Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vizsla
#1
Hej.
Kærestens familie skal have ny hund da deres kun 5-årig Rodician richback måtte aflives grundet en kræftknude imellem 5 og 6 ryghvirvel.
Familien er ikke jægere, men meget aktive, mens på den måde at hunden vil blive luftet 1-2 timer om dagen med og uden snor (når den er begyndt at lystrer).
De har i dag været ude og kigge på en Vizsla hvalp som er 5 uger og de har reseveret og får hunden hjem d. 25 marts.

Hunden er en hanhund, og da Vizsla'en stammer fra Ungarn, hvor den bliver brugt som jagthund, så er der gode gener i hunden, og da begge forældre er højt præmieret så burde der være potientiale i det lille kræ.

Vi (min familie og jeg) har (altid) haft Engelsk Setter som er en super dejlig hund. (det skal siges at jeg er 19 år gammel) Jeg har gjort mig nogle tanker om deres nye hund. Kan jeg uden at "ødelægge" den, hvilket jeg tror bliver meget svært, præge den til at kunne fungere som jagthund? - eller ville det komme helt naturligt for den i og md at den har de forældre og afstamning den har?

Selvfølgelig vil jeg ikke blande mig særlig meget andet end at leje "aporte" med den, da dette er dens store egenskab. Men kunne godt tænke mig, selvom det ikke er min hund, at den alligevel kan lidt jagtrelaterede ting, så den kunne have mulighed for at komme med ud på jagten, hvis familien ville synes om det. Og selvfølgelig skal min Engelske Setter også med [^]

Hvad synes I om tanken?

Og har I nogle erfaringer med denne hunderace som jeg burde give videre? [Smile]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#2
Det vil den da sikkert elske Smile
Men du kan nok ikke kun, nøjes med at lege apport med den, det er jo en stående hund som setteren Wink
Hvis familien vil lade dig træne den, er det da rigtig fint, jeg tror sagtens at den kan finde ud af forskellen, hvornår der skal arbejdes og hvornår der skal familie hygges.
Svar
#3
Hej Boldsen

Det kan sagtens lade sig gøre, det lyder til at dem der skal have hunden har forståelse for hunden høje niveau.

Du er selv vant til engelsk sætter og kender til den.

Viszla'en er en blød hund, i forhold til sætteren og løve hunden.
Den skal have en meget mildere opdragelse end dem.

Hunden er klog og lærer meget på erfaring, men hvem gør ikke det Wink

AA

I didn't come this far to miss!
I didn't come this far to miss!
Svar
#4
Det hele lyder super.

Tror at det for familien er godt at den er lidt blødere da de har for vane at tilgodese den (for) meget. Blandt andet med at komme op i sofaen, men det siger de, at denne hund ikke får lov til.

Kan bruge det meste af hvad I siger og så kan jeg jo altid give de kloge ord videre [Smile]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#5
jeg er selv den lykkelige ejer af ev vizla og det er en dejlig hund... men som skrevet ovenfor så er det en blød hund og skal opdrafes der efter, men det er osse en behagesug hund så de gør rigtig meget for at gøre deres ejer glad... så med lidt ros og en legende tilgang til opdragelsen kommer man rigtig langt Smile
og med hensyn til sofaen.... ja det er jo ikke for sjov de kalder den en velcro hund.... så den ender nok i sofaen, men det er da osse hyggeligt Wink

vh gert

what dosent kill you, makes you stronger
what dosent kill you, makes you stronger
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)