Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kikkertvalg
#1
Så kom den lille ny i hus. Det blev en Blaser, men inden i spytter efter mig, en B97. Kaliberet blev 7x65R i begge løb.
Nu skal jeg så til det med kikkerten. Den Trijicon jeg købte, kommer ikke på. Lækker kikkert, men passer bare ikke til.

Skal bruges til Svensk jagt: grise, elg, rådyr og dådyr. Samt til Danmark. Dens makker er en Hansen 702 i 358 win.

Skal altså kunne bruges til drivjagt, natjagt samt pürch.

Der sidder en Leupold 2,5-8x36 på min 358 win.

Gerne begrundede svar[Wink] og jeg arbejder for staten.....

Michael
Svar
#2
Hvis du sælger den Hansen til mig, burde du nok få råd til en passende kikkert til din Blaser... http://www.oxo-optik.se/

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Du kan glemme det Lars[Big Grin] Men du kan prøve den en dag.

K&B

Michael
Svar
#4
Hej Michael..
Har en blaser bbf 95. hvorpå der sidder en s&b zenith 1,5-6*42 flash dot....
Kan skifte til en aimpoint 9000 ,men foretrækker kikkerten, sætter dog aimpoint på, da jeg som oftest, går med hund...
Har skudt på 200m med s&b/bbf og det går fint...
mht. lys når det er mørkt, synes jeg det er svært at se forskel på 1,5-6 og den 3-12 s&b som sidder på r93eren...

Støver.
Svar
#5
Hej støver

Lige sådan et svar som jeg kan bruge. Overvejer også en 2,5-10x50.

Michael
Svar
#6
jeg har en baikal BBF med en aimpoint, den er jeg rigtig glad for. og kan helt sikkert anbefale en kombination af hagl/ riffel med en aimpoint.
ang kikkert så vil jeg måske vælge noget med rigtig lille forstørrelse. på min salonriffel har jeg en gammel Zeiss 1,5-6X42 det ville sikkert også være en god ting.
jeg vile ikke anbefale sådan en kikkert som jeg har på min R8 (2,5-10X56) da jeg mener at alt over 2 gange forstørrelse er formeget hvis man skulle kunne skyde med hagl også. og ville nok også være lidt bekymret over den ekstre vægt

men her er måske et godt kompromis
http://www.korsholm.dk/jagt/produkt.html...43026977c8

håber det kan bruges ellers må du lige skrive hvis det er noget andet du er ude efter.

MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. .243W 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
Svar
#7
ville i dit sted helt sikkert vælge en kikkert med belyst sigte...
kan personligt godt lide s&b zenith, da man kan slukke for den røde prik, og trådkorset samtidig er tilpas tyndt, som jeg anser at være en fordel ved lidt længere hold...[Wink]

Støver.
Svar
#8
Hvis én kikkert skal kunne bruges til det hele, må der overvejes nogle kompromis'er.

Nogle kan ikke li' at ha' et kakkelovnsrør siddende på sin lækre skyder, men det er det bedste til natjagt.

Andre foretrækker stor forstørrelse ved skud på længere hold, det går så ikke så godt til drivjagt, hvor et stort synsfelt er bedst.

Derfor har jeg to sigtemidler til et par af mine rifler. Hvis jeg selv skulle gå over til én kikkert pr. riffel, bliver det lidt pebret.

For jeg mener en Z6i-ørn i 1,7-10, 2-12 eller 3-18 må dække de fleste jagtsituationer.

Så er det blot om man fortrinsvis er til æstetik, driv-, nat- eller jagt med lidt længere skud.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Hej

Hvad med en Swarovski.

http://www.swarovskioptik.com/en/product..._1-7-10x42

Selvfølgelig afhængig af hvor tit du skal på natjagt[8D] At du arbejder for staten er ingen undskyldning, så må du spare sammen lidt længere, sådan som vi andre dødelige må[xx(]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#10
Nå, lidt mere seriøst så ville jeg købe en Meopta 1-4 med lys. Jeg mener, at objektivdiameteren er ca 20 mm. Alt i alt en fin kikkert til pürsch og drevjagt. Til natjagt ville jeg købe en brugt 8x56 af centraleuropæisk oprindelse. Nyt eller brugt bestemmes af pengepungen, men lur mig om ikke du kan finde et godt tilbud på eGun....

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Nå, lidt mere seriøst så ville jeg købe en Meopta 1-4 med lys. Jeg mener, at objektivdiameteren er ca 20 mm. Alt i alt en fin kikkert til pürsch og drevjagt. Til natjagt ville jeg købe en brugt 8x56 af centraleuropæisk oprindelse. Nyt eller brugt bestemmes af pengepungen, men lur mig om ikke du kan finde et godt tilbud på eGun....

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Pudsigt, det er sådan en Meopta jeg har til drivjagt og en belyst Zeiss i 6-24 x 56 jeg bruger til resten.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#12
Tjae synes at pingvinen skal sælge hans rifler - den ene er da i hvertfald en riffel [Wink] og i stedet købe 2 ens Sakøer [8D]

En med monteret fast natkikkert S&B med lys i 2,5-10x56 (evt50) - den kan bruges til næsten alt undtagen drivjagt - så derfor også en riffel med fast drivjagtkikkert 1,5-6x42 så er du dækket ind og står ikke med en dobbeltriffel med kun 2 skud i når det virkelig går løs...

Det er på tide at jægere får øjnene op for pariffelbegrebet[:p]

"Livet er for kort til upræcise rifler"
[Image: topp_vinter.gif]
[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Tjae synes at pingvinen skal sælge hans rifler - den ene er da i hvertfald en riffel [Wink] og i stedet købe 2 ens Sakøer [8D]

En med monteret fast natkikkert S&B med lys i 2,5-10x56 (evt50) - den kan bruges til næsten alt undtagen drivjagt - så derfor også en riffel med fast drivjagtkikkert 1,5-6x42 så er du dækket ind og står ikke med en dobbeltriffel med kun 2 skud i når det virkelig går løs...

Det er på tide at jægere får øjnene op for pariffelbegrebet[:p]

"Livet er for kort til upræcise rifler"



Det er da nemmere at rejse rundt med en Sako og have to kikkerter, når nu montagen er så stabil som den er ...

Eller købe den kompromis-ørn jeg beskrev længere oppe.

Og jeg mener det er bedre med to magasiner, end to løb ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#14
Claxel...
Never ever.... vi er efterhånden mange der har fundet ud af at lykken består i at eje flere rifler og gerne sætvis [Big Grin]
Så meget fylder 2 fine rifler altså heller ikke i et bagerum [Big Grin]
Og når du kommer ud på jagten så ved udstilleren hvad der kræves på den post man skal stå på... og på sin egen går jeg ud fra at man har styr på det også [Wink]

Jeg hører for ofte, at når der så skiftes så er der træfavigelser medmindre man da bruger den tyske montageudgave som ødelægger alle kikkerter den kommer i nærheden af ...
Bare den mindste tvivl om skidtet nu passer er nok til at jeg mentalt vælger en sådan løsning fra..

"Livet er for kort til upræcise rifler"
[Image: topp_vinter.gif]
[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#15
Hje Claxel

Bød faktisk på sådan en Meopta forleden. Fik den ikke. Overvejede den sammen med en 7x56.
Tror måske at jeg beholder min Trijicon 2,5-10x56 og bruger den på min Hansen. Finder en 1-4 / 1,5-6 til dobbeltriflen, som jeg har tænkt mig at bruge til det meste.

PS halvautomat: jeg har da en Sako Fiberclass til salg[Wink]

Michael
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)