Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad skal jeg så til fuglevilt?
#1
Da jeg er i gang med at etablere en lille remise med nogle vildtafgrøder i midten, vil jeg de næste par år så noget til fuglene. Råvildtet og harerne skal jo helst ikke kunne komme gennem hegnet. Hvad er nemt at så, rimelig vedligeholdelsesfrit og tiltrækker fasaner og agerhøns?
P.s. Det er økologisk.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
Rajgræs...
DLF har en blanding der hedder Morsø II. Der er lidt svingel og lidt hvidkløver i, men ellers hovedsageligt rajgræs, både tidlige og sene sorter. Det er flereårig, og bredsår du i tilstrækkelige mængder(følg vejledning) er det også rimelig konkurencedygtig overfor det meste ukrudt.
Hvis du dropper det økologiske, og giver det lidt at leve af(gødning), bliver resultatet betydeligt bedre. Det siger sig selv.
Svar
#3
Quinoa. Olieholdig plante som kaster rigtig mange frø af sig. Ligner raps en lille smule.
Svar
#4
Hej CHB

Har du afprøvet den blanding i praksis? For mig lyder som en blanding der er mest møntet på hjortevildt?

Morsø II er en frøblanding møntet på afgræsning/slet og ikke vildt.

Jeg ville bruge den her færdig blanding http://www.dlf.dk/upload/vinterdækmix_2008.pdf (obs: link virker ikke da den har problemer med Æ, derfor copy paste det) masser af frø givende arter, rent guf for piphans

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#5
Til Hr. skovfoged
Yep. Men den blanding du foreslår er da helt sikkert også en mulighed. Den er også helt sikkert dyrere og er ikke ligeså god en konkurent til ukrudt(ujensen er økolog).
Min erfaring er, at alt hvad vi gør for vildtet skal være simpelt - så virker det. Dermed ment, at selvom man bruger en advanceret vildtblanding, er det ikke lig med succes(meget vildt)! Hovedsagen er at få afgrøden godt etableret, specielt når man er økolog. Rajgræs vil i de fleste tilfælde være lette at etablere, hvorimod de forskellige frøarter i en blanding sjældent har samme optimale jordtemperatur ved såning og sådybte.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by CHB

Til Hr. skovfoged
Yep. Men den blanding du foreslår er da helt sikkert også en mulighed. Den er også helt sikkert dyrere og er ikke ligeså god en konkurent til ukrudt(ujensen er økolog).


Nu behøves vildtager ikke være ren for ukrudt. Hurtigt indvandre ukrudt, har ofte en meget stor frøsætning hvilket er guf for hønsefugle. Men ja der findes en balance, der er en grund til man laver en vildtager så den skal ikke kvæles i ukrudt.

Citat:quote:

Rajgræs vil i de fleste tilfælde være lette at etablere, hvorimod de forskellige frøarter i en blanding sjældent har samme optimale jordtemperatur ved såning og sådybte.



Nu handler det jo også om hvornår man sår sin vildt afgrøde. Vildtblanding skal sås når jord temperaturen er høj nok. Ellers risikere man der går for lang tid før den kommer op og så bliver den udkonkurreret af ukrudt.

Men jeg rummer ikke samme begejstring for Rajgræs til fuglevildt som du gør.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#7
ren solsikke ikke noget med at blande . kender ikke noget der er modstands dygtig over for ukrut .
og det er godt til fuglene og så er det jo så flot at se på

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#8
Til fogeden
Du har helt sikkert fat i den lange ende der. Enig!
Svar
#9
Det ser meget fornuftigt ud med det der Vinterdækmix –til markvildt, det tror jeg at jeg prøver. Evt. kombineret med nogle meter majs og nogle meter solsikke.
Takker.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)