Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bøssemager tilladelse/udduannelse
#1
Nogen der ved hvordan man kan slå sig ned som bøssemager, hvis man ikke har uddannelsen. Men er uddannet som finmekaniker.
Skal man have tilladelse fra politiet.
Svar
#2
Spørg GT [Wink]

Du slipper ikke udenom en masse bøvl - læs skafor rød - og våbenbog tror jeg han vil underholde med [8D]

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#3
det var også det jeg mente...[Big Grin]
Er nemlig støt på en som har slået sig op som bøssemager, men uden bøssemager uddennelse...
Er der nogen måde man kan tjekke om han har papirene i orden.
Svar
#4
Der er INTET krav om nogen uddannelse.
Er selv udlært på et finmekanisk værksted (maskinarbejder).

Bøssemager er der heller ikke nogen titel/uddannelse der hedder, alle kalder sig det bare uden hensyntagen til noget som helst.

Personligt kalder jeg mig det ikke idet jeg ikke har en uddannelse med det navn! Hvad andre gør er lidt ligegyldigt idet titlen ikke er beskyttet. Jeg har bare fravalgt det af ovenstående årsag.

Det der retteligt er en eksisterende uddannelse er "Finmekaniker med våben som speciale" det er en uddannelse som giver folk lidt viden om faget således de kan arbejde sig til erfaring.
Denne uddannelse ved jeg positivt at "Skotten" her inde her gennemgået. Så måske han kan fortælle lidt om uddannelsen???

Eneste krav i henhold til politiet er at du har et momsnummer. Det fixes på 10 sekunder på cvr.dk

Så er der selvfølgelig krav til "erhvervsmæssig" opbevaring, men det er et helt studie i sig selv.
Nok nemmest at du tager fat i dit lokale politi til en start og så kører det af sig selv.
Et rigtigt godt råd er at tage fat i et top professionelt sikringsfirma fra starten, ellers kan den gode stemning godt løbe af med politiet og du skal lige pludselig investere for mange penge i.fht. den aktuelle lov.
Ligeledes er der noget nyt under opsejling mht krav til opbevaring.
Det er jeg sikker på Rex ved noget om.

Måske kommer der et eller andet krav til en "retning" inden for uddannelse, altså en bestemt type uddannelse du skal have for at må arbejde med våben. Det kunne være en gruppe af metaluddannelserne der lærer om "finere" mekanik??? Hvem ved??

Kender bagere og slagtere der har drevet våbenhandel/bøssemagervirksomhed i en menneskealder uden at være ringere mennesker af den grund.

Alt efter temperament skal du have en erhvervsansvarsforsikring og/eller en produktansvarsforsikring. Det kan 308Comp fortælle i timevis om[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Win 94 tilmeld dig PM systemet[Wink]

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#6
det var også det jeg mente...
Er nemlig støt på en som har slået sig op som bøssemager, men uden bøssemager uddennelse...
Er der nogen måde man kan tjekke om han har papirene i orden.

JA
spørg om du må se han`s : tilladelse til at besidde og opbevare våben mv.i forbindelse med bøssemagervirksomhed

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#7
det er faktisk lidt skæmmende at der ikke skal mere til for at må pruducere våben i danmark. Når men ingen gang må genlade uden kursus.
Og ved godt at uddennelsen ikke hedder bøssemager...men det er jo hvad vi kalde dem i danmark....[Big Grin]
Jamen så er der nok igen ko på isen med ham jeg støtte på..Trode faktisk at du skulle være i besidelse at et svendebrev for at udføre autoriseret arbejde.
Men så lærte man noget ny.
Svar
#8
Citat:quote:

tilladelse til at besidde og opbevare våben mv.i forbindelse med bøssemagervirksomhed


Nå ja for f***, egentlig ret logisk[B)][:I]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Citat:quote:

det er faktisk lidt skæmmende at der ikke skal mere til for at må pruducere våben i danmark


HOV HOV.....

det er noget HELT andet!!!

En bøssemager må IKKE producere våben!!! Han på reparere ødelagte dele!

At nyfremstille specifikt "våbendele" kræver rigspolitiets OG justitsministeriets godkendelse.

Ved nykonstruktion skal der ligeledes indsendes konstruktionstegninger på stumperne, hvis du ikke tidligere har produceret eller overtaget en eksisterende produktion.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by win94

det er faktisk lidt skæmmende at der ikke skal mere til for at må pruducere våben i danmark. Når men ingen gang må genlade uden kursus.
Og ved godt at uddennelsen ikke hedder bøssemager...men det er jo hvad vi kalde dem i danmark....[Big Grin]
Jamen så er der nok igen ko på isen med ham jeg støtte på..Trode faktisk at du skulle være i besidelse at et svendebrev for at udføre autoriseret arbejde.
Men så lærte man noget ny.

HOV HOV DU MÅ IKKE PRUDUCERE VÅBEN PÅ EN BØSSEMAGER TILLADELSEder skal du have en producenttilladelse fra justitsministeriet tror jeg nok den hedder



Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#11
jamen så blev jeg da lidt rolig igen....[Big Grin]
For ellers ville det da også gå helt i ragnerok
Svar
#12
Hvilke Bøssemagere har producenttilladelse ?

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#13
Ikke ret mange.....

Håber jeg får min tilladelse i løbet af foråret[B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
ja - pudsigt at vi ikke har en decideret bøssemageruddannelse i DK. I Norge har de en formaliseret uddannelse. Min norske bøssemager (som ikke bruges så meget mere da der er ganske kompetente folk i DK også..[Wink]) lavede min 577 Tyrannosaur riffel helt fra bunden. Han tegnede selv låsen (som en kloning mellem en M98 og en Winch Pre-64) og scalede den op i de rette proportioner med bl.a. 0,8" bolt diameter mm.. Drejede selv låsen ud af en blok hærdet stål..
Svar
#15
Uddannelsen er skam formaliseret her i DK, den hedder bare noget andet[B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
ahhh[B)]
Svar
#17
GT. Er det så hver gang man tegner en riffel at man skal have en ny tilladelse, eller fælder den generelt ?

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#18
Det er jeg ikke helt sikker på....

Jeg skulle aflevere tegninger på de systemer jeg havde i tankerne.

Et eller andet sted tror jeg bare de vil have hånd i hanke med hvilke typer systemer de uddeler tilladelser til???

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Ang. selve uddannelsen som våben mekanikker "Finmekaniker med våben som speciale" er selve skole opholdene kun baseret på læring om spåntagning
Dvs. brugen af drejebænk, fræser, værktøjer i det hele taget, samt den alm. teori inden for jern og metal.

At troppe op på TEC i Ballerup i den tro man få en masse viden med der fra med hensyn til våben og rep. af disse, der bliver man skuffet.
For det første har TEC ikke bøssemager tilladelse, der gør at de må fremstille / tilvirke våben dele af nogen art. Dog er der en form for tilladelse til at svendeprøven må laves, da det er en sidelås, til en ælder Belgier med udvendig hane. Der udover er der ingen faglæger der har den mindste faglige uddannelse eller indsigt i våben af nogen art. så det giver næsten sig selv at man ikke får nogen som helst faglige viden ang. våben med sig.

Jeg skal så tilføje at jeg hade en uddannelse som Skibsmontør og hade læst vider til maskinmester, og arbejdet / sejlet som dette inden sydom tvang mig til at finde en levevej, som ja så blev Bøssemager.

At få et fagligt fundament inden for det fag, afhænger helt og holden af det lærested man kan finde, og hvad de kan lære fra sig. Jeg var selv utrolig heldig at stå i lære på et værksted, hvor man fik lov at gå i krig med alt hvad der kom ind, samt en mester der både kunne og ville lære fra sig. Tak for det.

Men jo, det virker noget underligt / urimeligt at man kan komme lige ind fra gaden med et moms nr. i hånden og så få bøssemager tilladelse, uanset baggrund. Set i lyset af hvor meget er ellers kræver div. former for audition for at måtte udføre så mange andre former for virksomhede.

Midtfyns Bøsse & Skæftemager

WWW://GunOlsen.dk

Mvh Skotten

Hunt whit passion not of greediness.


Svar
#20
Hvorfor er der ikke flere der tager uddannelsen i Norge - de har en super uddannelse deroppe mange steder..??
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)