Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hybrid krager?
#1
Hej.
Jeg dyrker kragejagt/regulering af krager omkring Aarhus på mit første år med intensiv kragejagt.

Jeg skød forleden denne krage
[Image: 8a0bcb99.jpg]
Den har hvide aftegninger på vingerne, hvilket jeg ikke har set før.

I dag har jeg skudt denne krage med én hvid fjer i højre vinge.
[Image: 07a4a928.jpg]

Hvad skyldes disse hvide fjer?
Er de hybrid krager?

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#2
Manglende pigment. Det ses også somme tider hos solsorte (og for den sags skyld også mange andre arter).
Det er ikke så usædvanligt.
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#3
Det er vist det man kalder partiel albinisme[^]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#4
Om det er partiel albinisme er jeg ikke helt sikker på, og der er da andre der har en anden forklaring, som måske er rigtig.

Skød selv et par stykker sidste forår, med mere hvidt end den Boldsen skød, men ikke så meget som denne:

http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=38123

Chr G
Svar
#5
På hjemmesiden du henviser til står der desuden at det kun er hos ungkrager det forekommer.
Men jeg vil æde min gamle hat på, at den krage jeg har et billede af på første side er en gammel krage.
Vinger og hale var helt flosset. Har set én krage der havde mere iturevne vinger, men den overlevede desværre.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#6
Nu ved jeg ikke helt hvorfor du mener det er en gammel krage. Hvis det er pga. af de flossede fjer, så tror jeg ikke helt på det, da krager- som alle andre fugle - skifter fjerdragten i perioder. Du ser det også på f.eks. halefjerene på en ung and, som ikke er afrundede.

På sin vis håber jeg, at din gamle jagthat er god fedtet, så kan den måske lidt nemmere glide ned.[Smile]

Det er nu ikke fordi jeg har specielt stor tillid til Dof', men lige med dette tror jeg nu på dem.

Efter min mening, så er denne fugl en gammel krage med hele afrundede (hale)fjer.

[Image: Flamsen14-3-10033.jpg]

Chr G
Svar
#7
Mener blot at den burde skifte fjerene ud efterhånden, og ikke på en og samme tid.
Men det er jo kun et bud [Smile]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#8
Der er en del forskel på, hvordan og hvornår de enkelte fuglearter skifter fjer, men for de fleste gælder det, at det sker løbende over 1-2 måneder.

Der er dog nogle arter - bla. ænder og gæs - som skifter alle svingfjerene på en gang, og dermed kan de naturligvis ikke flyve i den periode. I juli og august kan man derfor se store træk af hvinande-og ederfuglehanner, som nordfra trækker til bla. Hjarbæk Fjord og Vadehavet, hvor der er rigeligt med føde på ret lavt vand, da de naturligvis heller ikke kan dykke så godt, når de er afslåede.

Kan kun give dig helt ret i at kragejagt er en spændende og udfordrende jagtform. Med hensyn til teorien om fejlernæring, så ses det ofte i nærheden af lidt større byer, hvor Mc-D drive inn kulturen, med resterne ud af vinduet, er et let måltid for disse by-krager.
I mangel af bedre lokkemidler, kan sådan en pose sikkert bruges på jagter i nærheden af byerne[8D], men ellers kan jeg kun anbefale dig at følge med på denne side. Der er masser af gode tips og ideer.

http://www.kragejagt.dk/

Chr G
Svar
#9
Har søgt en hel del på kragejagt og synes jeg er kommet godt igang, så kender udemærket kragejagt.dk [Smile]
Synes blot det kunne være sjovt hvis det var nogle specielle krager jeg havde nedlagt [^] - men det lader det til at det ikke er.. Men skidt pyt med det, får reguleret ud i bestanden og det er det vigtigste.
Men tak for svaret, du har sikkert ret angående fjerskifte[Smile]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#10
Læs mere om partiel albinisme her.
http://www.birdsofbritain.co.uk/features/mao-jun-01.asp

Hilsen Renegade
Svar
#11
Jeg tror stadig ikke på at det har noget med partiel albinisme at gøre, men at det er som ornitologerne skriver.

Det er da nogle specielle krager du har skudt, for selv om jeg skød et par stykker sidste forår, så er det ikke nogle man ser så mange af. Da vi for snart en hel del år siden også måtte skyde dem om foråret, skød jeg en god del krager, men der så man ingen af den slags, så det er et relativt nyt fænomen. På de 15-20 år, er kragen også blevet meget mere almindelig i byerne, på samme måde som rågerne, og i byerne er fødegrundlaget noget anderledes end i den frie natur.

Lyst brød er ikke godt for hverken fugl eller fæ.

[Image: fla10-4-10067.jpg]

Der kan nu også være stor forskel på størrelsen af kragerne.

[Image: Flamsen14-3-10041-1.jpg]

Chr G
Svar
#12
Hvad bliver det til med den hat Boldsen[?][Big Grin][Big Grin]

Kommer der billeder på af "anretningen"[Big Grin]

Velbekomme...............
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#13
Hov hov..
Min har kan sagtens laves til en udemærket suppe, men vil gerne henvise til at der er ingen der kan afgøre om kragen var gammel eller ej. Og især ikke nu da ræven har spist den [^]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#14
Vi har billeder[Wink][Big Grin][^]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#15
Find du en kyndig person der kan sige lidt om alderen på kragen, så finder vi ud af det [Wink]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#16
Nu skriver du kyndig.... skal han også være troværdig[?][Big Grin]

Du slipper med tanken om det i denne omgang[Big Grin]

K&B Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#17
Pyyyha, dér var jeg heldig [Wink]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#18
For at bringe liv i tråden igen, så skød vildtkameraet disse krager forleden. Og nej, der er ikke fodder i truget grundet at det ikke er nødvendigt mere og fordi bukkejagten var på vej. Kragerne har været vanttil, at der igennem vinteren har vret fodder der i, og det er derfor de kommer. Derudover så kan det da være, at der ligger lidt på jorden, men det er minimalt da småfuglene er meget ivrige efter fodderet [Smile]
[Image: TSC_0196.jpg]
Bastardkrage?
[Image: TSC_0191.jpg]
Denne krage er meget hvid.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)