Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Box- eller sidelås?
#1
Hej I muntre svende og andet godtfolk!

Her kommer så et rigtigt godt spørgsmål: Hvad er bedst, box- eller sidelås? I mange år har jeg hældt til boxlåsen, fordi jeg har læst i Arvid Borge Petersens mesterlige bog at boxlåsen kan laves slankere og lettere end sidelåsen, når man laver de to lige stærke. Begge er selvfølgelig gode nok, men sidelåsen er desuden dyrest (dens eneste fordel er dens smukkere udseende og højere prestigeværdi). Nu har jeg imidlertid set i nyeste nr. af Jaktjournalen at det er sidelåsen der kan laves meget slankere og lettere end bokslåsen! Hvad er egentlig sandheden?

Alle begavede indlæg vil som sædvanlig blive påskønnet!

Umimmak Torulleq

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#2
I min verden er det hverken boxlås eller side lås der er det bedste eller fineste, men en Triggerplate Round action fra John Dickson
i edinburg.
Søg på google efter John Dikcson round action fx Jeg syntes det er det fineste/ bedste s/s gævær der til dato er lavet. også kan man snakke om lette våben. oftest under 6 pund for en cal 12
Svar
#3
Du må vel lige definere hvad du mener med bedste. men vi kan vel slå fast med det samme at i de flestes øjne er sidelåsen kønnere fordi den gir mulighed for smukke dekorationer/graveringer men er det dårligt(billigt) udførte graveringer ser jeg hellere at pengene blev brugt på bedre kvalitet våben uden graveringer.Men desværre har den også et svagere skæfte pga. at så meget træ skal fjernes til indlægningen af låsene. Så i mine øjne hellere en veludført boxlås end en dårligt udført sidelås.
Og med hensyn til vægt kan jeg nævne at jeg har en kaliber 12 boxlås o/u som vejer 3000g så det kan lade sig gøre at holde vægten nede.
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#4
ved jeg godt. har en selv en charles lanchaster 12/20
vægt 2700gram mærker slet ik man har den i hænderne.
men jo sidelocks ser supert ud hvis de er graverede fint, men det er de engelske altid. Tyske og spanske kan se noget broget ud...mere jernskære agtigt og grov i det. Mens de andre er i fin streg.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)