Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6mm 6,2 eller 7mm
#1
Fruen har klaget lidt over kød spild (efter jeg skød en rå med 9,3x62[:o)]) og jeg benyttede mig uhæmmet og groft af det "New York Split Second" hvor begge fruens hæle var i jorden og paraderne nede - ny riffel[Big Grin][Big Grin][Big Grin].

Lauritz gav mig så en lille nydelig Winchester 70 i caliber 222 til "næsten" ingen penge. Lås, skæfte og baser var hvad jeg bød på, kaliberen kan jeg ikke bruge til noget som helst andet end rævevalpe. Det jeg normalt skyder råvildt med er 270W (nu også 25-06 til sprøjte spors og raps arbejde) og de kan til tider være lidt hård ved råvildet, særlig ved lidt spidse skud.

En robust råvildts riffel med 3-punkt sikring og fast magasin til at have foran på ATV'ern. Kikkerten er købt.

Det giver 4 kaliber muligheder, enten ren 308W, 243Win, 7mm-08Rem eller 6mm-223 på den korte lås.

308W: Tja, jeg har messing, kugler die-sæt og....gab.

243Win: Har prøvet den og er ikke imponeret - den er meget hurtig og jeg havde meget svært at få til at skyde præsist.

7mm-08: Den har jeg jo selv udbasuneret som Guds gave til råvildt. En relativ tung kugle 150 grain+ og en Vo på 750 til 800 m/s - god balistiske egenskaber, dybte virkning og ringe kød spild.

6mm-223: Den har jo været oppe at vende her i forummet og lyder vældigt spændende med tunge kugler i den tunge ende. Er det ikke bare en anden 243'er hvor pusten er taget ud. Bliver mono-kugler ikke for lange.

Hvad gør jeg, det bliver 7-08 eller 6-223 - jeg er lutter øre.

God weekend, Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#2
Ville helt klart tage 7-08 eren. Så er du dækket ind, hvis der pludselig skulle blive chance til hjort også.
Jagt kugle udvalget er jo også stort i .284

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
jeg siger også 7-08 har den selv og er rigtig glad for den cal.
jeg bruger 139grs hornady

det er pibe nr 3 jeg er igang med :O)

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#4
Hej Thorlak.

Hvis det er til at skyde lidt råvildt med, ville jeg vælge 6-223R
De andre rifler har du jo. [Wink]
Med 6-223R får du et større udvalg i kugler til den lille kaliber som i mine øjne vil være perfekt til råvildt. Med den lidt tungere/langsommere kugle vil der også være mindre kød-ødelæggelser og gennemskud.
Jeg venter spændt på min [:p] Når GT får den færdig.
Og den skal skyde mine sommerbukke i år.

Hilsen Steen.
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#5
Jeg ville helt sikkert tage 7-08rem af dem du vælger. Men hvis det er en helt gennemført råvildtriffel og du i forvejen har en .270[?]
Så vil jeg personlig gå efter en .264" om det skulle være 6,5x47 eller .260 rem.

Jeg har selv en kort lås riffel som jeg overvejer at ompibe og jeg er meget i tvivl om det skal være 7-08 eller 260 rem. Jeg hælder til den først, men det er fordi som rkn skriver jeg egentlig også gerne vil kunne bruge den til alene jagt på kron- og dåvildt...

D93

(Nogen der vil vædde om hvor længe der går føren GT har bragt 6x47 på banen[Big Grin])
Svar
#6
Steen,

Jeg har fat i GT - det faktisk ham der har foreslået 6-233R.

Har du overvejet hvilken kugle og ladning du vil bruge og hvor får du die-sættet fra? Jeg er lidt hooked på mono kugler i "de små størrelser" f.eks. 5,6x50R Mag, hvor den virker mere overbevisende end traditionelle kugler.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#7
7-08 AI.

Det er i hvert fald kaliber min næste pibe skal være.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#8
@Thorlak - nævnte GT slet ikke 6x47[Big Grin]. Når du nu er ok tilfreds med homogene kugler, hvorfor så ikke beholde den i .222rem eller blot bore den op til .223? Jeg har selv skudt 10-15 stykker råvildt med Sakos ladning med Barnes x (kan ikke huske om det er 50 eller 55 grains[:I]) i .222rem. Der virker fint.

@Buba - når det drejer sig om en jagtriffel til råvildt ser jeg INGEN grund til at rode med AI. Jeg er helt med på, at det giver nogle ballistiske fordel og længere hylsterlevetid - men hvilken glæde har man af det, hvis vi taler 7-08 til råvildtjagt?

D93
Svar
#9
NIF faktor[Big Grin][Big Grin]

Nu har i alle Incl. THORLAK glemt en af THORLAK´s egne argumenter.....

Ammoen skulle helst være en lille smule standard....[B)]

På min egen "mosle" riffel kommer der nok en 7-08 på hvis jeg kan slippe 260AI... (det er lidt svært når man har 3000 Norma hylstre liggende indkøbt til 1 kr stykket)[^][^]

Men ret skal være ret, 7-08 er bare en rigtig interessant kaliber.

Nu skal det bemærkes at der som skrevet forefindes 270win og 25-06 i forvejen.

Men ja forresten en 6x47 Lapua er en feeeeed kaliber[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Jeg har fat i GT - det faktisk ham der har foreslået 6-233R.

Har du overvejet hvilken kugle og ladning du vil bruge og hvor får du die-sættet fra? Jeg er lidt hooked på mono kugler i "de små størrelser" f.eks. 5,6x50R Mag, hvor den virker mere overbevisende end traditionelle kugler.

Jeg er også til monokugler. [Wink]
Har i flere år brugt Rhino indtil jeg fik øjnene op for Barnes kugler.
Har ladet 100stk 6-223R med Barnes 80Gr. TTSX som jeg håber den vil skyde godt med.
Die-sættet (Hornady) har jeg købt ved Rex
Fandt siden ud af jeg kunne bruge mit Forster Neck Bushing Diesæt med en bøsning i en størrelse til hylsterhalsen på 6-223R.
Nu skal jeg bare ha boret min Forster Micrometer Seater op så den også kan bruges.

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#11
Citat:quote:

@Buba - når det drejer sig om en jagtriffel til råvildt ser jeg INGEN grund til at rode med AI. Jeg er helt med på, at det giver nogle ballistiske fordel og længere hylsterlevetid - men hvilken glæde har man af det, hvis vi taler 7-08 til råvildtjagt?


Stor glæde i form af, at eje en fed kaliber, der kan bruges til så meget mere end råvildt.Kan det blive mere glædeligt?

Nu siger du rode med AI. Der er vel ikke tale om meget mere roden end at tage en standard 7-08 patron og skyde den af i sin AI kammer, og vupti.
Og ikke at glemme NIF

Manden nævner selv 7-08 som mulighed, og AI udgaven er, efter min mening, klar forbedring af ellers glimrende kaliber.

Men ellers har du ret...der findes rigtig mange gode kalibre derude, som er mindst så gode valg som en 7-08 med eller uden AI.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#12
Der er intet som overvejelserne forud for et nyt projekt.

Nu ved jeg ikke helt hvor meget NIF, du er ude efter. 6,5 Grendel http://www.6mmbr.com/65grendel.html og 6,8 TCU er to relativt nye og spændende kalibre, men man skal nok lede lidt på ammunitionshylden hos den lokale "kludekræmmer", hvis man en dag ikke har mere hjemmeladet...

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#13
Lidt standard, not![Big Grin][Big Grin][Big Grin][8D]

Næh, en 6x55 GTI, det må være sagen

Man kan altid få 6,5 hylstre og jeg er sikker på at GT er til at lokke mht. en Improoved version, med skarpe skuldre.

Men smager det, så koster det ...

Og jeg formoder den skal have en hård kugle, for den vil nok tage fat [^]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#14
Clax,

du er tættere på end du aner[Big Grin]
Er ved at lave en 6x55GT[Wink][^]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
hvad med en 6.8 SPC den vil også passe i din nye 222 winchester lås[:p].....næsten hylster bunden er lidt større end 222[Smile]

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by GT

Clax,

du er tættere på end du aner[Big Grin]
Er ved at lave en 6x55GT[Wink][^]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Bliver det en euro udgave af 6mm crusader? (Improoved 30grader skulder).
Crusaderen er lavet til at opnå maks hastig med 6mm bønner fra aics mags(col. 2,95) uden at gå ned i magasin kapasitet. Mener det er lavet på 6mm Rem hylstre.

Mvh. Loft
Svar
#17
Hej LOFT,

det bliver et 6,5x55 hylster med samme skuldervinkel, men tilpasset således at man kan tage et hylster affyret i en hvilken som helst standard 6,5x55 og så klemme en lille smule tilbage så man er sikker på ordentlig "fit" i kammeret. Dieset laver jeg således: jeg omdanner et billigt standard sæt. Med andre ord en ganske billig fornuftig løsning på de ellers dyre costum die-set.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
@Thorlak,

da vi talte sammen havde du jo næsten besluttet dig, for en 7-08.....

Hvis du fastholder den med "standard" ammo , så er der ingen vej uden om 7-08 og 260, AI eller ikke AI.......

Men for at slippe for at lave bundstykket om , så er der de muligheder der nu een gang gives på en 9,6-10mm hylsterbund.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Tak for gode indslag og bidrag.

Er gået lidt i tænkebox nu jeg alligevel er på arbejde[xx(], men 7mm-08Rem ligner løsningen.

God weekend, Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#20
.260 (og .260 AI) er da glimrende til Då- og Kronvildt.

CP

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)