Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nosler BST i 308win
#1
Er der nogen der har erfaring med Norma Nosler BST (9,7 gr) i 308win til rådyr?
Jeg har hørt, at den ødelægge lidt for meget...
Svar
#2
Kommer an på hvor hårdt du lader den og på hvilke afstande du skyder.

Den optimale vægt i 308´eren ville være 165 grains.
Bedre bc og deraf mindre vindfølsom.
Hastighed er den ting du mindst af alt ønsker frem for stabilitet.

Skift til den tungere kugle i samme fabrikat i stedet.
Stadig lige så billig og forbandet præcis i langt flere rifler end de dyre fantasikugler[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Jeg har brugt den en del både i 308 og 6,5. Det er en glimrende kugle - men du skal sørge for at komme fri af bovene. Hvis der er knogletræf kan det nemt blive en splatter - men det kan det på den anden side osse med mange andre kugler.
I dag bruger jeg udelukkende Partition - primært pga. egen oplevelse af at den ødelægger mindre og gør jobbet mindst lige så godt.

/bundgaard
Svar
#4
Har brugt en pæn del BT i kaliber .270 win, det kan da somme tider koste en forbov eller 2[Big Grin] Men dyrene bliver på pletten.
En af mine kammerater bruger 165 grains i hans 308 win, lidt med samme resultat. Super kugle[Wink]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
Nosler BT er et af de jagtprojektiler som har ry for at skyde præcist i næsten alle rifler. Som andre har skrevet kan BT kombineret med høj hastighed lave en del ravage.

Nu spørger du specifikt til Norma's Nosler Ballistic Tip i 9,7 gram/150 grains. Iflg. Norma's hjemmeside har den v0 på 860 m/s. I den hastighed må du nok forvente "lidt" ødelæggelse ved kontakt med knogler.

Måske bedre at finde en der kan lade nogle BT til dig i 165 eller 180 grains, da Norma såvidt jeg kan se ikke har disse vægte i sortimentet.
Svar
#6
Er en Hornady Interbond ikke meget tæt på at være samme kugle som Ballistic tip ?

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#7
Hej

Har brugt Nosler bt i mange år men blev træt af den pga. førnævnte problemer. Har nu skiftet til Swift scirocco der har samme udformning og bedre bc. Den har alt hvad jeg gerne vil have. Boattail, plastspids, tyk mantel og trægt ekspanderende kerne der er loddet til mantlen.
Jeg har skudt en del hjortevildt med den og er super glad for den. Det varer lang tid før jeg bare overvejer at skifte.

Jeg bruger den i ca. 300 wsm i 165 grain. Udgangshast er 965 m/s
Svar
#8
Citat:quote:

Har brugt Nosler bt i mange år men blev træt af den pga. førnævnte problemer. Har nu skiftet til Swift scirocco der har samme udformning og bedre bc. Den har alt hvad jeg gerne vil have. Boattail, plastspids, tyk mantel og trægt ekspanderende kerne der er loddet til mantlen.
Jeg har skudt en del hjortevildt med den og er super glad for den. Det varer lang tid før jeg bare overvejer at skifte.



Jeg har selv haft prøvet Sciroccoen, men fravalgte den pga. dårlig præcision i min .308 [V]

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#9
Det er sjov hvor tit Nosler BT, er oppe og vende. Hvis man bare gør det som GT for et par år siden skrev " Skyd dem på tremmerne, lige bag boven " Det har jeg gjort lige siden og det virker 100%.

Bruger den i 6,5x55 og 270 WSM. Desuden ligger der nogle 338 og 22-250 og venter på at blive prøvet.

Nyland
Svar
#10
Tak for de mange svar!

Ved I hvem der producerer Nosler BT i 165 el. 180 grains?
Norma har dem kun i 150 grains til 308win.
Svar
#11
Det gør GT [Smile] Men Remington laver dem måske også

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#12
Kan ikke finde dem på Remingtons hjemmeside. Ved du hvem der laver dem? (udover GT)
Svar
#13
Er der slet ikke nogen som kan svare mig?:

Er Balistic tip ikke næsten samme kugle som Hornady Interbond?

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#14
Nope...BT er en konventionel blødnæset kugle med bly og kappe... Interbond er som navnet antyder en bonded kugle - selvfølgelig også med bly og kappe - men hvor disse er kemisk loddet sammen...

interbond kan bedre sammenlignes med Accubond fra Nosler
Svar
#15
Hej

har selv ved flere lejligheder anvendt Nosler BT (.308win 180gr) til råvildt,det virker godt..syntes ikke den ødelægger meget

Min fjendes fjende,er min ven....

[Image: logo.gif]
Min fjendes fjende,er min ven....

Svar
#16
Ang. Interbond, så er det selvfølgelig rigtigt, at den burde holde lidt bedre sammen.
Hvad med de ballistiske egenskaber. Her minder disse to kugler utroligt meget om hindanden, eller hvad?

Det jeg fisker efter er: Kan man ikke forvente den samme precision med med IB, som med BalTip?

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#17
Hornady opgiver 165 grains interbond's BC til 0.447.

Nosler opgiver 165 grains Ballistic Tip's BC til 0.475

Så der er en lille forskel. Hvis du vil have et bonded projektil med samme BC, opgiver Nosler deres egen Accubond i 165 grains til samme BC som BST'en altså 0.475.

Det er dog ikke nødvendigvis det samme som en garanti for samme præcision, da andre faktorer også kan spille ind. Jeg har selv fin præcision med både Interbond og Accubond i min 308.

mvh
Steen
Svar
#18
Ballistic tip kan bedre sammenlignes med Hornady SST, som er en konventionel kugle med plastikspids.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#19
He he,

BT´en virkede upåklageligt igen 31 gange i Namibia på afstande fra 250 til 450 m afstand[8D]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Hvilken kaliber, kuglevægt, vildt osv - fortæl!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)