Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kraftige luftvåben forbydes
#1
Kraftige luftvåben forbydes

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#2
Nu kender vi jo ikke den kommende lovtekst, men bør der ikke være flere kritierer end kaliberen?? F.eks. udgangshastigheden..

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#3
Det har været overvejet at bruge energi- og hastighedskrav, men man gik væk fra det fordi det (endnu) ikke er almindeligt at råde over en kronograf, og fordi visse fabrikater ikke oplyser om udgangshastighed, mens andre har brugerjusterbar udgangshastighed. Egentlig synes jeg det er meget sympatisk at gøre reglen så enkel, så der ikke er plads til fortolkning.

Det spændende bliver, synes jeg, om luftbøsserne kommer under samme krav som et haglgevær, eller de går hele vejen og sidestiller dem med en salonriffel. Det er jo ikke helt ligegyldigt m.h.t tilladelse til kr. 840, eller anmeldelse til kr. gratis.

Se lidt om overvejelserne her: http://www.ft.dk/samling/20101/spoergsmaal/s167/svar/748077/905924.pdf

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Jeg vil gerne lige komme med en kommentar til den nye kommende lovgivning.

Mange tror fejlagtigt, at det var mig, der kontaktede TV2, for at få lidt omtale og nu er skyld i den nye lovændring.
Sandheden er at TV2 havde haft gang i et indslag, siden ham kondiløberen blev skudt i København, samt at der havde været en klage fra en jæger, der var forarget om, at man kunne købe så kraftige våben uden en tilladelse.
De begyndte så at læse om luftgeværer på bla. NVF og det var på NVF, de fandt frem til at jeg solgte nogle ekstremt kraftige luftgeværer.
Derefter kontaktede de mig for et interview.
Jeg sagde først, at jeg ikke var sikker på, at jeg kunne den dag og ville så vende tilbage dagen efter med et svar.
Det var for at forhøre mig om hvad jeg skulle foretage mig.
Jeg spurgte så VTF til råds.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...uftgev%E6r

Jeg ringede også til Våbenhandlernes Branche Forening og snakkede med vores formand.
Han var ikke i tvivl om, at jeg skulle acceptere, at medvirke, for vi skulle ikke have, at vores branche
blev betragtet af andre, som et lyssky foretagende, der ikke ville fortælle hvad våben vi solgte.

Han havde endda haft møde med Justits Ministeriet kort forinden TV2 indslaget om en kommende lovgivning.
Det fordi oppositionen klandrede regeringen for stadig ikke at have gjort en kommende lovgivning af luftgeværer gældende.
En ændring af lovgivningen var altså allerede på tegnebrædtet inden TV2 indslaget.

Tilbage til TV2 indslaget.
Alle diverse gimmick i indslaget, så som ribbensteg, var alt sammen noget TV2 ønskede og som jeg ikke anede noget om inden indslaget.
Ribbenstegen var indkøbt på vej ud til mig efter, at de havde været ude og se geværerne demonstreret af et par NVF medlemmer.
At jeg personligt mener, at kraftige luftgeværer burde komme under våbenlov, har jeg aldrig lagt skjul på.

Men min holdning og TV2 interviewet har intet med hinanden og gøre.

Hvis der er nogen på VTF, der også skriver på NVF, vil jeg meget gerne, at en af jer videregiver ovenstående på NVF, så disse også kender til baggrunden for interviewet.

På NVF, går der diskussioner om at jeg begyndte at indføre Shin Sung, bare for at få dem forbudte, samt at det var mig, der kontaktede TV2 for at score nogle billige point.

Begge disse opfattelser er ikke korrekte.

Jeg har hjemtaget Shin Sung geværerne, da jeg og en masse andre har fundet disse som super reguleringsvåben, da de ikke giver samme rikochetter som en riffel gør, når der rammes ved siden af.

To Molboer, der skyder .... Two Molboes shooting ....
Nej, jeg kender desvære ingen "smarte" citater.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#5
Den smule indslag jeg så på TV2 var da meget nøgternt. Og jeg har det da ligesom dig Rex - der bør være kontrol med hvem, der har de kraftige luftbøsser.
De kan da med fuld rette sammenlignes med salon geværet.
Kontrollen skal jo ikke være der for kontrollens skyld, men for at sikre, at det er folk, der er uddannet til at benytte den, der besidder den.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Den smule indslag jeg så på TV2 var da meget nøgternt. Og jeg har det da ligesom dig Rex - der bør være kontrol med hvem, der har de kraftige luftbøsser.
De kan da med fuld rette sammenlignes med salon geværet.
Kontrollen skal jo ikke være der for kontrollens skyld, men for at sikre, at det er folk, der er uddannet til at benytte den, der besidder den.



Det jeg er godt træt af, er at man tror det er mig, der står bag det interview.
TV2 fandt nogen der var imod, at kraftige luftgeværer skulle forbydes og så fandt de frem til mig der mente det modsatte.
Havde jeg sagt nej til interviewet, ja så havde de fundet en anden.
Ideen var jo, at vise at der var nogen, der var for og så nogen, der var imod.
Hvis man tror at luftgeværerne nu bliver forbudte bare fordi jeg mener de skulle lovgives, så tager man vist fejl.
Skulle nogen endelig klandres, ja så er det vel, at TV2 fik den ide og lave det indslag.
Men som jeg har nævn, så var man allerede i gang med en lovgivning kort før interviewet.

To Molboer, der skyder .... Two Molboes shooting ....
Nej, jeg kender desvære ingen "smarte" citater.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

@ Rex: Jeg færdes på begge fora. Jeg lægger lige dine sidste to indlæg ind på NVF. Synes debatten der var blevet noget hmmm sidetung [:0]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]



Tak for hjælpen [Wink]

To Molboer, der skyder .... Two Molboes shooting ....
Nej, jeg kender desvære ingen "smarte" citater.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#8
Hej Rex

Jeg har været et smut forbi NVF og set et par indlæg og må tilstå at tonen ikke er den pæneste!

Jeg forstår din holdning og kan ikke se hvorfor et luftvåben i cal 9 mm eller 12.7 mm skal kunne købes uden jagttegn, eller som et minimum registreres.
Et våben i den størrelse er da ikke mindre farligt end end en salonriffel?
Og salonrifler skal da registreres såvidt jeg ved?

Jeg er enig i at våben ikke er farligere end den der trykker på aftrækkeren, men med adgang til ikke registrerede våben i den størrelse er det nok et spørgsmål om tid inden en eller anden der er gal på naboen, kondiløberen eller en anden lister sin 12.7 mm luftbøsse tæt nok på og så er det pludselig en helt anden ting end "drengestreger" vi ser på.

Alle vi der har en 4.5 mm eller 5.5 mm luftbøsse hjemme i skabet må jo så afvente hvad folketinget beslutter og se hvad der så skal registreres.

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#9
@Fasan

Det er nu ikke så meget folks meninger jeg er træt af.
Nej, det jeg er træt af, er at folk, tror at det er mig, der har kontaktet TV2.
Det var TV2, der kontaktede både NVF og undertegnede, da de jo skulle bruge en part, der var for en stramning og en, der var imod.
Havde NVF og jeg sagt nej, ja så havde fundet nogle andre til indslaget.

At, der er nogen, der har en anden mening om emnet respekterer jeg 100%, lige som de, så burde respektere min holdning.

To Molboer, der skyder .... Two Molboes shooting ....
Nej, jeg kender desvære ingen "smarte" citater.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#10
Hej Rex, jeg har også lige lagt denne tråd ind på NVF

LilleLars
LilleLars
Svar
#11
Vi der har læst dine indlæg her, er ikke i tvivl om hvad Du står for
omkring luftvåben !!!!!!!!!!!!!!!!!!

[Image: ajbutton1.gif]
mvh
Svar
#12
@Rex

Når jeg læser dine indlæg ovenfor så læser jeg om en passiv tilgang til hele debatten hvor du bare har svaret når du er blevet spurgt. Men når jeg ser interviewet på TV2 så siger du at du har kontaktet både Justitsministeriet og Rigspolitiet for at få dem til at regulere lovgivningen omkring disse kraftige luftvåben. Det sidste synes jeg ikke passer så godt med det mere passive billede du opstiller ovenfor, og jeg kan godt forstå at nogen opfatter dine udtalelser til TV2 som udtryk for at du ganske aktivt har arbejdet for et forbud af disse våben.

Om folk så vil stemme med fødderne og undlade at handle hos dig, må jo være op til hverenkelt. Jeg synes sådan set ikke at man skal begive til ud i opfordringer af boykot på et grundlag som uenighed om hvordan lovgivningen bør være. Det var en anden sag hvis nogen solgte ulovlige ting, hælervarer eller ting som var farlige at bruge - hvilket jeg ikke tror at du gør. I et sådan situation kunne en advarsel om at købe efter min mening være på sin plads.
Mvh.

Yeti
Svar
#13
Det er jo lidt svært at læse og huske når man redigerer i sine indlæg.
Svar
#14
Hov hov, nogle har sagt lidt

LilleLars
LilleLars
Svar
#15
Årsagen til at jeg kontaktede JM og Rigspolitiet, var rent faktisk at jeg ville være sikker på at de Eun Jim projektiler, jeg solgte ikke ville kunne give en person en bøde for ulovlig våben besiddelse for at besidde projektiler, da de passede direkte ned i et .50 pistolhylster.
Det samme med de 9mm projektiler, man kan købe.
Da, der var uenighed om det kunne give bøde eller ej, så valgte jeg at undlade og sælge dem og får nu fremstillet et diablo hagl i 9mm og i 12.7mm.

To Molboer, der skyder .... Two Molboes shooting ....
Nej, jeg kender desvære ingen "smarte" citater.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#16
Jeg har fjernet de indlæg der omhandler modereringen på et andet forum, det er ok at komme med sin holdning til lovgivningen, men da vi ikke ønsker VTF eller VTFs moderering diskuteret på andre fora gælder dette naturligvis også den anden vej.

Kima/moderator

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#17
Kom nu videre - det var jo et spørgsmål om tid før restriktionerne kom. Vi har haft meget lempeligere regler end vores nabolande. Big bore luftgeværer er ikke legetøj, så hvis man vil bruge dem, kan man vel også udvise lidt seriøsitet og tage et jagttegn eller melde sig ind i en skydeklub.

Nu der åbenbart skæves til våbenregler i nabolandene, kunne man jo håbe på ensretning af regler for lyddæmpere og natsigter (here piggy, piggy Smile

Hvis man ikke er tilfreds med reglerne, må man jo søge at få dem ændret - ligesom Rex har gjort (bevist eller ubevist).

PCP 22., 223rem, 308win, 7mmRM, 9,3x62, 375 H&H + 45/70
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#18
Jeg vil i morgen komme med en mere detaljeret beskrivelse af sagen.
Da den indeholder oplysninger om vores brancheforening, skal jeg derfor lige have verificeret med dem, at alt hvad jeg skriver passer.

Men jeg kan sige så meget nu at:
Der var allerede en dialog mellem vores brancheforening og JM før TV indslaget.
En kommende stramning var allerede i gang der.
TV indslaget havde derfor ingen som helst indflydelse på lovgivningen.

To Molboer, der skyder .... Two Molboes shooting ....
Nej, jeg kender desvære ingen "smarte" citater.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#19
For helhedens skyld kan du så ikke beskrive de henvendelser til JM og RP du selv omtaler i TV indslaget. Ellers bliver de blot genstand for en videre debat. Lad os få det hele med i første omgang.
Mvh.

Yeti
Svar
#20
Hold nu op [|)][|)].... det har jo været debateret hos Lene E. i mange år.
Her har der da også været skrevet om det i årevis.

Bl.a. http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/10/18/111922.htm

Det er da noget ævl at gi´ Kong-Krudt æren for det...

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)