Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kaliber til elg og Gris....?
#1
er godt klar over at dette er et smags spørgsmål, men mit spørgsmål lyder som følgende...

Jeg ønsker mig en kaliber der med god samvigtighed kan nedlægge en elg med en høj anslagsenergi. Og evt kan få en "stor" gris til at blive hvor den burde... Smile

Jeg skyder i forvejen 270, hvilke altid har gjort sit arbejde godt, men har efterhånden fået blod på tanden hvad angår de lidt større kalibere, og ønsker nu derfor at erhverve mig noget nyt...

Spørgsmålet er bare hvilken....?

Jeg ønsker selvfølgelig så lav og behagelig recyl som muligt.
en faktor der også er værd at tage med, er kuglevalg, pris, samt en god ballistik....

Her er lidt jeg har tænkt over...?
300 Win Mag
338 Win Mag
8x68S
9,3x62

Rune L. Jørgensen
Rune L. Jørgensen
Svar
#2
[Big Grin] 300 WinMag [Big Grin]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Bushman

[Big Grin] 300 WinMag [Big Grin]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.



Det var dog en saglig argumentation....!

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Citat:quote:

Originally posted by Bushman

[Big Grin] 300 WinMag [Big Grin]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.



Det var dog en saglig argumentation....!

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?



[xx(][xx(][xx(] Surt opstød [Wink]

Jeg giver et kort og klart svar på et spørgsmål - vel ingen grund til at skrive en hel roman [?]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#5
I forbindelse med elg og grissejagt skyder man sjældent på lange hold, og jeg ville derfor vælge 9,3x62 af dem du nævner. Men en 308win eller en 30-06 kan også klarer jobbet. Skal du jage elg aller længst mod nord kunne en .300wm eller en af de andre komme på tale da skudafstandene qua det mere åbne landskab kan blive længere her, men der er også længere imellem elgene.

.300WM er ikke noget dårligt valg, den klarer jo alt, men sidder man på en foderplads og skal skyde på 25-40 meters hold stiller den ret extreme krav til valget af projektiler på grund af den meget høje hastighed. Jeg bruger selv T-TSX som foder til min .300WM, fordi det projektil er god til at klare sådanne belastninger.

Du kan gå ind på min blog i seneste indlæg, og kigge hvis du skulle være nervøs mht. præcisionen for bobberprojektilerne. http://web.me.com/mikkelkroeyer/Helle_og.../Blog.html
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Brug den fine kaliber du har, også bare foder den med nogle Barnes Mrx 150 grains. Det har jeg gjort til elg..[Big Grin]
Men det er sku altid fedt med en lidt større kanon i skabet, så hvis jeg skulle vælge en kaliber, af dem nu overvejer, over 270 winneren, så blev det 338 win mag. Fik selv samme ide sidste år, med en større kaliber end min 270 ere. Jeg valgte dog en helt/næsten udgået kaliber, nemlig 8 MM Remington Magnum. Den skal testes på svin til April, hvis der altså kommer nogen forbi vakkojen[Smile]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#7
9,3x57 !

Den giver dig alt det du har brug for til gris og elg der står nærmere end 200 meter.En behagelig rekyle og en tung langsom kugle der maser sig igennem alt hvad grise og elge har af knogler. Den kan også bruges på de korte afstande, der er 100 gange mere almindelige end de lange hold vi alle gerne vil være udstyret til.

Skal du skyde på afstande i 200+ meter området bruger du bare din 270´er, den giver dig det samme vildt som en 300 Win Mag derude.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Jeg har fået en 9.3x62 pibe til min S&L Victory til svenske grise bl.a. Igår faktisk [Big Grin]

Mine grunde for at vælge 9.2x62:
Det er en udbredt kaliber, der hvor jeg umiddelbart kommer, med et pænt udvalg af projektiltyper, og købeammo koster heller ikke spidsen af en jetjager. 9.3x62 roses til skyerne hvis du prøver google. Eller her: http://jagtjyden.dk/?p=25

Den nye pibe får forhåbentlig sin ilddåb i marts i Sverige[Smile] Den skyder ihvertfald godt [8D]

Mange hilsner
Peter
Svar
#9
9,3*62 til årsgrise i marts, lyder godt[Big Grin]

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#10
Har lige investeret i en Mauser M03 med 9,3x62 pibe, som allround riffel. Mine skudhold kommer nok aldrig over 150 meter, så jeg kan ikke forestille mig nogensinde at støde på noget den ikke kan klare. (Det har self ikke afholdt mig fra at investere tungt i vekselpiber både større og mindre, men realistisk set, så kommer 9,3'eren nok til at side på 95% af tiden på jagt.)

Fordelene er kraft nok til alt vildt som jeg nogensinde kommer til at nedlægge, tilpas rekyl til at jeg kan træne 30-40 skud ad gangen uden at blive slået til lirekassemand og tilgang til ammo alle andre steder end i staterne. Ulemper kan jeg kun komme i tanke om kuglebane, men på de afstande jeg jager, er det ikke relevant. Derfor var jeg ikke i tvivl om valget.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#11
300 win mag[^][^][^]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
9,3x62 også her. Skudt gris,råvildt,dåvildt og kronvildt med den. Det virker, MEN det samme kan Din 270............

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#13
Hej Rune

Det kunne være interessant at vide, om det var til en riffel med vekselsystem eller det er en ny riffel til skabet.

Da du har overvejet økonomien vedr. ammu osv. kan der også ligge en besparelse ved at vælge et kaliber der arbejder med samme bundstykke/bundstykkehoved. Tilmed er en std. kaliber væsentligt billigere i anskaffelse ved en vekselpibe.

Ved en evt. ny riffel, er prisdifferencen ikke helt så stor[:I].
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#14
Hver gang 9.3x62 nævnes er det næsten altid med forbehold for skud på lange afstande. Det er i den grad en misforståelse at denne kaliber er en kartoffelkaster. Det er den måske set i forhold til en 300Winnie der er pimpet op med en 150 grains kugle... Men kig nu på ballistikken med feks en 250gr Accubond (BC på .494). Skyder du den afsted med 750-60 m/s, så tror jeg ikke der er meget mere kartoffelkaster over den end der over en 6,5x55...Nogen kan endda presse den op på 800 m/s og nu ligner ydelsen pludselig en 338WM stort set ud til 300 meter (så vidt jeg husker) Derefter tager 338eren over pga bedre BC... Prøv evt. at sammenligne de tre kalibre med de tungeste kugler de hver især kan bære - man bliver overrasket...de er stort set identiske!

Eneste problem, der kan være ved 9.3x62 og lange skud er rekylen. Det er nok den faktor der er den største indflydelse på, om vi kan ramme på lange hold. Om kuglen falder 25 eller 35 cm på 300 meter er inderligt ligegyldigt - uanset kaliber skal man kende ballistikken!

Så kan du håndtere en 9,3x62 så slår den nok bedre ihjel på 300 meter i forhold til en 270W...der bliver i hvertfald leveret mere energi derude!

At 9.3x62 oveni købet er fænomenal på de korte afstande er jo bare et stort plus - for det er - som det rigtigt nok bliver påpeget ovenfor - der langt de fleste skud bliver leveret!

Så jeg ville gå efter 9,3'eren [Big Grin]
Svar
#15
HØRT....[8D]
Kode:
Så jeg ville gå efter 9,3'eren

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by RLJ

er godt klar over at dette er et smags spørgsmål, men mit spørgsmål lyder som følgende...

Jeg ønsker mig en kaliber der med god samvigtighed kan nedlægge en elg med en høj anslagsenergi. Og evt kan få en "stor" gris til at blive hvor den burde... Smile



En større kaliber er ikke nogen garanti for at noget bliver på stedet ...

Det du kan få den til at blive, det er død og det kan din 270'er også [8D]

For død kan ikke gradbøjes, selvom Shubidua mener det om Hvalborg [8D]

Mht. til ballistik, så ved jeg at TFR har været på bjørne (2stk.), sneged, coyote og muledeerjagt med en 9,3x62, hvor holdene næsten alle var tæt på de 300 meter [:I]

Og der blev kun brugt én patron pr. stk. vildt [^]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#17
har også tænkt kombi af lidt mellem tung/hurtigt til noget afstand + noget mere tungt til typisk kortere hold - men stadig duelig lidt ud efter også. Har selv taget 8x68S + nu 375 Ruger (meget vejr robust hogue skæfte.. kort pipe til at straske igennem med + nok 'umpf' til det meste, men stadig til at styre).

hvis købe ammo er vigtig så er 9,3x62 fint i Europa..men hvis du genlader kunne du fx også gå efter en 375 Ruger Alaskan som supplement til din 270. Så ville du have en rigtig 'skidtvejrs' riffel in 'tunge ende' + lovlig til en evt safari tur på større 'bæster'.

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#18
[quote][i]Originally posted by Jamo

Eneste problem, der kan være ved 9.3x62 og lange skud er rekylen. Det er nok den faktor der er den største indflydelse på, om vi kan ramme på lange hold. Om kuglen falder 25 eller 35 cm på 300 meter er inderligt ligegyldigt - uanset kaliber skal man kende ballistikken!

@Jamo

Her er jeg overvejende enig, Men jo mere flad en kuglebane et givent kaliber har, jo større margen har man i sin afstansbedømmelse.[Wink]

Men i disse moderne tider, har de fleste jo en afstandsmåler, eller også har deres Guide en.

Men enig: kend dit kaliber![^]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#19
Ja jo...men hvis man vil skyde på lange afstande og forlade sig på den margin en fladskyder giver så vil jeg mene at man tager nogle chancer som ikke hører hjemme under jagt. Hvis vi skal ud på de afstande som vi taler om her er en afstandsmåler et must eller også har man nogle præcise referancepunkter. Nu taler vi jo skud ud til 300+ meter, og her er det ligegyldigt om du skyder med 270, 300WM eller 9,3x62 - du er nødt til at kompensere for droppet ved at klikke eller holde over...alle de nævnte kalibre kan lades og indskydes så der kan holdes ligepå ud til 200 meter - nogen kan så strække den til 250 meter...men så har vi også balladen. Snakken om flad kuglebane bliver så teoretisk og er i jagtlig henseende så inderligt ligegyldig (set fra min side).

J.
Svar
#20
Jeg er ikke helt enig i det med at en større /tungere kaliber ikke slår bedre ihjel...

Jeg har efterhånden kunnet studere forskellen på .308 og 376steyr (svarer energimæssigt til en lidt hård 9,3x62) på adskillige svin...

Alle ramt med pæne skud i "maskinrummet" alle grise der blev ramt af .376'eren tog ikke et skridt yderligere...de dejsede om på siden og lå højst og sprællede lidt, selv 90kg's keilere[8D]
(Hornady eller Barnes TSX 270 grains)
Virkningen var stort set den samme som en Blaser i 300Wm....[:I][8D]

.308W med 180 grains kugler... tja... de døde allesammen, men de var tydeligt længere om det, med en del roden rundt og øffen eller kort flugt...

Elg har jeg ingen erfaring med.. endnu...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)