Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lapur og norma
#1
jeg har en browing a bolt (3006)

jeg skyder nomal med lapur 12gm kugle men jeg prøved at købe en norma 9,7 gm kugle. Kan det godt passe at der er mere rekyle i 9,7 gm norma end der er i lapur 12 gm .

Hilsen krogh
Flyttet af Kima
Svar
#2
Har du prøvet og konografere det ?
Hvis hastigheden er MEGET højere på din 9.7 grams kugle kan det godt passe. ellers lyder det lidt mærkeligt. Da den tunge kugle vil giver mere rekyl. Rekylen bestemmes fortransvis af hastighed på kuglen og vægt på kuglen. Såfrem det er samme riffel de afskydes i og det er det eneste der er ændret, vil du kunne se om du har ret med en konograf.

Mvh.
Martin
Svar
#3
jeg har gjort mig ligenende opservationer med nogle norma rådyr en 9,7 grams kugle opgivet til 920m/s mener jeg og en 10,7 grams hornady opgivet til 860m/s. jeg syntes at den 9,7g er ubehagelig iforhold til den anden på 10,7g.
jeg har en ide om det måske kan have noget med selvfølgelig hastigheden på kuglen, men også brændhastigheden på krudtet de er ladet med.
den lette kugle giver et hurtigt spark, hvor den tunge giver et dovent skub.
om der er den store foreskel i rekyl energien på de to ladninger ved jeg ikke men jeg syntes at der er stor foreskel på oplevelsen af dem.

mvh høker
Svar
#4
Rekylen bestemmes af 3 faktorer. 1. Vægten af projektil eller haglladning. 2. Hastighed på projektil eller haglladning og 3. vægten af riffel eller haglgevær.Derudover kan man diskutere hvordan rekylen føles med et ret og mere krumt skæfte, men fysikken er stort set som ovenfor anført. En kraft sender projektiv fremad, en tilsvarende kraft giver rekylen. Aktion = reaktion.

FN
FN
Svar
#5
Tjaa, da E0 = 0.5m*v^2 kan man regne ud, at der altså er mere energi i det lette projektil med den høje hastighed (ca. 4%) i ovenstående eksempel. Hvis man er meget fintfølende kan man måske mærke en lille forskel.

mvh
hjemmeladeren

PS: ved godt dette ikke er hele sandheden om følt rekyl. Der er ikke inddraget diskussionen om moment og impuls (raket) energi, men ovenstående giver dog et let beregneligt fingerpeg til sammenligning af forskellige patroner i samme riffel.
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)