Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
MRP vs Rhino 22
#1
Har idag haft den oplevelse da jeg skiftede fra MRP til R 22 som jo eftersigende burde være det samme krudt??!!
At jeg for at få samme antal grains ud af dispenseren (RCBS) så skulleskruen drejes en hel omgang ekstra ( 76,5 gr). Det betyder at R 22 må fylde mere = have mindre vægtfylde??
Der ud over var V0 30 ms langsommere med R22 end med MRP.
Er det et kendt fænomen?
Kan det have sin rigtighed?
Svar
#2
Jeg kan ikke kommentere på det med dispenseren, men jeg har konstant været forvirret over den lave hastighed ved Rhino 22, da den skulle værre samme krudt som MRP. Hvis jeg bruger R22 krudt ved MRP ladedata er det egentlig reglen at der skal 1-2 grains mere i end max ladning for at få den forventede hastifhed når jeg lader .300WM. Min fornemmelse er at den er langsommere end MRP. Jeg har faktisk forkastet den tanke tidligere, men med dine observationer tror jeg måske at der er noget om det.
Modsat er hastighederne generelt som forventet når jeg lader med R19 og R25 i samme kaliber.
R22 er måske lidt rådden?

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Svar
#3
Lader kommercielt og har testet postulatet vedr. hastighed mellem RP22 vs. MRP i følgende kalibre:

243 win
6,5x55
6,5-06
6,5-284
7mm rem mag
300 win mag
338 Lapua

Jeg har til dato ikke over Öhler kronorgrafen kunne konstatere nogen ændring af hastighed ved samme ladning RP22 vs. MRP.
Der er logisk en forskel i sammensætningen i krudet jfr. forskellige spec´s men i relation til hastighed har jeg ikke kunne måle nogen forskel.
Måske et tilfælde men stadig med forholdsvis mange forskellige kalibre og ret mange skud i disse.....

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Der er jo snart skrevet så mange steder at MRP er samme krudt som RL 22 og Rhino 22 at der er en sandhed. Men hvad jeg tror vi ofte glemmer er lot til lot variation!

Jeg har selv tidligere erfaret store variation mellem to lot numre Norma 204 - hvorfor skulle dette være et særtilfælde?

Jeg er ikke ekspert krudtproduktion - men mon ikke det laves i så store mængder at der vil være en variation mellem de forskellige produktionsserier?

D93
Svar
#5
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...ino,22,mrp

Har haft samme oplevelse...[Wink]

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)