Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Plombering. Pumpgun
#1
Hej.

Jeg har erhvervet mig en pumpgun af en privat person i dag.

Han havde desværre ikke plomeringen, men der kunne kun sidde 3 patroner i, i stedet for de 5 når der ikke er plombering i.

Har jeg ikke pligt til at gøre den lovlig, altså så den maximum kan indeholde 2 patroner? - hvordan gøres dette lettest? Er der nogen der har en plombering il at ligge til Maverick 88? Eller er der nogle der kan lave en?

Jeg er ikke så god med mine hænder, at jeg kan lave en sådan en.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#2
Din pump gun er skam lovlig nok. Du må gerne have den stående i den tilstand lige så længe du vil, men du må bare ikke tage den med på jagt.

Jeg har selv en 5 skuds halvautomat stående jeg arvede fra min far. Jeg bruger den ikke, men har den bare stående af ren veneration. Måske plomberer jeg den til tre skud en gang, så kan jeg bruge den i Sverige. Eller også lader jeg den bare stå, den spiser jo ikke brød [Smile].

Du nævner en plombe til den. Hvis det er sådan en løs blomsterpind type du tænker på, hjælper det ikke rigtig på lovligheden til jagtbrug. Blomsterpinden kan nemt fjernes igen, så den opfylder ikke kravet om at være en " permanent anordning".

Derimod kan man med en nedstryger lave et par snit det rigtige sted på magasinrøret, og så banke røret lidt ind foran snittene. Derved stopper du patronfremførerens vandring fremad ved en permanent anordning. Bliver det gjort rigtigt kan magasinet herefter kun indeholde én patron, og sammen med den der kan være i kammeret, gør det geværet lovligt til jagtbrug.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Jeg har tjekket op på det og det er bare sådan en blomsterpind med to runde ringe på som sidder i den.
Kan en bøssemager gøre den lovlig??

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#4
... Vil nemlig gerne bruge den på jagt da der ikke er meget sjov i bare at kigge på den [Wink]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#5
Inden du straffer den stakkels Maverik med en nedstryger, så prøv lige at kikke på http://www.strandoghavjagt.dk Mener altså, at jeg engang så nogle billeder af en plombert Maverik på deres side. Det var udført som loven forskriver, altså en permanent plumbering, som kræver værktøj, for at fjerne. Håber det kan hjælpe[Smile]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#6
Citat:quote:

Kan en bøssemager gøre den lovlig??

Ork ja, nemt. Det må ikke koste mange jydedollars.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Hvis jeg ikke husker helt galt så skal der bruges værktøj for at komme ind til blomsterpinden i en maverick 88. Og hvis det er tilfældet er det bare at skille den ad og lave en længere blomsterpind så du kun kan have 1 patron i magasinet. Når du har gjort det spænder du bare skidtet så hårdt at du ikke kan pille magasinrøret af uden værktøj. Så vidt jeg ved nævner loven ikke noget om at du ikke må plombere med en blomsterpind, kun at plomben ikke må kunne fjernes uden værktøj.

Mvh
Jonas
Svar
#8
Maverik 88, har kun skruen som holder løbet fast til magasinrøret. Så hvis du tager løbet af, så kan blomster pinden, rystes ud[Sad]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#9
Den kom skeder ubenovet desværre tages ud med hænderne, så det er et no-go.
Må bare lige kontakte Hatting [Wink]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#10
Er du sikker på den kan rystes ud når de to O-ringe sidder på pinden? Det er en del år siden jeg havde min, men jeg mener altså ikke den kunne rystes ud hvis O-ringene sad på pinden. Men det kan selvfølgelig være jeg husker forkert?

Mvh
Jonas
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Inden du straffer den stakkels Maverik med en nedstryger, så prøv lige at kikke på http://www.strandoghavjagt.dk Mener altså, at jeg engang så nogle billeder af en plombert Maverik på deres side. Det var udført som loven forskriver, altså en permanent plumbering, som kræver værktøj, for at fjerne. Håber det kan hjælpe[Smile]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]


Det link vil jeg meget gerne have. Har selv ledt uden held, desværre..
Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by J_Bille

Er du sikker på den kan rystes ud når de to O-ringe sidder på pinden? Det er en del år siden jeg havde min, men jeg mener altså ikke den kunne rystes ud hvis O-ringene sad på pinden. Men det kan selvfølgelig være jeg husker forkert?

Mvh
Jonas



Det første jeg gjorde da jeg kom hjemmvae at søge på youtube efter en manual ìg derefter tog jeg plomben ud.
Det er utrolig nemt, og ja det er bare en blomsterpind med to o-ringe på. Men den kommer nemt ud.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#13
Okay. Jeg mener bare at jeg skulle pille hele magasinrøret af for at få pinden ud, og der skulle bruges en rørtang for at få magasinet af. Altså skulle der bruges værktøj til at fjerne plomben.

Mvh
Jonas
Svar
#14
Nix.
Du drejer skruen af, tager løbet af, vender det resterende på hovedet og ryster. Og så kommer der 2 cm blomsterpind til syne, den tager du fat i og lister den ud, uden O-ringene ryger af pinden.

Så kan der være 5 patroner i magasinet.

Utrolig nemt.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#15
Ja så holder det ikke bare at spænde røret med en tang. Men hvad så med at skrue magasinrøret af, smide en pind i som IKKE kan komme ud igennem hullet, og så spænde skidtet sammen igen så der skal bruges værktøj for at fjerne den? Under alle omstændigheder ville jeg aldrig save i magasinrøret.

Mvh
Jonas
Svar
#16
Har selv lige ledt efter linket, kan desværre ikke finde det.[Sad]
Det er også lang tid siden, at jeg så det.

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by J_Bille

Ja så holder det ikke bare at spænde røret med en tang. Men hvad så med at skrue magasinrøret af, smide en pind i som IKKE kan komme ud igennem hullet, og så spænde skidtet sammen igen så der skal bruges værktøj for at fjerne den? Under alle omstændigheder ville jeg aldrig save i magasinrøret.

Mvh
Jonas



Jeg skal sørme heller ikke igang med noget..
Regner med ar en bæssensger kan klare det for mig. Og helst uden at ødelægge ge æret [Wink]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#18
Husk at spørge hvordan de vil lave det hvis du får en bøssemager til at gøre det. Bare så du er sikker på at de ikke saver og borer i det og laver et eller andet som ikke kan fjernes igen. Jeg ville nu stadig bare smide en tykkere og længere pind i. Det er meget simpelt at skrue magasinrøret af.

Mvh
Jonas
Svar
#19
Må lige se på det i morgen.
Men har også tænkt mig og spørge bøssensgeren hvad der skal ske med mit gevær før jeg afleverer det.
Det er jo ikke sikkert jeg kan finde ud af det.
Det er første gang jeg roder med en pumpgun, men hold kæft hvor er de lækre. Elsker at de er så anderledes end hvad man er vant til..

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#20
Du må have knæk og bræk med det. Men magasinrøret piller du af ved at skrue det af med en rørtang, men husk lige at lægge noget imellem røret og tangen så du ikke laver mærker i det lige som jeg gjorde [:I]

Mvh
Jonas
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)