver der en SL 100DL med en Kahles på ryggen til salg [8D]

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#9
Tak for Jeres råd. Der er, som jeg også havde forventet, lidt delte miniger om .308 og 30.06.

Nu har jeg som sagt aldrig skudt med en .308, men hvordan er rekylen helt konkret i forhold til 30.06?

Jeg har fået et tilbud på en Tikka T3 Hunter eller Lite inkl. en Bushnell kikkert. Den fås som bekendt i mange forskellige kalibrer. Dermed kunne jeg godt føle mig fristet til at vælge en noget mindre kaliber fx. .223 rem. Der fraskriver jeg mig naturligvis muligheden for at skyde større hjortearter end råvildt. Hvordan er Jeres holdninger til, som nyjæger, at købe denne lille sag? Umiddelbar synes jeg .243 ligger for tæt på 6,5x55.

Er der i øvrigt nogler, der ved lidt om, hvordan en Tikka T3 opfører sig mht. rekyle? Hvordan er pibelængden i forhold til 30.06?
Sidst. Hvilket kaliber opnår den bedste præcision ud til 200m. + - hovedsagligt .308 vs. 30.06. For sjov skyld kan vi også tage .223 og 6,5x55 med i betragtning.
Svar
#10
De små kalibre er nemmere at skyde med - præcision er ikke kun riflen, men i stor grad skyttens forhold til brag og skub. Generelt - jo større kaliber - jo større spredning.

Riflens vægt har også stor betydning - jo lettere, jo mere til skulderen

Fra bænk kan man opnå god præcision med alle de nævnte kalibre, selvfølgelig forudsat riflen er en god kvalitet.

Så køb roligt en 223 som startriffel, og skyd noget råvildt og ræve.

Vær opmærksom på stigning hvis du vil kunne bruge billig ammunition, læs AMA [:o)]

Når du så vil videre, er det ikke usandsynligt du vil kunne styre en 30.06 der lægger det europæiske vildt ned [Wink]

PS: 6.5X55 er den mindste af de lovlige til kronvildt.

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#11
Du skriver noget med "stigning". Jeg har ikke meget forstand på dette, men en Tikka T3 kan vel bruge den billige ammunition ligesåvel som alle andre rifler?

Jeg har ladet mig fortælle, at kal. .223 ikke er det bedste valg til en "begynder-riffel", da det tilsyneladende kræver meget erfaring at skyde med dette kaliber. Har dette noget med virkeligheden at gøre? Efter at have tænk over tingene et godt stykke til, har jeg forelsket mig en del i dette lille kaliber. MEN, den skal være 100% forsvarlig at bruge til råvildt, og jeg kan ikke afvise, at jeg også kommer på trykjagt efter råvildt.
Svar
#12
@Supernova

Nu har du jo efterhånden en del kalibre i spil.

Hvis dit riffelvalg er truffet og det hedder T3 eller T3 lite og dit skydebehov er en del træning og lidt af hvert på jagt op til gris/hjort/elg, ville jeg klart vælge 308,jf. at man må forvente (og håbe) at langt de fleste skud vil blive afgivet på bane. Hvis du senere vil have lidt mere vægt i ryggen - og kan tåle at blive forsøgt gjort til grin for din kedelige, konventionelle indstilling til livet (læs: kalibre) - kan du jo altid købe en 9,3x62[Wink]

/bundgaard
Svar
#13
Jeg har både 223R og 30.06.

223R er ikke svære og skyde med end så meget andet. Det er et spørgsmål om træning.

Jeg har haft rådyr med flugt på 30m+ på både 223Rem og 30.06 med rent bladskud.

HVIS du vælger 223R skal du have et mere velplaceret skud end hvis du har en 30.06 eller 308w da du har mindre kugle og chok effekt. 223 vil jeg ikke vælge til drivjagt da det kunne blive hurtigt skud i bevægelse. Der mener jeg personligt at man skal op i 6.5x xx for at være sikker.

223r er også mere følsom hvis der skulle komme et græsstrå i vejen, eller kraftig vind.
308W og 30.06 kan bære kugler væsentligt tungere end 223 og gør dem derfor mindre følsomme.

Mit bud. Køb en 6.5x55 og skyd en masse og når dit behov er vokset så ud og byt riflen eller køb en mere til samlingen.

"Fighting for peace,
is like fucking for virginity"
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#14
Jeg har en T3 lite .223 i plastic og den har gjort det til UG på det råvildt der er kommet for. Og den er meget meget behageligt at skyde pap med. 300 skud på en dag helt uden det mindste.

Jeg har osse en T3 varmint i 30-06 i plastic og den gør det selv sagt osse fint på råvildt....MEN den er ulidelig at skyde feltskydning med!!! Selv med en tyk varmint pibe. Den løfter sig en halv meter hver gang man trykker på knappen. I hvert fald med 180grains.

Ville uden tvivl vælge .308én frem for 30-06 men hvis dit behov som jæger er rådyr, og tror det er de færeste nyjægere, der starter ud med då/kronvildt, så køb for fisme da endeligt en T3 lite .223ér. Det er en pissefed kal. Men vær ops på stigningen på piben.

[center][Image: ajbutton.gif]
Fattigdom - det er en sindstilstand
[Image: logo01_old.jpg][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#15
Jeg skyder med 30.06 og har gjort det med de 4 rifler jeg har haft og er rigtig glad for den kaliber og der er stor forskel på rekylen på en 13 gram jagt ammunition og en lettere spidskarp. Jeg har aldrig haft svært ved at skyde 100 skud bane på en dag, men jeg kender også en der er helt ødelagt når han har skudt det samme med hans 6,5-55 så det er meget forskelligt hvad man føler der er slemt. Hvis du kommer i nærheden af ulfborg har jeg en blaser med en 30.06 du er velkommen til at skyde nogle skud med og den er let men jeg synes ikke den er slem.
Svar
#16
@ supernova.

di fleste af dem som anbefaler en 223 er sikkert folk som har skudt en det.
altså jagterfaring.
223 til bane og jagt hvis du har nedlagt noget vilt.
du skal være meget mere sikker på at kunne bedømme vinklen på et dyr inden du slipper kuglen og som tidliger skrevet græs - små grene som man ikke ser i kampens hede[Wink]
m 223 end eks 308 ikke sagt et du ikke kan dette.
prøv at skrive dig til råds om cal 223 på schweiss registers hjemmeside.
IKKE 1 vil andbefale dig købet ef din lille 223 som nyjæger
men noget grovere cal.
samtlige schweisshundeføre er ved at kaste op når di høre om di små kalibere[xx(]
ps jeg har selv en 223[Wink]

mvh pc
Svar
#17
Hej Supernova.

Er der nogen rationel grund til du har forelsket dig i 223?

223 er ofte en tilføjelse der kommer senere, da man ved anskaffelse af så lille en kaliber uden større i skabet, udelukker sig selv fra at skyde kronvildt i danmark. Hvis du en dag vil på jagtrejse er det begrænset hvad du med kunne nedlægge med så lille kaliber. Derfor vil en investering i 223 højst sandsynligt resultere i det er nødvendigt for dig at investere i riffel i grovere kaliber på et tidspunkt. Hvis du vælger 6,5x55, 308win eller 30.06 kan du nedlægge det mest normale danske jægere tager på jagtrejse efter, her nævner jeg i flæng vildsvin, elg og kronhjort.

I øvrigt i forhold til rekyl. Rekyl er en meget subjektiv oplevelse. Oplevelsen af rekyl ændres også fra skydestilling til skydestilling. Den skydestilling hvor man udsættes for mest rekyl er liggende. Hvis du er interesseret i at købe en tikka, så prøv og se om du ikke kender en du kan få lov at affyre en 20-30 skud med en 30.06 i liggende skydestilling. Når du har gjort det ved du mere om hvordan du håndtere rekylen.

Jeg synes personligt tikka har et rigtigt godt produkt i deres t3, dog synes jeg deres bagkappe er ubehagelig hård. Jeg har valgt at skifte min til en limpsaver. Det har gjort en verden til forskel.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#18
Tak for svarene!

Helt enkelt er det nu ikke at vælge kaliber. Der er mange ting, der skal tages i betragtning.

Inden jeg kan komme videre i mit valg, er det et par ting, jeg skal vide.
Hvordan er pibelængden på en Tikka T3 i forhold til at skyde med kal. 30.06? Der var en, der nævnte tidligere, at hvis piben er for kort, bliver præcisionen forringet med kal. 30.06.

Hvad mener i med, at jeg skal være "ops" på stigningen med kal. 223? Tikka T3 er vel ganske almindelg standart?
Svar
#19
Pibelængden har ingen betydning for præcisionen.

Jeg skrev at 308 W har det bedre med korte piber end .30-06. Det ligger bl.a. i, at 308 W bruger mere hurtigtbrændende krudt, og derfor bedre udnytter energien fra krudtforbrændingen i et kort løb. Det har også betydning, at forholdet mellem krudtvolumen og projektildiameter er anderledes. Hvis du afkorter piben på en 30-06 får du stort mundingsbrag og mundingsflamme, men vinder ikke megen hastighed i forhold til 308 W med samme pibelængde.

Så det handler egentlig bare om, at 308W forbliver en mere harmonisk riffel med kortere pibe end .30-06 gør.

På rifler som du ikke har "pillet ved" kan du roligt regne med, at pibelængden er passende, jeg forsøgte bare at forklare hvorfor jeg valgte 308W istedet for .30-06.

Grunden til, at stigningen i 223 har betydning, er en pudsighed ved godkendelsen af patronen som standard NATO kaliber. Amerikanerne forlangte, at den nye kaliber skal kunne gennembryde en stålhjelm på 100 yards afstand. Det kunne den oprindelige patron ikke altid, så man valgte en meget tung kugle i forhold til kaliberet. De tunge kugler kræver stejlere stigning end de lette for at gå præcist, så hvor stigningen i en almindelig riffel ofte er en omdrejning på 10 eller 12 tommers pibelængde, er de militære rifler forsynet med en stigning på 8 tommer for en omdrejning.

Hvis du køber en 223 med 8 " stigning kan du altså bruge tungere projektiler. Og du kan måske også bruge militærammunition, men det er noget jeg ikke ved så meget om. Jeg bruger altid civil ammunition fordi den er fremstillet på en lidt anden måde, og derfor er det nemmere at genlade hylstrene fra civil produktion.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#20
Hvad mener i med, at jeg skal være "ops" på stigningen med kal. 223? Tikka T3 er vel ganske almindelg standart?

223 leveres m 8" stigning til di tunge kugler og 12" til lette kugler

så køb nu den 308[Wink]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)