Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rengøring af moskus hoved
#1
Efter at have læst diverse indlæg om dette emne er jeg desværre nød til at få nogle gode råd..
Jeg er en ven i dk som gerne vil have et moskus kranium stående og derfor har jeg samlet et op under en tur i fjeldet (bor i Grønland).
Det har ligget ude i naturen ca 2 år så det var begrænset hvad der var af hud og hår tilbage, men indeni er der rigtigt mange pupper fra spyfluer og andet godt.. Jeg har haft kraniet liggende i salthav og biotek i 2 dage hvilket også har løsnet de fleste pupper, så nu er det jeg lige vil give det en tur brintoverilte (3%) da der er lidt farveforskel der hvor hud og hår har dækket.. Men hvordan pokker får jeg de sidste pupper ud inde fra kraniet, har læst hornene ikke må være neddyppet i brintoverilten og det gør det lidt svært når kraniet fylder lidt - kan lige ligge et børnebadekar, så er begyndt med en pensel men ser ikke som om brintoverilter "æder" de pupper der sidder tilbage inden i.. Neddypning vil være nemmeste løsning men det er ikke muligt når hornene ikke må (efter hvad jeg har læst mig til) neddyppet også..

Så er er nogle der kan hjælpe mig med et tricks eller 2..?
Svar
#2
gammelt tøj og en højtryksrenser[Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Stor gryde kogende vand - og derefter en ''model Strom''[B)]

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#4
Med 54 cm fra horn spids til hornspids er det med at koge ikke en mulighed, jeg har selv overvejet at lave en pose der kunne pakkes rundt om kraniet så hornene ikke bliver udsat for brintoverilte.. Men det giver det problem at jeg ikke kan følge med i processen, er lidt bange for at bindevævet i kraniet skal få de enkelt "plader" til at slippe.. kan se de 2 dage i saltvand og Biotex har løsnet dem lidt og det vil være trist at ende med et puslespille i en stor pose sammen med en brintoverilte opløsning..[Sad]
Svar
#5
Jeg har af og til bleget ved at lægge vat på og gennembløde det med brintoverilte. Det er lidt bøvlet, men det kan lade sig gøre. En plasticpose rundt om holder på fugten, for når du kun har 3% opløsning skal det sidde i flere dage.

Alt det skrammel der er inde i kraniet ville jeg gerne have kogt, så hvis du kan finde en zinkbalje og et gasblus kan du godt koge alligevel. Eller en gammel gruekedel. Eller....eller... bare brug fantasien.

Måske kan du komme et stykke af vejen ved at bruge el-kedlen, og så indhælde kogende vand de steder du kan komme til. Gentages så tit du gider.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Jeg har hældt større mængder af kogende vand og det har som skrevet ligget ude i kangerlussuaq /sdr strømfjord i 2 år så der er ikke flere bløddele tilbage i kraniet.. Spørgsmålet er hvordan jeg kommer af med de pupper som er tilbage inden i kraniet..? Er der nogen som har prøvet at bruge løsningen med en plastikpose rundt om kraniet og så fyldet posen op med brintoverilte opløsningen ?
Svar
#7
Da jeg var barn i Grønland, brugte man den simple metode at lægge et helt rensdyrhoved i havet. Det skulle selvfølgelig sikres på en eller anden måde så det blev hvor det var.
Ideen var så, at tanglopper mv. ville fjerne alt kød, incl. evt bast på geviret. Jeg er ret sikker på, at det ikke blev præpareret med noget før søsætningen. Samme metode må kunne bruges med moskus.

Hvorfor kan livets problemer ikke ramme en, når man er 17 og ved ALT
Hvorfor kan livets problemer ikke ramme en, når man er 17 og ved ALT
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)