Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rensningen af riffelpibe
#1
Hej! Jeg er den lykkelige ejer af en husqvarna riffel kaliber 9,3x57.Jeg har det problem den sætter skudene inden for en underkop på 100 m. Jeg vil mene, det kunne bleve lidt bedre.Problemet mener, jeg er den tidligere ejeres manglende rensning af løbet. Jeg har først prøvet med Forest Bore Cleaning Foam.Kørte filtpropper igennem indtil de var rene. Der var dog som om der stadig var noget i løbet. Fik det råd at jeg kunne prøve med Break Free og messingbørste. Efter at have brugt en weekend på det, er der stadig skidt i løbet. Har endelige prøvet med VFG Bore cleaning compound. Jeg har vel kørt omkring 50 filtpropper med VFG Bore cl. compound, og de er stadig kul-sorte.
Der ser ud til at være lang vej endnu. Vil høre om der er nogen i dette forum, som har en mere effektiv måde, jeg kan rense riffelpiben på.

Jagtbonden
Svar
#2
Gold-Medallion - kort og godt [8D] Jeg må dog sige, at jeg ikke er overbevist om, at rensningen vil løse dit problem, men det vil jo vise sig.

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#3
Og regn med de værste aflejringer sidder i kammerenden - så mest polering her.

Gold-Medallion kan købes til en fornuftig pris i Skyttebutikken.

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#4
Hej Jagtbonden

Der har været skervet meget om dette på VTF[Wink] Har du prøvet Search[?][?]

Men den nemmeste og mest gavnlige for at sætte skudene tæt kan være et pibeskift.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#5
Det kan da heller ikke skade at bedde låsen.

Det er jo en standard mauser lås, så hvis du har lidt mod på et gør-det-selv projekt er der masser af anvisninger på nettet. Og der findes sæt til salg med alt hvad du skal bruge.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Jeg ville lige prøve at droppe bronze/messingbørsten en overgang. metalbørsten er blødere end løbsstålet og kan afsætte "stregfarve" i løbet, vil jeg tro. Fordi: jeg troede, at jeg havde svært ved at få en helt ny S&L pibe ren efter den indledende indskydning, metalbørsten blev ved med at kunne løsne skidt troede jeg. Men da jeg droppede metalbørsten så kom der ikke mere "skidt" på propperne. Så jeg mistænker altså metalbørsten har afsat lidt metal i piben efter hver gennemkøring, som jeg har troet har været fra projektilerne.

Mvh Peter
Svar
#7
Jeg renser normalt først mine piber, når jeg konstatere at skudgrupperne begynde at forstørres.
Så gør jeg det at jeg anvender break free og en nylonbørste til at fordele det i hele piben. Jeg lader det trække et godt stykke tid og renser derefter igennem med små patches, som er meget billigere end propper. Jeg bliver ved med at føre patches igennem til de ikke længere bliver sorte. Når det er gjort så er der ikke mere krudtslam i piben. Nu skal den renses for tombak. Det gør jeg ved at sætte en konisk gummeprop i pibemundingen og vende riflen til lodret med kammeret opad. Så hælder jeg kobbersolvent i piben op til og med kammeret og lader den stå i et døgn. Efterfølgende renser jeg piben for solvent med flere patches. Så tager jeg en kobberbørste i kaliberet under den der skal renses ( i mit tilfælde har jeg en 6,5, så jeg bruger en børste beregnet til 6mm ) børsten omvikler jeg med et stykke bomuld som jeg påføre gold medallion og så starter poleringen fra kammerenden. I starten køre jeg kun ca. halvejs ind i piben ca. 50-100 gange, derefter kører jeg hele vejen igennem piben ca. 50-100 gange, på den måde polere man mindst ved pibemundingen og meste ved throaten, hvilket skulle gøre piben en anelse konisk indvendigt.
Alt snasket fra gold Medallion renser jeg ud først med et par patches, derefter hælder jeg en liter kogende vand igennem fra kammerenden og med pibemundingen ud i en håndvask. Det tager det værste sammepressede snask. Med det samme efter at vandet er hældt igennem, skal der en patch gennemvædet med break free igennem piben, så der ikke kommer rust. Når piben er kold trækker jeg piben igennem til den er tør og stiller den i våbenskabet. Mange foretrækker at lade riflen stå i skabet med olie i piben, men mine våben står et tørt og opvarmet sted så de ruster ikke.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#8
http://www.askholm.org/Hvordan%20behandl..._org06.pdf

Prøv lige at læse dette. Det er også en måde at renseløbet på. Jeg har også læst en beskrivelse af Bøssemager NP Nielsen. Hvor han bruger VFG Bore cleaning og en broncebørste omviklet med ståluld. På den måde skulle han have fået mange riflepiber til at skude godt igen.
Svar
#9
Her er lige N.P Nielsens anvisning på at rense en dårlig vedligeholdt riffelpihttp://www.normark.dk/Jagtartikler/PasPaaRiffelpiben.pdfbe.
Svar
#10
Jeg renser hver gang som NP [Wink]
Har købt en lækker rensestok i skyttebutikken og en sådan en her til hvert kaliber + ditto klude - bruger break free.
http://skyttebutik.dk/product.asp?product=582
Passer bl.a rigtigt godt til en 6,5

Så tager man de fleste problemer i opløbet i stedet for at rense når piben har fået rustangreb og eller er fyldt med kobber og andet "godt".

Jeg har også haft en riffel som aldrig kom til at skyde godt den kunne kun 5 cm grupper uanset den blev renset i bund af selveste NP og forsøg med diverse ammu på bedding men alligvel no go... og riflen var ny!!!!
Så derfor kan pibeskifte være en mulighed fir at løse problemet.

http://www.normark.dk/Jagtartikler/PasPa...lpiben.pdf
Citat:quote:

Originally posted by jagtbonden

Her er lige N.P Nielsens anvisning på at rense en dårlig vedligeholdt riffelpihttp://www.normark.dk/Jagtartikler/PasPaaRiffelpiben.pdfbe.



"Livet er for kort til upræcise rifler"
[Image: topp_vinter.gif]
[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#11
Spørger lige her en gang ang rensning af riffelpibe.

Fik lidt sjov info i butik med bøssemager værksted da jeg var inde og købe solvent for leden. Sælger siger jeg skulle passe meget på med at lade det side i længere tid af gangen, max 1 time. Bagefter var jeg over på værkstedet og fik lidt hjælp med en kikkert og da fortalte bøssemager at jeg uden problemer kunne lade det side i, i over en månede uden der ville ske noget.
Hvem har ret? Æder solvent piben hvis det sider for længe eller sker der ikke noget? Dem jeg købte var hilleman gun cleaning foam og milfoam bore cleaning foam

train hard, fight easy
Hard work doesn't guarantee success, but no work guarantees failure..
Svar
#12
Hej Kok,

Solvent (nu kender jeg ikke specifikt dem har købt) virker jo ved at opløse tombak - altså kobber lignede metaller, hvorimod rent jern ikke skulle påvirkes. Nu er det jo bare sådan at en riffelpibe ikke består af rent jern. Den indeholder små mængder andre metaller (bl.a. kobber) og kulstof. Nogle af disse metaller kan opløses af solvent, hvorved du kan risiker at lave en let porrøs overflade i piben hvis du lader det virke for længe. Sådan en overflade vil være lettere modtagelig for skidt efterfølgende og vil være sværere at holde ren. Derfor, bruger jeg selv kun de polerende midler så som Gold Medalion når der med mellemrum (og det er efter flere hundrede skud) skal renses i bund. Hvis din pibe virkelig er sat til, er det hårdt arbejde at få den ren. Det tager timer. Den dagllige rengøring klarer jeg med brozebørste, olie og klude.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#13
Jeg har nogen gange haft borefoam i en pibe i en månedstid inden den blev ren. Ingen skader på stålet.

At der er kobber i stål vil jeg gerne se nogen tal på. De solventer der sælges (minus KG12 og Robla Solo) er så svage at de SKAL virke i laaaaang tid for at resultatet bliver synligt (usynligt)

Så lad du bare din solvent virke natten over.

Personligt tror jeg du fjerner mange gange flere stålmolekyler ved at bruge en abrasivt virkende slibemiddel som Gold Madaillion.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
@M@X

Jeg mindes at have set en spektralanalyse af det løbstål (fra Otterup). Det indeholdt ca. 3,4% andre metaller end jern, herunder 0,2% kobber.

Det er da rgtigt at polering også fjerner lidt af piben, men den kan stadig klare en 6 - 8000 skud før den er slidt ud - selv med jævnlig rensning med Gold Medalion.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

@M@X

Jeg mindes at have set en spektralanalyse af det løbstål (fra Otterup). Det indeholdt ca. 3,4% andre metaller end jern, herunder 0,2% kobber.

Det er da rgtigt at polering også fjerner lidt af piben, men den kan stadig klare en 6 - 8000 skud før den er slidt ud - selv med jævnlig rensning med Gold Medalion.

mvh
hjemmeladeren



Og hvis 0,2% er kobber i alt stål i hele piben, hvor mange kobbermolekyler tror du så er eksponeret i overfladen af den indvendige side af piben ??? Det er vist ikke ret mange.

Kobber i en stållegering ligger ikke frit tilgængeligt i stålet. Der er i mere eller mindre grad bundet til de andre grundstoffer der er i legeringen.

At din pibe klarer 6-8000 skud fortæller.....øhhh intet som helst.

Levetid på piber er afhængig af så mange parametre at der ikke på forhånd kan siges hvor længe den holder.

Jeg nævner i flæng:
Kaliber?
Krudttype?
Ståltype?
Stålkvalitet?
Projektiltype?
Hvornår er en pibe udskudt 10mm 20mm eller 30mm grupper?
Tolerance på piben fra fabrikken?
Skudkadance?
Renseproces-middel?
Renseproces-metode?
osv.osv


--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

De solventer der sælges (minus KG12 og Robla Solo) er så svage at de SKAL virke i laaaaang tid for at resultatet bliver synligt (usynligt)

Så lad du bare din solvent virke natten over.


KG-12 skulle efter de test der har været ikke være aggressiv over for pibe stål eller brunering

Jeg havde præcisionsproblemer med de forskellige kalibre til min R93 mens jeg brugte Forest skum, selv med en kur på 1 døgn + Gold Medallion, så prøvede jeg 5 x 12 timer Forest kur og så var den tilbage igen

Siden da skiftede jeg over på KG-12 og har ikke haft præcisionsproblemer, der får den også en kur på 1 døgn

Jeg har ikke siden da brugt Gold Medallion da jeg syntes det er noget være svineri uden effekt [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#17
Og hvor mange 9,3x57 piber bliver der skudt over 5000 skud gennem?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#18
Citat:quote:

Og hvis 0,2% er kobber i alt stål i hele piben, hvor mange kobbermolekyler tror du så er eksponeret i overfladen af den indvendige side af piben ??? Det er vist ikke ret mange.



øh - cirka 0,2% af overfladen. Hvor mange af de andre ca. 3,2% andre metaller der opløses af solvent skal jeg ikke kunne sige.

hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

Citat:quote:

Og hvis 0,2% er kobber i alt stål i hele piben, hvor mange kobbermolekyler tror du så er eksponeret i overfladen af den indvendige side af piben ??? Det er vist ikke ret mange.



øh - cirka 0,2% af overfladen. Hvor mange af de andre ca. 3,2% andre metaller der opløses af solvent skal jeg ikke kunne sige.

hjemmeladeren



Så nemt tror jeg ikke du slipper om ved. 0,2% er et volumen eller vægtmål. Ikke et areal mål. Størrelsen og massen af de forskellige molekyler gør at du ikke bare kan oversætte volumen/masse til areal.

De resterende legeringsmetaller er overvejende chome og molybdæn. Der er ret stor sikkerhed for at de svage virkemidler ikke angriber disse 2 metaller. Chrome er det vigtigste legeringsmetal i rusthæmmet stål.

Når man bruger et slibemiddel som Gold Medaillion svarer det til at afkorte pibens levetid med mange skud. Hvor mange afhænger af skyttens ihærdighed.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#20
hmm så må jeg spørge på en anden måde, gav den solvent efter bukkejagten, og rensede igennem og gav olie. skiftede for en månede siden kikkert til en leopould vx1 3-9X40 og gik på banen. Hold da op en forandring, egenspredning på 15-17cm med den patron der gav en spredning på 2cm før. har renset den ibund igen med en anden bore foam, da den ene bøssemager(ham der ikke havde monteret kikkerten) sagde at det kunne være på grund af kobber i piben. Ham der havde monteret kikkerten har tjekket den efter og tør ikke give et bud på hvad der er. Riffelen er en mossberg 100 atr beddet i skæftet, piben er fritlagt, aftrækket er justeret, orginal weaver montage, og norma 308 jagtmatch.
*Min tanke går så på nu om der har siddet solvent i piben mens den har stået i skabet sommeren over og om det er derfor den driller? Eller er det bare mig der har glemt hvordan man skyder med en 308? rekylskræk?

train hard, fight easy
Hard work doesn't guarantee success, but no work guarantees failure..
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)