Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
En nyjægers overvejelser
#1
Der er som nyjæger rigtigt mange ting man skal og kan tage med i sine overvejelser. Jeg vil dog starte med at præsentere mig selv.

Jeg er 31 år, mand, arbejder som greenkeeper, aktiv lystfisker, og ikke mindst i denne sammenhæng ved at tage jagttegn.
Jeg har fra barnsben opholdt mig meget i naturen, og elsker stadig at gå en lang tur i skoven langs vestkysten eller på den jyske hede.

Det med at jeg nu vil have jagttegn er ikke en pludselig indskydelse, da jeg egentligt har haft lysten til det i rigtigt mange år, men ikke har haft råd eller den sidste motivation til at komme i gang.
Jeg var egentligt tilmeldt jagttegns undervisning helt tilbage i 1997 igennem ungdomsskolen, men valgte at springe fra på grund af mange faktorer, som jeg ikke vil komme ind på her.

Da jeg i sensommeren 2010 besluttede at jeg nu vil have jagtegnet stod jeg med valget mellem et VIP eller mere traditionelt kursus.

Jeg er så heldig at have flere kammerater, som er jægere og blandt dem er der nogle, der er nyjægere og nogle, der har haft jagttegn i over 35 år.
Efter at have snakket med et par stykker af dem, blev jeg enig med mig selv om, at det bedste for mig var at tage et traditionelt jagtkursus i den lokale jagtforening.

Grunden til dette er, at jeg ikke havde travlt, samt at jeg fik at vide, at man ved denne type bliver klædt bedre på til livet som jæger.
Med dette mener jeg at der når kurset strækker sig over ca. 3 måneder, vil der være mere tid til at få fyldestgørende svar på alle de spørgsmål, man uden tvivl har som ny jæger.
Der er ved denne type også tid til at få snakket om ting, som ikke har betydning for om man kan bestå jagtprøven, men alt det som ligger efter jagtprøven.
Dette betyder mere for mig end at man kan få sit jagttegn på 2 weekender. Dermed ikke sagt at VIP kurserne ikke er en god måde at tage sit jagttegn på, men det var dog ikke det rigtige for mig.