Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
9 grams scenar i 6,5x55
#1
Jeg er som helt ny startet genlader rendt ind i nogle begynder vanskeligheder.
jeg har fundet lapuas ladedata for 9grams scenar og fulgt disse, jeg undrede mig dog en smule over at col er 80mm istedet for 78mm som de fabriksladede patroner jeg har.
men denne col på 80mm skal der et noget fast tryk til at lukke låsen og projektilerne har fire markerede zoner jeg har en ide om at det er et opløb af riffelgangene de binder lidt i. har dette noget at sige mht. tryk osv.
er der andre foreslag til en sådan ladning med scenar i 9gram og n160 krudt meget gerne med en 0,5mm mindre col

Mvh. Høker
Svar
#2
At sætte kuglen ind i riffelgange KAN give højere tryk.

Hvis den ladning ellers fungerer i din riffel, kan du blot sætte kuglen lidt længere ind, og se om den stadigvæk skyder godt med det.

Det skulle ikke være årsag til bekymringer at sætte kuglen 0,5mm længere ind.

Men vær altid opmærksom på tryktegn.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#3
Godt observeret og udemærket at der tændes nogle advarselslamper. Det med at sætte kuglen i berøring med riflingen er ikke noget for den almindelige skytte. Hold dig fra det. Det er kun for ekstrem bench-rest konkurencer o.lign.
Sæt kuglen 0.2-1.0 mm fra riflingen og det går ikke helt galt.
I bund og grund kan riffel og lås holde til en del mere mishandling end man umiddelbart tror, så den springer nok ikke totalt i luften. Hvis man med forsæt sætter kuglen så den rører riflingen, forestiller jeg mig at det er svært at opnå ensartet kammertryk hvis ladningen/hylster/sættedybde ikke er 100%t ensartet hver gang.
(redigeret efter at der ganske rigtigt ikke er tale om jagtammo).

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Svar
#4
Citat:quote:

En anden og ret vigtig egenskab for jagtammunition er at den skal kamres uden slinger i valsen. Det er vigtigere end 10-15 mm præcision på 100 meter.



Nu er det jo ikke jagtammunition der er tale om her.[Wink]

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#5
tak for svar.
jeg har i dag forsøgt mig med opmåling af en max patron længde i både min 6,5x55 og 30-06 piber, og det samme er gældende for begge to, jeg får en patron længde der er ca 0,2mm kortere til riffelgangene end de opgivende data fra lapua.
så jeg må hvis bare lave en kortere col end opgivet.
havde bare en forventning om at min start som genlader skulle begynde med, slavisk at lave nogle standard patroner til jeg har fået lidt føling med resultatet.

Mvh Høker
Svar
#6
Hvilke rifler er der tale om ?

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#7
Det er en s&l classic dl.
med en matchpibe i 6,5x55 og en standard jagt pibe i 30-06

Mvh Høker.
Svar
#8
Start 1.5 grain under anbefalet max - med col 1 mm fra ''bom-berøring''

OG SE EFTER TEGN PÅ HØJT TRYK

og byg så op derfra.

Så ville jeg turde skyde resultatet.[:I]

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#9
Hej "høker"

Hvilket krudt vil du bruge?

Jeg fik fremragende præcision med VV N160 og Scenar 9 grams, men endnu bedre med Scenar 7 grams og VV N550.

2 mm dybere sættedybde, vil øge trykket så det svarer til ca. 1 grains ekstra N560 (quickload)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Tak for input.
Jeg vil bruge vv n160 det er det jeg har til rådighed indtil videre
men det ser også ud til at jeg kan komme rimelig langt med det i 6,5x55 og 30-06

jeg vil næsten forvente at 2mm bybere sættedybde også her, vil svarre til 1 grains ekstra krudt så, da den ligger tæt op af n560 i brænd hastigheden.

Mvh Høker
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)