Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
30.06
#1
Vil lige høre om der er nogle som kan hjælpe?

Jeg er den lykkelige ejer af en Remington model 700 i cal.30.06

Har engang hørt om en som ladede med en 110 grain kugle til både træning og som en jagt ammo, den skulle efter sigende få en fantastisk flad kuglebane og en knapt så kraftig rekyl,jeg lider på ingen måde af rekylskræk men ved trænings skydning begynder det at bline lidt generende og min 700 vejer ikke ret meget men har alligevel en fornuftig bagudrettet rekyl den slår ikke kindbenet og trækker ikke særligt meget op!

Er der nogle her i dette forum som ved noget om den omtalte kugle og som har evnerne til at lave en kanon god ammo til mig?

M.v.h Allan Hansen
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#2
Der findes nogle forskellige kugler i kaliber .30 som vejer 110 grains eks. Hornady 110 grainsSP, Speer 110 grains SP m. fl. Jeg er ikke i tvil om at der kan opnås en flad kuglebane i 30-06 med en sådan kugle. Som jagtkugle til større vildt end krager og ræv, kunne man frygte at kuglen vil ekspandere meget voldsomt med stor kødødelæggelse som følge eller måske splintres uden den store dybdevirkning, da disse lette kugler oprindelingt er tiltænkt til de lavere hastigheder som opnås i en 30M1 eller 30-30.

mvh Steen
Svar
#3
Hej fhansen,

jeg ville prøve at se om Noslers 125 grains ballistic tip skyder godt i din kanon.
Ja, den er lidt dyrere men skyder normalt forbandet godt.
Alternativt en af de lidt billigere amerikanske "blyspidser".

Hvis du vil skyde lidt større vildt så prøv den i 9,7g.

Jeg laver 9,7g til flere kunder jeg har der skyder med 30-06 og de er glade for den lidt lavere rekyle.

Vil du vide mere så send en PM.

Har, som éen af flere herinde, politiets "velsignelse" til erhvervsmæssig genladning....[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Hej Gammeltoft.

Jeg kunne jo starte med at prøve en fabriksladet patron med en 9,7 grams kugle, senere kunne man vel prøve at justere med mængden/typen af krudt?
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#5
Hej Steen S

Tror du at kød ødelæggelsen vil være så voldsom?
Tænker på 22-250 den har da fart på men ekspandere ikke så vildt igen, har selv tidligere haft en!

Det er muligt du har ret i det hvis man tager kuglen fra en 30.30

Havde bare hørt om en kugle lavet til formålet har desværre bare glemt navnet og fabrikatet!

M.v.h AFH
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#6
Alt er jo som bekendt relativt,
min erfaring med Ballistic Tip er at den ved "pæne" kammerskud laver et pænt job, MEN så snart du begynder at lege med lidt vinklede skud og "bentræffere" så er den nok lidt vel effektiv.

Jeg har egentlig altid hørt så meget skidt om kuglen at jeg til sidst blev nød til at prøve den. Relultatet har til dato været positivt.

Jeg laver også en del moderat ladet ammo i 30-06 med Sierra´s 9,7g SP-BT som er en smule billigere og som normalt skyder lige så godt som Ballistic Tip.
Det har jeg også fået mange positive tilbagemeldinger på.

Du kan sagtens få ladet nogle stykker af hver slags og teste dem.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Det kunne da være sjovt at prøve noget af din ammo!

Hvad bruger du til træningsammo?

M.v.h AFH
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#8
Det er lidt forskelligt.

Til de kanoner jeg bruger til jagt træner jeg også med jagtkuglerne (Partition, A-Frame og H-Mantel),
Ellers bruger jeg de billige amerikanske blyspidser (Sierra, Hornady Speer m.fl)

Jeg træner som udgangspunkt med samme kuglevægt som jeg bruger på jagt.

Det er kun på feltskydning jeg går ned i kuglevægt......[Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by fhansen

Hej Steen S

Tror du at kød ødelæggelsen vil være så voldsom?
Tænker på 22-250 den har da fart på men ekspandere ikke så vildt igen, har selv tidligere haft en!

Det er muligt du har ret i det hvis man tager kuglen fra en 30.30

Havde bare hørt om en kugle lavet til formålet har desværre bare glemt navnet og fabrikatet!

M.v.h AFH



Nu ser folk jo forskelligt på hvor meget kødødelæggelse man vil acceptere. Men ja jeg tror at et 110 grains projektil af de tidligere nævnte typer, vil vise sig uegnede til jagt på råvildt og op. Findes der et projektil i denne vægtklasse som er lavet til den højere hastighed vil det sikkert kunne bruges, men jeg er sikker på at langt størsteparten af 110 grains projektiler i kaliber .30 oprindeligt er lavet til de førnævnte langsommere kalibre.

mvh Steen
Svar
#10
Her er vi så igen ...

Teori og praksis mødes på halvvejen [8D]

Jeg troede også at en 110 grains Hornady spirepoint ville lave ravage i et rådyr, men efter at have prøvet dem på en del dyr, må jeg tilføje, at jeg kun har været ude for et tilfælde med kødødelæggelse.

Det var et skud der tog lidt for højt og som ramte ryggen. Det skal give ballade ...

Jeg startede med en forholdsvis lav hastighed og byggede ladnngen op til der var god præcision.

Da jeg ramte 55 grains N140, var præcisionen super i min kortløbede fuldskæftede Krico 30.06'er.

Senere har jeg ladet den type kugle til et par af mine kammerater i kal. .308 og begge har været tilfedse med kuglernes opførsel.

Jeg prøvede også Sierras rundnæsede, men den kunne ikke styre kuglerne. Efter 3. skud, såede den dem rundt omkring så jeg til sidst ikke ramte skiven.

Det er at sammenligne med en .243Win, både hastighed, skudvirkning og rekyle ...[:p][:p]

Men prøv selv, det er ikke til at generalisere ... [Wink]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#11
Det må prøves, er lige begyndt at skyde med RWS keglespids i 150 grains de skyder faktisk vældig fint i min Remington!

Har også købt Remington spidskappet også i 150 grains som jeg skal prøve her i weekenden.

Er blevet tilbudt en wildcat i 22-243, tror jeg lige bliver nød til at prøve den! Gg!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)