Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brug af lys til vildsvinejagt
#1
Til natjagt på vildsvin har jeg set en lille (meget kraftig) lampe til montering på riflens forskæfte med en lille kontaktanordning, så man kan "illuminere" målet umiddelbart inden skudafgivelse.

Hvor får man fat i sådan en til menneskepenge? (Den jeg så kostede næsten 2000kr.[xx(]) Findes der alternative løsninger, som er anvendelige (og billigere?)

Er det overhovedet nødvendigt, når der er en Zeiss Diavari monteret på riflen?[8)]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
En anden mulighed er at gå i seng når man ikke kan se mere[B)]

Nattejagt er lovlig i mange lande. Ville du skyde hare i billygtens skær på din egen jagt hvis det var tilladt[?]

Mvh.

mp

Intet er umuligt for den, som ikke behøver at gøre det selv
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win og 9,3x62
Mvh.

mp
Svar
#3
Hej Ran
Den type lygte som du nävner, er efter min faste overbevisning til eftersögningsvåben - i hvert fald hvis du har set dem i Sverige. Så vidt jeg ved er kunstigt lys ikke tilladt til vildsvinejagt i Sverige, men derimod ved eftersögning. Kunstigt lys som anvendes til rävejagt ved ådsler/lokkemad skal väre fastmonteret (ikke på riflen [Wink]) og placeret der af anden anledning end rävejagt. Fx belysning ved jagthytten.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#4
Kunstigt lys ikke tilladt til jagt i Sverige - naturligt forekommende elektrisk lys er lovligt, såsom gårdlamper m.v.
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#5
Hvaaa ID, det 'vagttårn' du byggede dig...Er det med 'naturligt forekommende projektørlys' ?

[Big Grin]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#6
Det er ikke et vagttårn, det er en "flåt-forbyggende foranstaltning" - og så noget må der gerne være lys i/på/til [Big Grin]
[Image: 618fga_large.jpg]
Surefire Integrated Forend Remington 870 Weaponlight
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ran

Til natjagt på vildsvin har jeg set en lille (meget kraftig) lampe til montering på riflens forskæfte med en lille kontaktanordning, så man kan "illuminere" målet umiddelbart inden skudafgivelse.

Hvor får man fat i sådan en til menneskepenge? (Den jeg så kostede næsten 2000kr.[xx(]) Findes der alternative løsninger, som er anvendelige (og billigere?)

Er det overhovedet nødvendigt, når der er en Zeiss Diavari monteret på riflen?[8)]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)



Hej ran

Hvor skal du hen på jagt? Og hvornår?

Polakkerne anbefaler, at man planlægger terminen efter perioden op mod fuldmåne, så det bliver lysere og lysere hver nat. Har du samtidig sne, og ellers står på god fod med jagtens gudinde, vil du opleve, at det blege lys er lige så effektivt som dagslys.

Bruger du 8x56 er kikkerten optimal. Har du lys i den, kan du blive ude lidt længere. Og har du monteret en lampe på forskæftet, kan du blænde dig selv, så der går ½times tid, før nattesynet er tilbage [8D]

Mange hilsener

Fruen

[Image: 32.jpg]
Spænd lige emhætten ...
Mange hilsener

Fruen


Spænd lige emhætten ...
Svar
#8
Fortæl det ikke til nogen....[Wink]
Har prøvet en gang med at tænde lys - grisene sprang af sted som fa*** var efter dem og det giver jo ikke sikker skudafgivelse - så lad være med det..

Nogen har bildt mig ind at man kan øge lysstyrken langsomt - derved vænner de sig til at området bliver ilumineret, og man skulle så kunne "prikke" en..

"Fruen" pas på med formuleringerne om lys i kikkerten 375Ras er imod den slag moderne tingester.... [8D]
Hvad mener du [Big Grin] med "Har du lys i den, kan du blive ude lidt længere"

[Image: skydforsaan.jpg]

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#9
Tak for info.
Jeg vil selvfølgelig ikke overtræde reglerne, og kunne da heller ikke drømme om at jage harer i billygtens skær..... Nu kan harer jo også med lethed jages i dagslys (dagaktive dyr) hvor vildsvinene vel kan betegnes som nataktive dyr...

MEn det er jo rart at vide, om man er "nødt" til at have det med, når man nu bevæger sit luksuslegeme så langt væk på jagt. En del af den gode forberedelse er jo, at have det nødvendige udstyr med. (De svenske skove er jo noget mørke efter solnedgang[8D])
Omvendt gider jeg ikke investere i våbenlys, hvis det er ulovligt eller blot på kanten. Det ødelægger ligesom jagtoplevelsen lidt, hvis man skal føle sig som en tyv i nattens mulm og mørke, når man går på jagt.

Mit spørgsmål var mere af "afklarende" karakter. Hvis det ligesom var normen at bruge det, var det måske rart nok at have det med...

Men tak for svarene - rart at der er så meget erfaring/viden samlet herinde... [Smile]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)