Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jæger: Jeg så en ulv i nordjysk skov
#21
@Panthera:

1 ulv er ikke en "pisse-farlig apexpredator", men en ulveflok er!

Naturlig "hybridisering" mellem ulve og hunde sker oftest i situationer hvor man netop ser mennesker og hunde i områder hvor enkelte ulve er presset ind i de befolkede områder.
(hunde bliver sjældent optaget i en ulveflok, andet gennem ulvenes maver :-))

erfaringen fra visse tyndt befolkede områder i USA (bl. a. Alaska) og Canada er netop at flokke af "feral dogs" har fået deres gener kraftigt forstærket af omstrejfende ulve.

Inuitterne i det nordlige Canada og Alaska havde før i tiden ofte problemer med hybridisering af deres slædehunde, både uønsket og ønsket. dette problem er visse steder ved at vende tilbage fordi ulven igen får bedre fodfæste.

Så at påstå at risikoen for hybridisering mellem tamhunde og ulve er ekstremt lille må stå for din egen regning... Det kommer nok en del an på hvad der menes med "extremt lille"

Eleven har helt sikkert ret i at DK's nuværende befolkningstæthed vil være en alvorlig hindring for ulve i DK, men der er jo ikke tale om en jævnt fordelt befolkning hverken i DK eller Polen, ej heller i Sverige eller Norge.
Ulven har såvidt jeg ved et ganske godt fodfæste i de tyndtbefolkede egne i Polen, som jo direkte kan sammenlignes med DK, hvad angår befolkningstæthed. Polen har bare allerede nu nogle meget store meget tyndt befolkede områder. Dk, kan meget vel gå hen og få meget tyndt befolkede områder, blot vil de måske reelt være for små til at en ulveflok kan etablere sig, uden en eller anden for for "beskyttelse" fra menneskers side. Det vil kun tiden og eventuelle forsøg kunne vise.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#22
Det med de hellige var såmænd ikke møntet på nogen bestemte, og da slet ikke nogen herinde. Det var derimod møntet på den gruppe som stivnakket mener at der skal være plads til dit og dat alle andre steder end lige der hvor de bor. Her taler vi om ulve, men det kan jo lige så godt være vindmøller, behandlingshjem eller meget andet. Jeg synes at det er til at få lange boller af at læse indlæg i debatterne der på den ene side helt ignorerer andres bekymringer med et "De må de lærer at leve med" for i næste øjeblik at kaste sig op på barrikaderne fordi der nu er noget ubehageligt der kommer lidt for tæt på ligusterhækken.
Mvh.

Yeti
Svar
#23
Så at påstå at risikoen for hybridisering mellem tamhunde og ulve er ekstremt lille må stå for din egen regning... Det kommer nok en del an på hvad der menes med "extremt lille"
Det står så for min egen regning... plus alle de andre, som ved en lille smule om ulve. I øvrigt er det ofte enkelte, forstået som ulve i ental, der angriber mennesker, og ikke en ulveflok. Og den der skrøne med, at ulve ikke angriber mennesker, den kræver ikke megen googling for at blive tilbagevist. Så jo, ulven ER en pisse-farlig apexpredator.
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#24
Nu slår urbaniseringen altså også igennem i Danmark og flere flytter til byerne. Landområderne er affolket. Se bare på hvor mange skoler der lukker rundt omkring.
Svar
#25
Gad vide om man må skyde den, hvis man støder på en ulv?
Den betragtes vel som en "såkaldt invasiv art" - ligesom grisebasserne? ;-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by ran

Gad vide om man må skyde den, hvis man støder på en ulv?
Den betragtes vel som en "såkaldt invasiv art" - ligesom grisebasserne? ;-)



Det må du ikke, da der hverken er fastsat jagttid eller bestemmelser om regulering[Wink]

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#27
Da ulven jo er "en pissefarlig apex-predator" så må det vel komme ind under selvforsvar hvis man afliver den med et velrettet skud...[Big Grin][:I] (sorry Panthera, jeg kunne ikke dy mig[:I])

personligt tror jeg at de nordjyder oppe i Tranum har mødt en løbsk og dårligt afrettet slædehund, eller måske en polsk eller tysk hybrid på uautoriseret ferietur i det nordjyske[?]

Jeg har set flere tilfælde af omstrejfende / dårligt afrettede hunde i sommerhus-områderne i nordjylland, blandt andet i nærheden af Tranum. i et enkelt tilfælde indfangede vi en ret aggressiv schæfer-krydsning i området, den viste sig at tilhøre en tysk familie på ferie i et lejet sommerhus i nærheden.
(jeg har før i tiden lejet sommerhus i området, med tilhørende bukkejagt... dejligt sted[:p])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#28
Hellere dømmes af 12 end bæres af 6.... Så skyd kræet og få facts på bordet.

Ulve i dk tror jeg næppe på, men man ved jo aldrig. Det vil da gøre timerne i naturen en del mere spændende.... [Smile]

Spændende meninger I ellers har. Man bliver sgu så dejlig oplyst af at læse herinde.....

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#29
Ulven skal til hver en tid være en velkommen ny dyreart i DK efter min mening. Det eneste der er ærgerligt er at det sikkert ville blive forbudt at jage dem

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#30
Hvis det er en ulv.
må man da håbe at den prøver et jagte hare på motorvejen.[xx(]
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by helautomat

Hvis det er en ulv.
må man da håbe at den prøver et jagte hare på motorvejen.[xx(]



En udstoppet hare i en snor på jydekrogen også ellers afsted udaf motorvejen[Big Grin]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Panthera

Den er ret ligeglad med størrelsen på tamhunden. Det er de færreste tamhunde, som vil nå en ulv til sokkeholderne, og dem der kan, er forbudte.


Du tager altså fejl Panthera, som dravis og andre skriver, sker der, ikke menneske-kontrollerede krydsninger, mange steder i verden.
Jeg har tidligere i ulvedebatten postet et link til en film hvor Sheepdogs faktisk dræber ulve.
For ikke så lang tid siden læste jeg om en undersøgelse i Canada (jeg leder efter artiklen) som viste, at et overtal af ulveflokkene, i Canada, blev ledet/anført af vilde slædehunde. Forøvrigt er det lidt forunderligt at disse krydsninger sker - ulvenracen er åbenbart meget robust (siden forædlingen forsøger at gå baglæns).
Jeg tror, at når stormen har lagt sig i Sverige og al kællinge-hysteriet er ebbet ud, vil man se, at mange af de hunde som man troede var dræbt/såret af ulve, var blevet dræbt/kommet til skade på anden vis.

Bortset fra det, tror jeg ikke at det er nogen særlig god idé med ulve i Danmark - pladsen bliver lidt trang hvis vi også skal ha' vildsvin.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#33
@ID
Gab gab...
Virker til at du hygger dig voldsomt med dine anskuelser...

Jeg tror, at når stormen har lagt sig i Sverige og al kællinge-hysteriet er ebbet ud, vil man se, at mange af de hunde som man troede var dræbt/såret af ulve, var blevet dræbt/kommet til skade på anden vis.

"Livet er for kort til upræcise rifler"
[Image: topp_vinter.gif]
[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#34
Stadig i live

http://nordjyske.dk/artikel/10/5/26/3782...et%20ulven

I didn't come this far to miss!
I didn't come this far to miss!
Svar
#35
Man tør jo næsten ikke skrive det her på siden hvis man nu skulle se en ulv, man bliver jo med det samme stemplet som idiot [Big Grin]

Per T Nielsen

Short Action men Ultra Magnum
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#36
jeg ville have mere tiltro, hvis observatør nr 2 var jæger, som burde vide hvordan en ulv ser ud ..
(intet nedladende eller kvindefjendsk i udtalelsen..)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#37
Ulven er set igen

http://nordjyske.dk/artikel/10/5/26/3783...set%20igen

Tror merer på det er en varulv[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

I didn't come this far to miss!
I didn't come this far to miss!
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by Peter Have

..........men næppe uden at den enten ville blive set,..........

Øhh, er det ikke det som disse artikler her drejer sig om; netop at den er blevet set?

Citat:quote:

Originally posted by Peter Have

..........- Ulve er ikke farlige for mennesker, fastslår Peter Have.
Selv om der i mange europæiske lande er vilde ulve, er der jo ingen, der er blevet dræbt af ulve i mands minde.

Det bliver svenskerne (ulvetilhængerne) sikkert glade for at høre...
Citat:quote:

Originally posted by Annanias HUNT

Tror merer på det er en varulv[Big Grin][Big Grin][Big Grin]


Eller måske en and [Image: 29.gif]...



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#39
quote:Originally posted by Annanias HUNT

Tror merer på det er en varulv

Eller måske en and ...


eller en travhest

http://nordjyske.dk/artikel/10/5/26/3784...20stranden

I didn't come this far to miss!
I didn't come this far to miss!
Svar
#40
@ ran
Hvorfor skulle en jæger vare bedre i stand til at identificere en ulv end alle andre, naar det drejer sig om et dyr der alligevel ikke findes i Danmark. Bør danske jægere kende alverdens fauna?
Hogmeister
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)