Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Magasin Mauser M03
#1
Jeg har lige hentet min spritnye Mauser M03 i kal. 308w[:p][Big Grin]

Jeg har dog også hørt fra en lille fugl, at man med fordel kan bruge det "store" magasin (længde 30.06 9,3x62 osv.)også til kal. 308w.

Selvfølgelig skal der repeteres helt i bund, men er der nogle der har praktiske erfaringer med det?

Det ville jo spare mig for et ekstra magasin ved et senere køb af større kaliber - og der ved måske fremskynde "opsparringen"[Wink].

Jeg har muligheden for at bytte til et stort maasin, inden jeg tager riflen ud og indskyder den i weekenden.

Lad mig høre godt, som skidt????
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#2
Det stemmer.
Jeg fik osse min 308ér med det store magasin. Og det virker perfekt. Man kan dog godt lade magasinet så tilpas tilfældigt at den laver "fodrefejl" men det er svært. Desuden har du jo ikke tabt noget ved at købe det store med det samme da du jo alligevel har tænkt dig at købe det i fremtiden.

PS - glæd dig til at komme på banen med den. Det er en fantastisk skyder!!

[center][Image: ajbutton.gif]
Fattigdom - det er en sindstilstand
[Image: logo01_old.jpg][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#3
Hej..tillykke med kanonen

Jeg har også forsøgt mig med det "store magasin" til 308w,syntes ikke det virkede særlig godt,oplevede flere gange at patronerne ville kravle frem i magasinet og nærmest vælte hvilket gjorde repetering umuligt..

Min fjendes fjende,er min ven....

[Image: logo.gif]
Min fjendes fjende,er min ven....

Svar
#4
Efter nærmere overvejelser, så er konklusionen at jeg beholder det 308 W magasin.

Jeg gider ikke risikere at have problemer under en feltskydning, eller værre: i en jagtsitiuation. Jeg ved heller ikke hvornår jeg køber et ekstra løb - en Kal. 308 klarer vel det meste som jeg kommer ud for. Den kan jo altid lades med Nosler PT, eller hvad GT[Big Grin][Big Grin]??

Jeg monterede kikkerten i forgårs, og flyttede lidt skæfteværk([Smile]) igår. I dag havde jeg så en halv time til overs - jeg stillede en skive op herhjemme og skød.

Efter en vurdering i sigtekikkerten af første skud, fik den 26 klik op. Herefter 2 skud. Efter nærmere studie på klods hold (min sigtekikkert har "kun" 6x forstørrelse, fik den yderlige 2 klik.

Herefter skød jeg 4 skud - så må en nærmere test foretages en dag på en godkendt bane[Wink].

Men umiddelbart virker det til,at der fin mulighed for at opnå tilfredsstillende skudgrupper[:p].

Efter alt sandsynlighed ( og med det held der nu skal til), så bliver det første stykke vildt riflen kommer til at skyde, en Tahr eller Gemse i midten af April[8D][^].

Nu venter der bare yderlige behagelig træning, og ladning af noget brugbart jagtammunition.

[Image: IMGP1672.jpg]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#5
Ser jo fint ud!!!

Min fjendes fjende,er min ven....

[Image: logo.gif]
Min fjendes fjende,er min ven....

Svar
#6
Ja da især med 6X
H
Hogmeister
Svar
#7
Sigte-midlet er ikke det mest perfekte til små grupper. Det er en Swarovski med 1,5-6x42 med cirkle dot. Dotten fylder 4,5cm på 100m afstand. Jeg har lavet en skive hvor prikken er 3,5cm i diameter og i kraftig kontrast. Når kikkerten er uden lys, er dotten "gennemsigtig" og jeg kan dermed bruge den som en slags ringsigte.[Wink]

Nu vil jeg så have lavet nogle skiver med hhv. 7,0 og 10,5cm i prik, til skydning på 200 og 300m. Jeg skal lige finde ud af hvor meget en given kugle vil falde på disse afstande, så jeg kan lære kaliberet og kuglen (jagtammu) at kende til skud på disse afstande[B)].
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#8
Jeg var i går nede hos Korsholm/Guntex - jeg havde problemer med at magasinet ville falde ud hvis jeg repeterede hårdt. Ligeledes kunne der også føles en smule modstand når jeg løftede bundstykket[xx(]

Deres Bøssemager (finmekaniker med våben som speciale[?][Big Grin]), kiggede på problemet, og kunne ikke finde en årsag.

Enden blev, at han hentede et nyt magasin på lageret. Nu er der ikke længere problemer[8D]. God service, men stadig småirreterende at skulle have problemer med et fabriksnyt våben.

Håber ikke på problemer fremover - har i andre oplevet problemer med en M03[?]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#9
[xx(][xx(]

Var ude at skyde i går....

Stadig problemer med magasinet. Det er som om bundstykket nogle gange klemmer sig hen over den patron, som den egentlig skulle føre i kammeret. Der er ingen problemer ved den sidste patron i magasinet.

Hmm - prøver at snakke med Guntex igen i morgen.
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#10
Hej.
Køb nu mit 30-06 løb[Big Grin], så har du ikke alle de problemer med det magasin.
Hvis du er bange for rekylen så kan de jo lades ned til en 308W.
Jeg har sat en rekylbremser i mit skæfte pga. jeg bruger den med 7mm RemMag og 375H&H og der virker det fint, selvom det er en tung riffel.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#11
Så vil jeg hellere eje dit 375ér løb[:p].

En eller anden dag, "skambyder" jeg dig nok[Big Grin]

Nej, lige nu står der ny kikkert, når jeg kigger på min "behovsanalyse" (fedt citat iøvrigt).
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#12
Efter de første problemer med mit magasin, til Mauser M03 kal. 308w, med at det ville falde ud ved hård repetering, blev løst (ved at få et nyt magasin), opstod der et nyt:

Problemer med fødningen fra magasinet.

Da jeg trådte ind af døren i værkstedet hos Korsholm/Guntex, sagde finmekanikeren: jeg har fundet ud af hvad der var galt med det første magasin.

Det var blevet klemt/trykket/fået et slag?? åbenbart på et sårbart sted! Han troede det havde forladt fabrikken sådan[xx(]

Stedet det var klemt fremgår af nedenstående billede.

[Image: IMGP1691-1.jpg]

Men det nye problem med fødningen, kunne han ikke umiddelbart finde en årsag til.

Efter at have prøveskudt den i kælderen med 5-6 forskellige slags ammunition, skete det også for ham.

Konklusion: ved meget spidse projektiler (i dette tilfælde Lapua FMJ 123 gr.) ryger patronen frem i magasinet under rekyl. For ikke at beskadige spidsen af projektilet har Mauser indbygget en gummiklods i fronten af magasinet. Umiddelbart en fin tanke, problemet er bare at spidsen af projektilet "hænger" fast i gummiet, og bliver ikke trykket ordentligt op af magasinfjederen[xx(].

Jeg har prøvet at skille magasinet fra hinanden herhjemme, ved at pille 6 små splitte ud af fronten på magasinet. Herved kan man pille forenden af - hvori gummiklodsen er monteret.

[Image: IMGP1692-1.jpg]

[Image: IMGP1697.jpg]

Det skal siges at der ikke har været problemer med andre ammunitions-typer end Lapua FMJ 123 gr.

Nu overvejer jeg om jeg skal smøre gummiet, så det bliver mere glat. alternativt, kan jeg fremstille en klods magen til, men i et mere hårdt materiale - tror ikke rekylen fra en 308w skader spidsen på ammunitionen nævneværdigt.

Jeg kunne også lave et stykke hårdt plast, som kunne skubbes ned i fronten af magasinet når jeg er på skydebanen. Det er lidt en fusker løsning, men dog bedre end et fødningsproblem.
(alternativt kunne jeg bruge en trænings ammu, som er knapt så spids)

Men sgu da irreterende at L..... ikke bare virker
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#13
Hmm,du siger at der sidder en gummiklods i dit magasin har just haft mit i hånden,der sidder et stykke hård plastic eller lign.har aldrig oplevet problemer med mit magasin.

Min fjendes fjende,er min ven....

[Image: logo.gif]
Min fjendes fjende,er min ven....

Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by andersen

Hmm,du siger at der sidder en gummiklods i dit magasin har just haft mit i hånden,der sidder et stykke hård plastic eller lign.har aldrig oplevet problemer med mit magasin.

Min fjendes fjende,er min ven....

[Image: logo.gif]



Jeps - det er "klodsen" der står til højre på det nederste billede i mit sidste indlæg. Det er hårdt gummi - men ikke plastic.

Mon det er noget nyt på deres magasiner?
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)