Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stamtavle
#1
Hej hundeejere!

Jeg har selv en retriever med DKK-tavle, og kunne ikke se mig selv købe en hund der ikke har DKK-stamtavle.

Men jeg er nysgerrig efter at vide, hvorfor Du har valgt at købe en hund uden tavle, en hund med DJR-, eller DKK-tavle.
Svar
#2
hvad skal du bruge stamtavlen til, hvis du ikke vil avle på hunden???
jeg har godt nok stamtavle på tøsen (flattter), men jeg skal ikke avle på hende. den fuldte bare med, skal ikke bruge den til noget.

[Image: Unavngivet1.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????

[Image: dralflogomnavn.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#3
Jeg går ud fra du har DKK-stamtavle, når det er en flatcoated. Træner du i DRK?

Jeg har valgt DKK-stamtavlen, for jeg har mere sikkerhed i den mht. sygedomme. Der er sundhedskrav. Du kan tjekke linjerne bag forældrehundene, og være endnu mere kritisk. Du véd der ikke er blandet en anden race ind.
Plus kan jeg ved en stamtavle gå ind og se hvad hundene bag har opnået af præmier og evt. titler.

En hund uden stamtavle (altså blandning), ved du ikke noget om sundhedsmæssigt eller nogle tilfælde racemæssigt. Du kender måske HD/AD status på forældrehundene, men der er andre sygedomme end dét. Der kan være sygedomme lige rundt om hjørnet i linjerne bag hvalpen.
- Det kan du gå ind og tjekke, og på bedste vis undgå med en DKK-tavle.
Svar
#4
Valg af stamtavle er vel mest et spørgsmål om at man gerne vil vide en hel del af en hunds afstamning og at man så også er villig til at hjælpe til i avlen, jeg har haft en Lab med tavle og måtte konstatere at den ikke var pengene værd, han døde af en sprængt milt 5 år gammel og han havde absolut ingen lyst til jagt. Til gængæld har jeg nu to blandingslabber, den ene på 11 år, der nu er godt slidt af jagt og han har desværre ikke langt igen, samt en 6 år gammel der ikke bliver brugt til jagt, men han kunne være blevet rigtig god, hvis jeg havde haft tid til at træne ham.

Skal jeg have hund igen, når de ikke er mere så vælger jeg også en blandingshund og bruger den gerne til jagt, hvis den har evnerne og lysten. Jeg har efter vi købte den første hund, efterfølgende fulgt hvalpen tæt i opvækst og kun købt der, hvor jeg har en god fornemmelse af ejerene, da et køb af hund for mig er en tillidssag.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#5
Jeg har mødt en masse, på diverse træningspladser samt markprøver hos DRK. Men det er 1 ud af 20 jeg møder, som rent faktisk vil avle på deres hund!
Så "bare fordi" man har en hund med stamtavle, betyder det ikke at man vil avle.

Mit kendskab til hvorfor en hund sprænger sin milt, ved jeg ikke noget om. Men om det kan kobles sammen med, at hunden har stambog - har jeg svært ved at tro.
Jeg har faktisk, aldrig hørt om en sprængt milt hos en hund.
Svar
#6
Hvorfor skal det altid lyde som om det en "kendsgerning", at man kun får gode hunde, hvis man køber med stamtavle? Sikke da noget pjat....
Jeg har en uden stamtavle... og han er rigtig fin og er avlet på to jagtglade forældre, som jeg kender begge to...
Hvis man ikke går op i avl eller udstillinger kan den slags være lige meget...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Jeg har mødt udemærkede hunde på træningspladsen uden papirer, hvor er det så ærgerligt at de må blive hjemme fra konkurrencer på grund af netop manglende papir.
Jeg mener man skal gøre sig selv den tjeneste at købe en hund med tavle, og fra en god kennel hvor man går op i at forbedre racen...
Svar
#8
@Rasm

Jeg tror nu heller ikke at det er afstamningen der er afgørende for om at en milt springer, men dem der avler hunde får det mange gange til at lyde som om at det er kun hunde med stamtavle der er sunde og raske. Det er jo det du selv skriver "Der kan være sygedomme lige rundt om hjørnet i linjerne bag hvalpen. - Det kan du gå ind og tjekke, og på bedste vis undgå med en DKK-tavle." Hmm det har jeg så måtte konstatere at det kan du ikke helt dække dig ind under.

Som Gitte skriver, så findes der mange udmærkede hunde rundt på træningspladserne og det kan være synd for ejeren at han ikke kan få den til prøver rundt omkring, men igen hvis du ønsker at træne og få udmærkelser på sin hund, bør man jo sørge for at den har en afstamning og hvis den klarer sig godt, mener jeg også at man bør stille sit avlsmatriale til rådighed for racen. Men har du ikke lyst til udstillinger og prøver kan man godt få en godt og udmærket jagthund eller brugshund af en krydsning.

Men uden at vide det, kan man så ikke gå til apporteringsprøver uden stamtavle[?][?]

Bottom line må være at man er glad for og passer på sin hund også uden DKK, DRK,HT og DSB og ligende.[Wink]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#9
Den beste hund jeg nogensinde har haft var en ruhår, der ikke kunne fåes papirer på.
Totalt jagtgal, men let dresseret og komplet apporterings idiot.

Den kunne tænke selv og var usædvanlig let at omgåes.
Syv måneder gammel apporterede den alt, uanset hvor vanskeligt det var.

Det blev bare lidt belastende, da den kom med den samme husmår femte gang.
Den var helt grøn og stank være end et lokum Wink

Stambog er interessant, hvis man ville avle eller gå til prøver med kræet.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#10
Citat:quote:

Stambog er interessant, hvis man ville avle eller gå til prøver med kræet.

Det er jeg helt uenig i. For mig drejer det sig om at have størst mulig sikkerhed for at få den hund jeg ønsker og derfor vil jeg altid vælge en stambogsført hvalp. Kun herved har jeg en sikkerhed for hvem forældredyrene og deres forældre er. Man kan sagtens være heldig at få en god hund uden papirer, men sikkerheden er langt større hvis man vælger en hund, der gennem generationer er avlet på sine jagtmæssige kvaliteter. Det er vigigt at huske, at det er indholdet i stambogen, der er interessant, - ikke det at hunden er stambogsført. Hvis der gennem generationer er avlet på hunde som ikke er sundhedtjekkede og ikke er ført på markprøver er der ikke nogen værdi af papiret.

Citat:quote:

og bruger den gerne til jagt, hvis den har evnerne og lysten

Det er denne tvivl jeg gerne vil undgå. Jeg har ikke tid og plads til en hund, der kun måske har de ønskede kvaliteter.

Ved at vælge en hvalp efter forældre, som er markprøvepræmierede og sundhedstjekkede, har jeg både på evner og sundhed en ekstra sikkerhed for at kvaliteten er god. Jeg behøver ikke kun stole på opdrætter/sælger som jo altid siger "jagtglade forældre" og "den fejler ingenting".

Faktisk har jeg svært ved at se argumenterne for at vælge en ikke stambogsført hvalp, men mindre man decideret ønsker en krydsning fx ruhår/labrador. Typisk koster en god stambogsført hvalp efter sunde og præmierede forældre 6-8000 kr og jeg ser mange annoncer for hvalpe uden stambog med en pris på 3-4000 kr. I betragtning af at man skal have hunden i 10-12 år synes jeg pris-forskellen er marginal.

Jeg har i øjeblikket en ft springer spaniel og 4 formel 1 labrador som alle har DJR-stambog. Valget af DJR skyldes at jeg er/var modstander af det udstillingskrav, som DKK indførte en gang i 90'erne. Jeg ved ikke om det stadig eksisterer, men siden jeg nu er i DJR-regi har jeg ikke fundet grund til at skifte.
Svar
#11
"Jeg går ud fra du har DKK-stamtavle, når det er en flatcoated. Træner du i DRK?"

ja jeg har en DKK tavle på hende, men jeg vil ikke ha noget med de ¤%&/ fra DRK at gøre, for vil man ikke avle på sin hund er man ikke velkommen til de div. prøver. [}Smile]
jeg har være medlem hos DRK i et år uden at høre en lyd fra dem. jeg mødte en gruppe fra DRK som var ved at tage brugspøve og markprøve i DRK regi og det jeg havde ikke hørt en lyd om. så nu træner jeg sammen med hønsehunde, de folk tager imod alle uanset hund!!!!![:p][:p]

]"Du kender måske HD/AD status på forældrehundene"

ja det gør jeg, de er begge i A/A kat., men tøsen er en B/C, så der kan jeg sq ikke se sammenhængen.

puh ha der røg lige en masse galde ud i min mave

[Image: Unavngivet1.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????

[Image: dralflogomnavn.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#12
Martin. Jeg er helt enig i hvad du skriver.
Du har ret i, der er udstillingskrav hvis man skal have titler. (mener det er 2. Plads i åbenklasse). Men du kan jo sagtens gå til prøver både i Danmark, Sverige, og Norge uden den præmie på udstilling.

Når nu du er medlem af RJK, så kan du måske svare mig på: hvorfor er Jeres hvalpeliste så, useriøs er jeg tilbøjlig til at sige. Næsten ingen hunde er undersøgt for AD/HD eller øjenlyst. Mange hunde har heller ikke en præmie på en markprøve.

Maleren. På hundeweb.dk kan du tjekke om der er flere i linjen der har fået AD/HD.
I det du citere mig for, er tilfælde med papirløse hunde. At man kender status på forældrene betyder ikke ret meget!

Du har vel fået bladet "retriveren"? Der har stået træningspladser og tidspunkter i.
Jeg har gået på flere hold i DRK, der var ikke én eneste der havde planer om avl.
Svar
#13
Da vi havde hvalpe fik vi 12 stk. jeg ved at flere af dem nu er undersøgt for AD/HD og der er meget stor forskel i deres status. personligt tror jeg at opvæksten har mere at sige end forælderen.
Begge mine hunde har B status og hvalpende er lige fra A til D.

Den der har det værst er opvokset på rester.

KR

If you pay with penuts.

You only get monkeys
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#14
Den sikkerhed du mener kommer i kølvandet på stabogspapirer har intet at gøre med om du får en god hund, der evner dit eller dat. Det er KUN et spørgsmål om træning og dressur... (Med mindre hunden er indavlet eller lign.)
Hvis man kender begge forældredyrene og ved de er sunde og raske - ¨så er der ikke noget at bruge papirerne til - som udelukkende bruges til at trække priserne op.
Første gang du tager din hvalp med til dyrlægen for at få den vaccineret, kan en erfaren dyrlæge undersøge hvalpen - så risikerer du ikke bruge oceaner af tid på at træne en hund forgæves... som måske får HD på et senere tidspunkt.

Prisforskellen på stambogsførte hunde og ikke stambogsførte hunde er (alene på grund af papirhysteriet) alt for stor. Det koster næsten ingen ting at få registreret en hvalp, hvis begge forældre har papirer Hvor skulle man betale 6-7000 mere for en labradorhvalp for en stamtavle? (Jeg gav 1000,- kr. for min)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#15
Prisforskellen på stambogsførte hunde og ikke stambogsførte hunde er (alene på grund af papirhysteriet) alt for stor. Det koster næsten ingen ting at få registreret en hvalp, hvis begge forældre har papirer Hvor skulle man betale 6-7000 mere for en labradorhvalp for en stamtavle?

Kender ikke prisen på labradore. men jeg gav ca. 4700 for at få lavet stamtavler på 8 kl.munsterlader hvalpe. 7000 for paring, 2500 til dyrlæge og ca. 2000 til extra foder og benzin.
derud over skal tæven have en udstillings premering. bestået som minimum en apo.prøve og være HD fri. derfor giver man mere for en hvalp med stamtavle.
Svar
#16
Først et par svar på spørgsmål:
@ Rasm:
Jeg er medlem af RJK (Retrievernes Jagthundeklub) og de har netop lanceret en hvalpeliste, som er opdelt i A og B (har faktisk ikke tjekket forskellen), men der skelnes så vidt vides på både sundhed og markprøvepræmieringer. Den, jeg tror du henviser til, er fra DJR (Dansk Jagthunderegistrering), som er det stambogsførende organ og denne er ikke delt og umiddelbart stambogsføres "revl og krat". Jeg er medlem af RJK fordi jeg her kan gå til træning og på prøve og få bedømt min hund - ikke fordi jeg nødvendigvis er enig i alt hvad der foregår. Jeg har som ovenfor nævnt valgt at have mine hunde registreret i DJR, fordi jeg er modstander af udstillingskravet for at opnå en titel - for mig er det brugsevnerne der betyder noget. Jeg er ikke specielt tilhænger af restriktioner, men mener klart det bør være muligt for hvalpekøber at foretage et valg der bedst stemmer overens med de ønsker man har.

@ ran: Jeg er ikke sikker på, jeg forstår, hvad du mener med følgende:
Citat:quote:

Den sikkerhed du mener kommer i kølvandet på stabogspapirer har intet at gøre med om du får en god hund, der evner dit eller dat. Det er KUN et spørgsmål om træning og dressur... (Med mindre hunden er indavlet eller lign.)

Mener du seriøst at alle (fx) labrador er født med de samme egenskaber og at det kun er træningen der betyder noget?
Jeg har også meget svært ved at tro på at nogen dyrlæge (erfaren eller uerfaren) vil lægge navn til en HD-dom når hvalpen er 12 uger (for din opdrætter har selvfølgelig fået hvalpen vaccineret første gang?). Ligeledes kan flere øjensygdomme slet ikke konstateres på det tidspunkt. At forældredyrene umiddelbart virker sunde holder ikke for fx PRA (øjensygdom) har recessiv arvegang. Det betyder, at en hund som selv er sund og rask og aldrig vil udvikle sygdommen kan være bærer af et "defekt gen" som kan videregives til hvalpen og hvis hvalpen får to "defekte gener" (et fra hver forælder) vil den udvikle sygdommen.
Du nævner selv at
Citat:quote:

Hvis man kender begge forældredyrene og ved de er sunde og raske - ¨så er der ikke noget at bruge papirerne til


og her er jeg pricipielt enig. Det jeg anfægter er hvordan ved du de er sunde og raske? Desuden begrænser du dig selv til at vælge en hvalp fra kuld hvor du kender begge forældre. For mig giver stambogen kendskabet til forældredyrene.
Angående prisen er det ikke alene prisen på registreringen, der ligger til grund for forskellen. Det koster fx ca 3000 kr at få lavet et sundhedstjek på tæven (hofter, albuer, øjne og en gentest) og typisk en 5-6000 kr at få parret tæven med en ligeledes sund og præmieret hanhund. Dertil kan der være forskel på hvad opdrætter har gjort inden du henter hvalpen, chipmærkning, sundhedstjek hos dyrlæge, vaccination, ormebehandling for slet ikke at tale om udgiften til markprøver mm. Der er selvfølgelig typisk et overskud på et kuld hvalpe, men du skal ikke regne på timelønnen.

Generelt:
Jeg tror meget på avlens værdi og at det er metoden til at få bedre hunde. Min nabo som er kvægbonde avler på de køer som yder mest og bedst mælk og derved får han øget ydelsen hos sin besætning. På samme måde kan vi ved at avle på de hunde, der er bedst til noget bestemt fx apportering, stand, højde, farve mm hæve niveauet på netop den/de egenskaber vi avler efter. Det er jo hele grundtanken i Darwins teori om arternes oprindelse.

Vedr HD er det ikke kun arveligt, men delvist miljøbetinget. Fx forkert fodring og overdreven motion er betydende faktorer.

Jeg vil godt gentage, at det ikke betyder noget som helst at hunden har en stambog - det er det, der står i den, der er vigtigt. Jeg har set masser af stambogsførte "møghunde" der ikke gider løbe efter en "tennisbold smurt ind i leverpostej", men det er jo netop hunde der ikke er avlet på deres brugsegenskaber, men fx en bestemt farve eller størrelse.

undskyld den lange smøre...
Svar
#17
Kim Richter.
Vi er enige om, at opvæksten kan have en afgørende betydning. Men, det ligger i langt de fleste tilfælde i generne. "Slidgigt" er også hos langt de fleste hunde gen-bestemt.

Ran.
En hvalp efter linjer som er blevet avlet seriøst, og er ført på prøver flere gange om året igennem flere år; Hvalpen behøver minimum træning. Alt vil ligge i "harddisken" fra start - det skal bare opfriskes på den rigtige måde. Men ingen hvalp kommer til verdenen med samme egenskaber.

Om man kender begge forældres sundhedsstatus, siger alligevel ganske lidt om hvalpen!

Det lyder til du har en dyrelæge i verdensklasse!
Dog tror jeg ikke på, han kan forudsige en 8-15ugers hvalp HD-,AD-,eller øjenstatus.

Martin BN.
Først og fremmest, er der ingen grund til du undskylder den lange smøre - det "good posting"! Jeg ser mig enig i, hvad du har skrevet - dog er vi bare uenige om hvilken klub stambogen skal være i.

Jeg fandt frem til RJKs hvalpelister, og forskellen på A-liste og B-liste er følgende (sakset fra RJK):
A listen indeholder hvalpekuld hvor begge forældre minimum har bestået en apporteringsprøve og er sundhedsundersøgt, hvilket er: HD fotograferet på hofter og albuer, øjenlyst for cataract og optigentestet for bærer af PRA.

B listen indeholder de hvalpekuld der ikke kan leve op til disse krav.
Svar
#18
Jeg udelukker selvfølgelig ikke arv som en faktor på hundens ydeevne eller maksimale potentiale. fintunede avlsprogrammer forbedrer ikke hundende væsentligt.. alngt det største potentiale ligger til racen. Avlsarbejdet er bare smådetaljer, der rettes til - sammenlignet med hundens samlede potentiale. Du akn godt fremavle en blå rose.. men det er stadig en rose med alt hvad det indebærer...

Det niveau, som de fleste jægere jeg kender bruger deres hunde på, og de situationer jeg oplever på jagter etc., der er det dressuren/træningen, der har langt den væsentligste betydning for hvad en hund evner. (måske også afspejlet af ejerens evner som dressør... dermed mener jeg, aten dårlig hundetræner ikke får en bedre jagthund ud af en hvalp med stamtavle..).
De fleste alm. hunde har langt større læringspotentiale end de fleste jægere har tålmodighed til at træne dem... der er rigtig meget uudnyttet potentiale i langt hovedparten af de hunde, der er rundt i landet. Sammenlign det lidt med et PC-program - f.eks. word. Jeg kender ikke ret mange, der bruger mere end ca. 10% af hvad programmet i virkeligheden kan... Det samme gør sig formentlig gældende for brugen/dressuren af jagthunde. Derfor har papirerne relativ lille betydning på kvaliteten af din hund.

Det udelukker selvfølgelig ikke at der kan forekomme hunde, der er så syge, at de ikke er med på jagt... at de stadig er til må så være i egenskab af elsket familiehund - eller fordi de venter på aflivning.

Ganske rigtigt: HD kan fremkomme ved forkert ernæring og for hård træning m.m. Det sikrer papirerne så heller ikke imod.... ;-)

Mine indlæg i denne tråd er ikke en opfordring til generelt at hoppe på hvilken som helst stueavlede hundehvalp... der ser man for mange dårlige eksempler. Var selv en tur på Vorbasse marked og gå en rundei sommers. Det var sgu et sørgeligt syn, så mange hundehvalpe af forskellig herkomst og i forskellig tilstand, der var til salg for en slik... ikke et sted jeg turde købe en hund.

Men pointen er: Hvis du kender nogen, der har gode sunde jagthunde som får hvalpe med andre tilsvarende jagthunde, så ser jeg intet som helst behov for stamtavler, hvis man ikke vil avle eller gå på hundeudstillinger med hunden.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#19
@ran
jeg er meget enig med dig i, at hvis man kender forældredyrene så betyder papirerne mindre. I mine øjne forudsætter det dog stadig at hundene er sundhedstjekkede - selvom HD kun er delvis arvelig, er det stadig arveligt...
Jeg mener bare at papirerne (en stambog med præmieringer og et sundhedstjek) betyder, at jeg ikke behøver kun at læne mig op ad sælgers ord. Der er en dyrlæge, der står inde for en sundheden og en markprøvedommer, der står ind for de jagtlige evner. Selvom jeg ikke kender opdrætteren eller har været på jagt med hundene kan jeg stadig købe en hvalp med ro i sindet.
Med hensyn til udnyttelsen af hundens evner vil jeg ikke anfægte at mange hunde er direkte utrænede og helt sikkert har ikke-udnyttede evner. Men jeg har også set mange både spaniels og retrievere (både med og uden stambog) som selv dygtige hundetrænere ikke kunne få en brugbar hund ud af - altså "bare" en hund, der opfylder lovens krav om "egnet apporterende hund". Begge hunde-grupper avles i både en udstillings- og en jagt-type, kaldet ft eller formel 1 (labrador). Hvis du vælger en ft-model får du så godt som altid en hund, der vil arbejde, men uden stambog har du kun sælgers ord for, hvad der ligger bag (forældre og deres forældre) - altså at det reelt er en ft'er.
Svar
#20
@ran nu er diverse race jo lige præcis produkt af koordineret avl. De er jo alle af arten hund, men ved målrettet avl må vi nok er kende at der er opstået meget store forskelle på en Pointer, Labrador og Gravhund etc.
At vælge hund uden stambog kan sagtens være en god kortsigtet løsning for den enkelte - men for racen og dermed fremtidige hundekøbere dur det ikke!
D93
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)