Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kalibre til jagt i Irland
#1
Der var engang hvor kalibre over .270 ikke måtte indføres i Irland. (Ikke Nordirlad)

Dette er senere blevet lempet, har jeg ladet mig fortælle.

Da jeg var derovre for nogle år siden, skød vi sika med 22-250 Rem og det rejser spørgsmålet, må man stadig det?

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#2
Så vidt jeg ved gælder følgende stadig i Irland:

Firearms.

Centre-fire rifles of not less than ·22 calibre with a muzzle energy of not less than 1,700 foot pounds. (BTW: 1 foot pound = ~1.36 Joule, altså ~2312 J [Smile])

Ammunition.

Any bullet for use in such rifles, weighing not less than 55 grains.

Fra Wildlife Act, 1976 (Gammelt [Big Grin])
Jeg dog ikke 100 % sikker på om der kan være ændringer siden vi gæstede Irland (Kerry) for ca. 3 år siden.

Citizensinformation.ie bekræfter dette (ihvertfald kuglevægten) lidt nede på siden;
http://www.citizensinformation.ie/en/travel_and_recreation/recreational_activities_in_ireland/sport_and_leisure/deer_licences.html

Jeg ville nok være helt sikker og få kontaktpersonen/stalkeren til at tjekke op på det inden alt for sent [Smile]
Svar
#3
Jeg har haft min 270Win med til Irland. Der var vist nok en regel at 270 var maximum kaliber og man ikke måtte indføre militær kalibre som 308 og 30-06. Minimum kaliber er ikke noget jeg kender til[Big Grin], men stalkerne vil vel foretrække 22 Hornet til alt

God tur, når du kommer til det. Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
[Big Grin] 270 W brugte jeg også derover - et dejligt kaliber..
Vil selv umiddelbart hellere derop, end at skulle vælte en gammel sikahjort med en 22-250 (Dermed naturligvis ikke sagt at det ikke virker med 22-250 !! [Smile])

Mht. 22 Hornet falder den vel lidt ved siden af? Den kan vel ikke leve op til hverken kugle vægt eller energi krav? [Wink]

Og ja, en god tur!
Svar
#5
Nu har jeg ikke en eksakt tur i støbeskeen, men da jeg var derovre for 10 år siden, havde jeg 22-250'eren med.

Desværre var jeg lidt ulovlig, da det var 53 grains Barnes X jeg havde i kanonen.

Men på de to stykker jeg skød på bladet, var der gennemskud.

Og ville så blot vide om den stadig var lovlig, hvis turen bliver til noget ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)