Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6mm Br Norma
#1
Er der nogen her som kender noget til dette kal. eller har nogen referencer. Så vidt jeg ved skulle eneste forskel på 6mm Br Norma og
6mm Br Remington være længden på halsen. PPC`en har mindre hylstervolumen. Er det noget som er til at have med at gøre, (bane , varmint) og kan man købe ladegrej uden at det koster en halv bondegård

Smeden
Svar
#2
6mm Norma Br, har længere friflugt, og kortere riffelstigning end 6mm remmington br.
Norma Br er vel den kaliber der er helt dominerende på UIT niveau på 300m for tiden.
Serdeles velskydende kaliber. Kan dog have problemer med at fungere i de fleste magasiner

jbn
Svar
#3
Det skulle undre mig om ikke Lee har et "De Luxe" Die-set i 6 mm BR Norma/Rem Man kan med fordel kontakte Rex (http://www.gunsandpowder.dk)

Dieset burde være de samme til 6BR Norma og 6BR Rem, da hylstrene i praksis er ens (Den eneste forskel er ifølge mine referencer .001" forskel i udvendig halsdiameter.. det burde ikke være et problem med et Lee Collet dieset.)

Selv ville jeg købe et Redding S-type dieset, selvom det er lidt pebret, man køber vel ikke en 6BR hvis man ikke er lidt præcisions-fikseret.

Hylstervolumen er lidt større i 6BR Rem, og COL (Cartridge overall length er væsentligt større i 6BR Norma, heraf også den større friflugt (leade) foran kammeret.
6BR Norma er lavet med den større COL og friflugt for at kunne skyde med tunge VLD projektiler (Norma Diamondline og Lapua Scenar 105 grains)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Iflg. mit ladeprogram Quickload 6mm Br Rem hyls. volumen 37,8 gr. vand COL 55,8mm , 6mm Br Norma hyls volumen 37,8 gr. vand COL 61,9mm.
Jeg har kik på Norma`en mon det kan lade sig gøre at bygge på en Mauser-lås ???

Smeden
Svar
#5
Citat:quote:

Iflg. mit ladeprogram Quickload 6mm Br Rem hyls. volumen 37,8 gr. vand COL 55,8mm , 6mm Br Norma hyls volumen 37,8 gr. vand COL 61,9mm.
Jeg har kik på Norma`en mon det kan lade sig gøre at bygge på en Mauser-lås ???



Det er et meget dårligt valg, fordi den har controlled feeding, dette i kombination med for lang magasin, og det ekstremt korte hylster, vil helt sikker medføre store, for ikke at sige uoverskuelige udfordringer.

Envidere montere man vel heller ikke en superprecis kaliber på en gammel låsekonstruktion, hvor der skal både hekses og trylles for at opnå en stabil god precicion

jbn
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)