Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
En nyjægers overvejelser
#1
Der er som nyjæger rigtigt mange ting man skal og kan tage med i sine overvejelser. Jeg vil dog starte med at præsentere mig selv.

Jeg er 31 år, mand, arbejder som greenkeeper, aktiv lystfisker, og ikke mindst i denne sammenhæng ved at tage jagttegn.
Jeg har fra barnsben opholdt mig meget i naturen, og elsker stadig at gå en lang tur i skoven langs vestkysten eller på den jyske hede.

Det med at jeg nu vil have jagttegn er ikke en pludselig indskydelse, da jeg egentligt har haft lysten til det i rigtigt mange år, men ikke har haft råd eller den sidste motivation til at komme i gang.
Jeg var egentligt tilmeldt jagttegns undervisning helt tilbage i 1997 igennem ungdomsskolen, men valgte at springe fra på grund af mange faktorer, som jeg ikke vil komme ind på her.

Da jeg i sensommeren 2010 besluttede at jeg nu vil have jagtegnet stod jeg med valget mellem et VIP eller mere traditionelt kursus.

Jeg er så heldig at have flere kammerater, som er jægere og blandt dem er der nogle, der er nyjægere og nogle, der har haft jagttegn i over 35 år.
Efter at have snakket med et par stykker af dem, blev jeg enig med mig selv om, at det bedste for mig var at tage et traditionelt jagtkursus i den lokale jagtforening.

Grunden til dette er, at jeg ikke havde travlt, samt at jeg fik at vide, at man ved denne type bliver klædt bedre på til livet som jæger.
Med dette mener jeg at der når kurset strækker sig over ca. 3 måneder, vil der være mere tid til at få fyldestgørende svar på alle de spørgsmål, man uden tvivl har som ny jæger.
Der er ved denne type også tid til at få snakket om ting, som ikke har betydning for om man kan bestå jagtprøven, men alt det som ligger efter jagtprøven.
Dette betyder mere for mig end at man kan få sit jagttegn på 2 weekender. Dermed ikke sagt at VIP kurserne ikke er en god måde at tage sit jagttegn på, men det var dog ikke det rigtige for mig.

Mens jeg har været i gang med jagttegn har jeg selvfølgelig gjort mig mange overvejelser om hvilken type jagt jeg vil få mulighed for at dyrke, dette har stor betydning de valg jeg har/vil stå overfor, Hvilken beklædning er den rigtige, hvilke våben, og ikke mindst i hvilken kalibrer. Det har også betydning for størrelsen på mit våbenskab.

Jeg er som tidligere nævnt heldig i kraft af at jeg har en del kammerater, hvor jeg har mulighed for at komme med på jagt.
Her er der tale om meget forskelligt jagt, hvilket har haft stor betydning på valget af mit ny indkøbte jagttøj.

Havjagt er nok den jagttype jeg og andre nyjægere har lettest adgang til, men da jeg er så heldig at jeg er lystfisker har jeg faktisk den beklædning jeg vil få brug for i forbindelse med dette, dog skal jeg have købt mig en hvid regnjakke, samt en hvid hue af den slags mange bruger, når de vil hæve penge i banken uden pengene er deres.

Jeg har dog også adgang til jagt på landjorden, og har i den forbindelse indkøbt mig en del tøj til dette. Et vandtæt sæt tøj kan man sku ikke leve uden i Danmark, så det var det første der blev købt. I samme forbindelse kan jeg dog til at købe en billig tweed jakke med Gore-tex og hele pisset. De havde dog desværre kun knickers i størrelse pind, så i stedet blev der indkøbt et par pæne fløjsbusker i en jagtrelevant farve.

Med denne garderobe er der ikke nogen type jagt hvor jeg ikke kan møde op i en påklædning der passer, det er i hvert fald meget vigtigt for mig. Dog er mine gamle slidte vandre støvler ikke brune men sorte, det er dog en detalje jeg godt kan leve med.

Det bringer mig frem til en af mine kæpheste, køb kvalitets fodtøj i første omgang, alt andet vil i sidste ende blive for dyrt.
Et par gode støvler holder i mange år så kan det ikke betale sig at købe noget af en tvivlsom kvalitet. Pris og kvalitet følges ad.
Det vigtigste er dog, at det passer ens fødder og ens pengepung.

Jeg mangler dog et par wellingtons/gummistøvler. På dette punkt er jeg lidt på bar bund, men er ting er helt sikkert, jeg vil ikke nøjes med at prøve hverken en eller to forskellige modeller, inden jeg køber.

Med hensyn til våbenskab siger alle dem jeg har snakket med at de har købt for småt til at starte med, så det ender nok med jeg køber et til 10 våben. Så er der en rimelig chance for at jeg ikke vil blive nødt til at købe et der er større de første par år.

Der skal selvfølgelig også fyldes nogle våben i det skab.

Jeg har altid syntes at en side by side er meget smukkere end de klodsede over under haglspredere, men jeg har dog fået mulighed for at købe en meget billig Baikal af en kammerat, hvor jagt ikke var noget alligevel, så den har kun skudt 175 skud.
Dette er set med mine øjne et fornuftigt førstegangs køb, da den ikke så dyr og flot til at man ikke kan få sig til at bruge den til havjagt, samtidig er det et våben som kan holde til at blive brugt i mange år også på skydebanen.
Skydebanen er et sted hvor jeg vil komme til at opholde mig meget, når jeg får mit jagttegn da jeg på ingen måde kan forsvare overfor vildtet at tage på jagt hvis jeg ikke kan ramme.

Dog vil jeg hvis havjagten fanger købe et halvautomatisk, da jeg godt kan se fornuften i ikke at skulle knække våbnet et sted hvor der ikke er meget plads.
Jeg har dog været så uheldig at forelske mig i de gamle browning b25ér, så det ender nok med jeg køber en sådan idenfor en meget overskuelig fremtid(hvis den rigtige dukker op)

En side by side kan jeg ikke leve uden, da jeg som sagt synes de er meget smukkere end en over under.
Det er dog ikke et våben som ryger i skabet med det samme, da jeg har fået rådet ”at det er bedre at vente til man kan ramme med en over under” det råd har jeg valgt at følge.

Med hensyn til riffel, så er jeg desværre så uheldig at være stort set blind på mit højre øje, hvilket bevirker at jeg er højrehåndet links skytte. Jeg har dog altid skudt min barndoms kammerats nabolandmands hegnsklokker links, så har aldrig prøvet andet. Dette begrænser desværre brugt udvalget rigtigt meget. Det betyder at det nok ender med at jeg køber nyt. Og her vil jeg lytte til alle de gode råd der er omkring at købe kvalitets optik og montage og gå lidt ned i kvalitets på selve riflen.

Når vi snakker valg af kaliber til hagl er det heldigvis let, det er det bare ikke når vi snakker riffel.
Den baikal jeg har besluttet mig for at købe er en 12/70 det samme er stort set alle Browning b25ér.
Jeg har dog besluttet mig for at når jeg finder en side by side vil det ikke være en katastrofe hvis det er en kaliber 12 eller 16 helst dog en kaliber 20, da jeg gerne vil have en lille let skovbøsse.
Valget af riffelkaliber er nok det sværeste valg at træffe, hvis man ser på mængden af tråde der er om dette.
Det har dog ikke været svært at vælge for mig da en .308 Win kan vælte alt i norden.
Trænings ammunition er relativt billig, og samtidigt er det er nok den mest brugte kaliber i verden til jagt.
Dog har jeg af fuldstændig uforklarlige årsager forelsket mig i .270 Win. Dog må denne kaliber vente til et andet tidspunkt, da fornuften må sejre i første omgang.

Dette er nogle af de ting som jeg gået og tumlet med siden efteråret.
Håber i vil kommentere hvis der er noget der ser fuldstændigt håbløst ud.

Beklager den noget lange smøre, håber dette kan tilgives[Big Grin]

Claus Thoft
Svar
#2
Hej thoft

Velkommen til VTF, håber at du vil falde godt til og det gør du nok når du er blevet bekendt med den fine humor vi har her[Big Grin]

Du har gjort dig nogle overvejelser med hensyn til våben og beklædning[Wink] men du vil snart opdage at der altid vil mangle noget, bare sådan et eller andet[8D] Du vil også finde ud af at det er dejligt at have mange våben i våbenskabet, men du må også konstatere at det er ikke alle der bliver brugt[Wink]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#3
Hej Claus

Det hele lyder enormt velovervejet[^][^]

Her var vi mange der kunne have lært noget[Big Grin]

Ang. willingtons kan jeg anbefale Le Chameau, den model med neopren i.

Jeg har brugt mine gennem 5år nu, først nu er de begyndt at vise tegn på at være møre (de er dog stadig tætte).
Jeg kender et par Stalkere i Skotland, de bruger ikke andet, og er tilfredse med holdbarheden.

Når engang du ikke længere kan undvære en s/s, så vil jeg anbefale at købe et brugt Engelsk gevær med damaskløb. Smukkere våben findes ikke (smag og behag[Big Grin]), og hvis du vedligeholder det, så taber det IKKE i værdi.

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#4
308win eller 270win jeg tror ikke at du vil opleve den store forskel til praktisk jagt. Der kan evt være steder hvor de kræver minimum 7mm og så vinder 308'eren.
Mvh.

Yeti
Svar
#5
Jamen så vil jeg da sige goddag og velkommen til.

Ski.e være med alle disse overvejelser.
Om du skal have tweed og knickers, og hvilken farve gummistøvlerne skal ha er fuldstændig ligegyldigt.
Brug det du har.
En gammel regnfrakke og moster Ellys aflagte gule gummistøvler, går sku nok til at starte med.
Få fat i den baikal, og se om jagt i det hele taget er noget for dig.
Så kan de andre ligegyldige ting altid komme til senere[Big Grin]

Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#6
Velkommen til, og som Skytmar siger. Køb og brug det som opfylder dit behov, og som du føler dig godt tilpas i. Man behøver altså ikke ligne hverken Prins Henrik eller Charles for at gå på jagt. Tweed, fløjlknickers kræver en sidelåsbøsse og ikke en Baikal ou [Smile]

Jeg er heller ikke så gammel udi jagt. Tog mit tegn for lidt over 3 år siden, og er nu 48 år.

En ting jeg har lært til nu er, at jeg igennem livet har fået nogle ideer om, at nu vil jeg prøve et eller andet, og straks bruger man en masse penge, og finder et par år senere ud af, at det ikke rigtig fængede alligevel. Så denne gang gjorde jeg det lidt anderledes, satte 15.000 kr. af til riffel og bøsse, og fik et udemærket køb på begge dele hos en velrennomeret forhandler, som kunne give mig den vejledning jeg som nyjæger havde behov for.

Alt det fisefornemme jagttøj måtte jeg ligesom vente lidt med, hvis ikke jeg ville vælte hele familiens budget, bare fordi jeg havde fået endnu en skør ide. Så jeg købte brugt jagtjakke og bukser i goretex, et godt mærke og stort set nyt, men slap med 1.000 kr. Alt det andet er så kommet stille og roligt hen ad vejen, efterhånden som jeg er blevet sikker på, at jagt er kommet for at blive for mit vedkommende. Der er stadig masser lækre og fristende ting som jeg syntes er lækre, men som igen ikke er nødvendige (endnu).

Jeg ønsker for dig, at du har fundet din rette hylde, og at du må få et hav af skønne oplevelser!!

"Nu helt uden irriterende gifbillede"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#7
Tak for velkomst hilsnerne[Big Grin]

Baikalén er betalt og venter bare på at dens nye ejer får jagttegn!

Indlæget er skrevet fordi jeg kedede mig igår, og jeg samtidig vil give indblik i hvilke tanker, der rumsterer i min krøllede hjerne[8)]

Med hensyn til mit indkøb af en tweed jakke, vil jeg godt forsvarre mig med at den var så billig, at jeg ikke kunne sig nej. 1000,- for en laksen.
Jeg ved dog godt at den ikke var nødvendig.

Med Venlig Hilsen

Claus Thoft
Svar
#8
Thoft !!!

Så hvorfor købe noget som ikke var nødvendig, som du selv skriver ???

Hvor langt kan man synke ?

Ja vel til man drunker, det må vel være nok !

Mvh. Rimfire Hunter
Svar
#9
En man som er meget klogere end mig sagde engang "Køb ikke noget der er nødvendigt, men køb kun det der er uundværligt". Jeg behøver vel ikke tilføje at den mand har mere jord under plov end undertegnede [:I]

Ps: Thoft, man kan få meget ammunition for 1.000 kr. [Smile]

"Nu helt uden irriterende gifbillede"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)